Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Järjestö

Vuoden Yrittäjäperhe 2016 tunnustuspalkinto Huiskulalle

Turun Yrittäjät jakaa Vuoden Yrittäjäperhe –tunnustuspalkinnon tänä vuonna 30. kerran. Turun Yrittäjien hallitus on valinnut palkinnon saajaksi Huiskula Oy:n omistajasuvun. Kukkien tukkukauppaa, tuotantoa ja maahantuontia harjoittava yritys toimii nyt kolmannessa polvessa. Pinta-alaltaan konsernin tuotantolaitos Huiskulan Puutarha Oy on Suomen suurin kukkaviljelmä.

Yritys on saanut alkunsa vuonna 1934, kun Reino ja Meeri Murto lunastivat Huiskula-nimisen tilan itselleen. Aluksi tilalla viljeltiin avomaan vihanneksia sekä omenoita. 1950-luvulla aloitettiin koristekasvien viljely, ja 1960-luvulla keskityttiin pelkästään kukkien kasvattamiseen. Tilalle alettiin rakentaa kasvihuoneita, ja 1970- ja 1980-luvuilla tehtiin isoja laajennuksia vuosittain.

Ensimmäinen sukupolvenvaihdos tuli eteen vuonna 1965, kun Reino Murto kuoli äkillisesti. Tällöin Esko Murto siirtyi yrityksen johtoon kesken opintojensa. Reinon ja Meerin kaikki neljä lasta olivat mukana yrityksessä. Nyt kymmenestä lastenlapsesta yrityksen palveluksessa on viisi. Toinen sukupolvenvaihdos on tapahtunut hitaammin, sillä kolmas polvi on siirtynyt operatiiviseen johtoon yli kymmenen vuoden aikajänteellä.

– Suomen EU-jäsenyyden myötä kukkatuonti vapautui. Olemme sopeutuneet hyvin muutokseen, ja keskeiseksi toimialaksemme on viime vuosikymmeninä tullut tukkuliiketoiminta. Sen osuus liikevaihdosta on nykyisin 75 %. Samalla toimipisteverkostomme on laajentunut. Pohjoisin aluetukkumme on Iisalmessa, kertoo Huiskula Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Rantanen.

Markkinointi suuntautuu myös kuluttajille

Kukkien vähittäiskauppa ketjuliikkeissä on kasvanut huomattavasti viime vuosina. Suurilla ketjuliikkeillä on erilaiset odotukset kukkatukulta kuin erikoisliikkeillä. Huiskula on eriyttänyt tukkukauppapalvelunsa niin, että se voi palvella mahdollisimman hyvin molempia asiakkaita. Nykyisin Huiskulan Puutarhan omista tulppaaneista yli 80 % myydään vähittäistavarakaupoissa ympäri maata. Brändin näkyvyys ketjuliikkeissä on tehnyt Huiskulasta kuluttajille tutun merkin lähes kaikkialla Suomessa.

– Kotimainen tuotanto tuntuu olevan nosteessa, kuluttajat arvostavat nyt enemmän lähituotantoa ja kotimaisuutta. Olemme tehneet päätöksen 1,6 milj. euron laajennusinvestoinnista kotimaiseen tuotantoon, kertoo Huiskulan Puutarha Oy:n toimitusjohtaja Jali Murto.

Huiskula Oy:n vuosiliikevaihto on noin 36 milj. €. Vakituisten työntekijöiden määrä on nykyisin runsaat 150 henkilöä. Henkilöstön määrä vaihtelee paljon vuodenaikojen mukaan työn kausiluontoisuuden vuoksi. Se on suurimmillaan keväällä äitienpäivä- ja kesäkukkasesongin aikaan. Myös joulu sekä sipulikukkakausi tammikuusta pääsiäiseen ovat puutarhassa kiireisiä aikoja.