Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjätarina: Lähiruokaa koirille

Dagsmark Petfoodin perustivat vuonna 2016 viisi koiraihmistä. Yritysidea lähti halusta tarjota omille koirille ravitsevaa ja maistuvaa kotimaista kuivaruokaa.

- Aloimme pohtia mistä koiriemme ruoka tulee. Havahduimme siihen, että Suomesta puuttuu kotimainen kuivamuonavaihtoehto, ja niinpä päätimme ryhtyä valmistamaan sellaista. Liikeideamme on tuottaa lemmikkien lähiruokaa, kertoo Dagsmark Petfood Oy:n toimitusjohtaja Laura Strömberg.

Kaikilla yrityksen perustajilla oli aiempaa yritystaustaa ja monella kokemusta elintarvikealasta.

- Alkuun päästiin omalla elintarvikealan osaamisella. Lisäksi ostimme apua asiantuntijalta ensimmäisen reseptin kehittelyyn.

Tuotanto käyntiin

Yksi yrityksen perustajajäsenistä Börje Norrgård on kotoisin Pohjanmaalta. Hän järjesti yritykselle ensimmäiset toimitilat Kristiinankaupungista Dagsmarkin kylästä, missä oli vanha Estrellan sipsitehdas. Siellä ollut juustonaksukone soveltui koiran kuivamuonan valmistukseen. Dagsmarkin kylältä tuli myös nimi yritykselle.

Halu tehdä ruokaa kotimaisista raaka-aineista toi omat vaatimuksensa. Ulkomaisessa lemmikkiruokateollisuudessa käytetään paljon esimerkiksi lampaanlihaa ja riisiä. Suomessa piti keksiä jotain muuta.

- Kävimme läpi kotimaisia raaka-ainevaihtoehtoja ja päädyimme kanaan, kalaan, perunaan ja kauraan. Niistä tehtiin sopiva resepti testattavaksi. Reseptin lopullinen valmistuminen vaati useita ideointikierroksia, jotta löytyi lopullinen versio, jossa ravintoarvot ovat kohdallaan ja tuotteen valmistus tehdaskoneella onnistuu mutkattomasti, kuvailee Laura Strömberg tuotekehitysprosessia.

Kun resepti saatiin hiottua valmiiksi, testasivat Dagsmark Petfoodin koiraverkostot ruuan sopivuuden ja maistuvuuden vielä ennen tuotantoprosessiin siirtymistä.

Ensimmäinen tuote, Häme-kuivaruoka tuli markkinoille vuonna 2017. Nyt kuivaruokia on seitsemän, ja lisäksi myynnissä on erilaisia puruluutuotteita, joita valmistavaa kotimainen alihankkija.

Kasvua rahoituskierrosten kautta  

- Alkuun emme tarvinneet isoja investointeja, mutta ensimmäinen tuotantokone osoittautui nopeasti liian pieneksi, sillä kysyntä oli alusta asti erinomainen. Myös Dagsmarkissa olleet tilat jäivät pian pieniksi ja siirryimme Karijoelle isompiin tiloihin. Viime kesänä muutimme Etelä-Pohjanmaalta Mellilään. Isompien tilojen lisäksi halusimme keskeisemmälle paikalle ja parempien kulkuyhteyksien päähän.

Nopean kasvun mahdollistamiseksi yritys on tehnyt rahoituskierroksia.

- On ollut rohkaisevaa nähdä, että rahoittajat voivat olla kiinnostuneita tällaisesta perusliiketoiminnasta. Rahoitusta saavien kasvuyritysten ei tarvitse välttämättä olla teknologia- ja digialalta, iloitsee Laura Strömberg.

- Meillä oli myös hyvä ajoitus. Tulimme juuri oikeaan aikaan markkinoille. Jos olisimme tulleet viisi vuotta aikaisemmin, kuluttajat eivät todennäköisesti olisi vielä olleet niin vastaanottavaisia. Nyt asiakkaat ovat kiinnostuneita tuotteiden alkuperästä ja jäljitettävyydestä myös lemmikkieläinruuan osalta.

Dagsmark Petfoodilla on aina alkuperämerkinnät esillä tuotteissa.

- Suomen lemmikkiruokateollisuus on merkittävää liiketoimintaa. Mielestäni on tärkeää, että suomalaiset valmistajat ottavat tuontituotteilta markkinaosuuttaan itselleen. Olemme erittäin mielenkiintoisessa kehitysvaiheessa.

Dagsmark Petfoodilla on lisää kasvusuunnitelmia.

-  Ensi vuonna laajennamme muutamiin uusiin segmentteihin, mm. kissanruokatuotteita on tulossa markkinoille.

Helppo saatavuus tärkeää

Liiketoimintaa suunnitellessaan Dagsmark Petfoodin perustajat halusivat valmistaa lemmikkiruokaa nimenomaan kotimaisista raaka-aineista, joiden alkuperä on jäljitettävissä. Jakelukanaviksi he valitsivat päivittäistavarakaupat.

- Saimme erittäin hyvän vastaanoton K-ryhmältä ja SOK:lta. Laaja jakelukanava toi tarvittavaa volyymia bisnekseen. Asiakkaamme ovat kiitelleet, että tuotteitamme saa myös kesämökin läheisyydessä olevasta pikkukaupasta. Suomessa on totuttu ajattelemaan, että premium-ruokaa myydään vain erikoisliikkeissä, mutta me ajattelemme, että saatavuuden helppous on tärkeää. Tuotteitamme saa toki myös erikoisliikkeistä.

Dagsmark Petfoodilla on panostettu markkinointiin. Mainoskanavina he ovat käyttäneet televisiota, radiota ja printtiä.

- Yllätys on ollut se, miten hitaasti tunnettuus kehittyy. Kuivaruuan osalta koiranomistajat eivät tee helposti heräteostoksia, vaan ovat hyvin lojaaleja käyttämäänsä tuotetta kohtaan. Brändin rakennus vaatii sitkeyttä ja rakkautta lajiin, mutta muutamme lemmikkien ruokailutottumuksia kupillinen kerrallaan.

 

Teksti: Terhi Haverinen
Kuva: Dagsmark Petfood Oy

Juttu on alun perin julkaistu Turbåssa 4/2020.