Harhaanjohtavalta markkinoinnilta suojautuminen | Yrittajat.fi
Yrittäjät > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Harhaanjohtava Markkinointi Ja Valelaskut

Etsi

Harhaanjohtavalta markkinoinnilta suojautuminen

Valelaskuja on liikkeellä erityisesti kesäaikaan, kun laskuja maksetaan kiireessä ja yrityksissä on kesätyöntekijöitä hoitamassa laskuja. Jos herää pienikin epäilys laskun aiheellisuudesta, on syytä ennen laskun maksamista tai tarjouksen hyväksymistä selvittää, onko vastaavaa palvelu todella tilattu. Tätä on hyvä korostaa myös yrityksessä työskenteleville kesäsijaisille ja muille tilapäistyöntekijöille, jotka eivät välttämättä tunne yrityksen toimittajia ja yhteistyökumppaneita.

Puhelinmyyntilanteissa on suositeltavaa jo puhelinkeskustelun aikana kirjoittaa muistiin ainakin palvelua markkinoivan yrityksen nimi, palvelun sisältö, hinta, sopimuksen kesto, mahdollinen irtisanomisaika tai peruutusoikeus sekä myyjän nimi. Tämä kannattaa tehdä aina riippumatta siitä, markkinoidaanko kyseistä palvelua maksullisena vai maksuttomana. Yrittäjän on hyvä muistaa, että yrityksellä ei ole etämyynnissä mitään lakisääteistä peruutusoikeutta toisin kuin kuluttajalla. Yritysten välisissä etämyyntitilanteissa peruutusoikeudesta pitää nimenomaisesti sopia.

Jos ei ole kiinnostunut tilaamaan kyseistä palvelua tai tavaraa, kannattaa se ilmoittaa erittäin selkeästi ja lopettaa puhelu lyhyeen. Mikäli saattaisi olla kiinnostunut markkinoitavasta palvelusta tai tavarasta, kannattaa aina harkita tarkasti, tekeekö tilausta puhelimitse. Lähtökohtaisesti on aina parempi pyytää ainoastaan lähettämään kirjallisesti lisätietoja ja ilmoittaa, että palaa asiaan myöhemmin.

Kun tilausvahvistus tai lasku tulee, kannattaa heti tarkistaa, onko tilaus puhelimessa sovitun sisältöinen. Erityisen huolellisesti kannattaa tarkistaa, onko kyseessä kestotilaus ja lukea huolellisesti palveluun liittyvät sopimusehdot ja niissä olevat määräykset sopimuksen kestosta ja irtisanomismahdollisuudesta. Sopimusehdot voivat olla tilausvahvistuksen liitteenä tai ne löytyvät yrityksen kotisivuilta.

Tilausvahvistuksessa olevien sopimusehtojen pitää vastata sitä, mitä puhelimessa sovittiin. Mikäli näin ei ole, on siitä syytä reklamoida välittömästi.

Muista, että sen osapuolen, joka väittää sopimuksen syntyneen, on näytettävä väitteensä toteen.

 

Lisää tietoa:

Reklamaation tekeminen

Perintätoimistolle reklamointi ja perintätoimistosta kantelu

Puhelinmyyntinauhoitteen tarkistaminen ja suoramarkkinoinnin kieltäminen

Harhaanjohtava markkinointi ja oikeustoimilain pätemättömyysperusteet

 

Päivitetty 21.7.2014