Maksut ja maksaminen - Rahat - Verot ja rahat - yrittajat.fi
Yrittäjät > Yrittajan Abc > Taloushallinto Ja Maksut

Etsi

Maksut ja maksaminen

 

Jos asiakas jättää maksamatta

Tietoa siitä, kuinka saatavia voidaan periä tehokkaasti, kun asiakas jättää laskun maksamatta. Maksumuistutus, Perintäkirje, Tratta, Oikeudellinen perintä, Kuittaus, Viivästyskorko.

Perintäkulujen kohtuullisuus yrityssaatavien perinnässä

Yrityssaatavien perinnässä perintäkulujen enimmäismäärille ei ole säädetty yhtä tarkkoja euromääräisiä enimmäismääriä kuin kuluttajasaatavien perinnässä. Tässä ohjeessa käsitellään yrityssaatavien perintäkuluja. Kuluttajasaatavien perintää käsitellään alla ainoastaan lyhyenä huomiona.

Maksupalvelulaki

Uusi maksupalvelulaki astui voimaan toukokuun 2010 alusta. Suuri osa lain sisällöstä koskee maksupalveluja tarjoavia yrityksiä, kuten pankki- ja luottolaitoksia, mutta maksupalvelulaki tuo mukanaan uudistuksia myös pienemmille maksuja vastaanottaville yrityksille, kuten kaupoille, ravintoloille, takseille ja autokorjaamoille.

SEPA-alueella pankit ja asiakkaat voivat käyttää samoja järjestelmiä kaikkien euromääräisten maksujensa hoitamiseen maan sisällä tai toiseen yhtenäisen euromaksualueen maahan.

Viite- ja viivästyskorot

Kuinka paljon on korkolain mukainen viitekorko?

Vaikka sähköinen laskutus on yleistynyt, pienet yritykset hoitavat laskutuksen edelleen usein paperilla. Elinkeinoelämän ja julkishallinnon organisaatiot ovatkin tuottaneet pk-yrityksille tietopaketin, joka rohkaisee ja neuvoo yrittäjiä verkkolaskun käyttäjiksi.

Päivitetty 27.6.2014