Markkinointi verkossa | Yrittajat.fi
Etusivu > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Markkinointi Ja Myynti

Etsi

Markkinointi verkossa

Yhä useampi yrittäjä luo firmalleen nettisivut. Onhan Internet merkittävä markkinointiväylä, vaikkei yritys varsinaiseen verkkokauppaan pyrkisikään. Nettimarkkinointi poikkeaa kuitenkin perinteisestä mainonnasta. Tässä kahdeksan vinkkiä parempaan markkinointiin verkossa.

1. Julkaise verkkosivusi myös englanniksi.

Internet ei tunne maiden välisiä rajoja.

-> Luo siis yrityksellesi suomen lisäksi myös ainakin englanninkieliset sivut. Itse etsin viime vuonna käytettyjä autoja netin välityksellä niin Ruotsista, Saksasta, Benelux-maista kuin Australiastakin. Erityisesti yhdentyvässä Euroopassa muutkin kuin vain maanmiehesi voivat olla kiinnostuneita tarjoamistasi palveluista. Älä jätä hyödyntämättä tätä tilaisuutta hankkia asiakkaita ulkomailta!

-> Vaikka yrityksesi palvelisikin ensisijaisesti suomalaisia, et ikinä voi tietää mistä maasta sivuillesi surffataan.

2. Hintatiedot rohkeasti esille.

Netissä halutaan ensisijaisesti saada käsitystä tarjoamiesi tuotteiden tai palvelujen hinnoista. Jos osviittaa tähän suuntaan ei löydy, nettisurffailija ei pitkään saitillasi viivy. Asiakkaathan käyttävät nettiä juuri sen helppouden takia. Eivät he halua ottaa erikseen yhteyttä vaikkapa puhelimitse kysyäkseen hintatietoja.

3. Esitä asiasi lyhyesti.

Ihmiset eivät jaksa lukea tietokonenäytöltä romaania. Esitä asiasi lyhyesti ja ytimekkäästi, ja pilko pitkät tekstiblokit hyvillä alaotsikoilla. Lyhyet, mieleenpainuvat mainoslauseet ovat kullanarvoisia. Tee sivujesi helppolukuisuudesta kunnia-asia.

4. Tee sivuistasi selkeät.

Paitsi helppolukuiset, sivujasi pitää olla helppo käyttää. Asiakkaasi ei halua eksyä sokkeloiseen labyrinttiin, kun hän saapuu sivuillesi. Vältä monimutkaisia ratkaisuja ja suuria kuvatiedostoja, jotka hidastavat sivujesi latautumista.

5. Seuraa verkkomaailman kehitystä.

-> Kun yrityksesi kotisivu on kerran luotu, sitä pitää päivittää jatkuvasti. Pelkkä tekstien päivittäminen ei riitä, myös ulkonäölliseen puoleen pitää panostaa. Netin virtaukset vaihtuvat ja erilaiset ratkaisut tulevat ja menevät. Jos et itse tunne alaa tarpeeksi, palkkaa asiantuntija luomaan ja ylläpitämään sivujasi. Tutustu myös muiden verkkoyrittäjien sivuihin ja poimi niiltä ideoita.

-> Internet muuttuu jatkuvasti, ja yrittäjän on syytä seurata missä mennään.

6. Lähesty asiakastasi yksilönä.

Vaikka Internet perustuukin käyttäjien anonyymiyteen, älä kohtele asiakkaitasi massana. Kun verkko muuten tuntuu niin persoonattomalta ja kylmältä, juuri silloin asiakkaat haluavat kokea, että heitä palvellaan yksilöinä. Keskity nettimainonnassasi siihen, mitä voit asiakkaidesi hyväksi tehdä ja mitä voit heille tarjota. Tee sähköisen palautteen antaminen helpoksi. Ole tavoitettavissa sähköpostitse ja vastaa saamiisi viesteihin ripeästi.

7. Muista erikoistarjoukset.

-> Rajoitetun ajan voimassaolevat erikoistarjoukset voivat olla hyvin tehokkaita: "Tämä tarjous voimassa vain joulukuun" ja niin edespäin. Jos myyt tuotteita suoraan verkossa, kuluttajat haluavat tietää, että he saavat ostoksilleen riittävän pitkän palautusoikeuden.

-> Hyvät tarjoukset ovat verkossa vähintäänkin yhtä tärkeitä kuin perinteisessä liiketoiminnassa.

8. Pyri aina vain parempaan.

Ole valmis kokeilemaan erilaisia ratkaisuja. Testaa sivujesi käytettävyyttä ja kartoita miten paljon sivuillasi on kävijöitä. Pyri kehittämään palveluasi asiakkaittesi tarpeita vastaavaksi, ja yritä erottua asiakasystävällisyydelläsi muista. Onnea matkaan!


Lue lisää asia-artikkeleja osoitteesta www.uranus.fi