Etusivu > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Yrittajan Digiopas

Etsi

10 askelta verkkosivujen rakentamiseen

Nettisivut ovat yrityksesi digitaalinen käyntikortti. Ne tuovat uskottavuutta.

1. Mieti verkkosivujesi tavoite.
2. Etsi itsellesi kumppani.
3. Valitse julkaisualusta.
4. Valitse sivuillesi osoite ja ”koti” eli sivuston ylläpitäjä.  
5. Varmista verkkosivujesi käyttäjäystävällinen rakenne ja sisältö.
6. Puhuttele myös kuvilla.
7. Kehota toimimaan ja palvele asiakkaitasi.
8. Ole löydettävissä.
9. Seuraa kehitystä ja analysoi toimivuutta.

Digitärppi


Lue nämä ohjeet, ennen kuin alat rakentaa sivujasi.

Omien verkkosivujesi perustamisessa on monta eri vaihetta. Sinun kannattaakin etsiä hyvä kumppani, joka auttaa sinua kaikkien vaiheiden toteutuksessa. On myös tärkeää, että ymmärrät ne itse, jotta et maksa turhasta. Ensimmäiset kaksi vaihetta teet itse, minkä jälkeen kumppanista on paljon apua.

1. Mieti verkkosivujesi tavoite.

Pohdi, mitä varten tarvitset sivut. Haluatko kivijalkamyymälääsi ihmisiä? Haluatko tulla löydetyksi? Haluatko tarjota asiakkaillesi ajanvarauksen netissä? Vai kenties myydä tuotteitasi verkossa?

2. Etsi itsellesi kumppani.

Nettisivut voivat maksaa mitä tahansa tuhannesta eurosta ylöspäin. Niitä suunnitellessa hätäily ei kannata. Mitä tärkeämmät verkkosivut ovat liiketoiminnallesi, sitä enemmän niihin kannattaa panostaa – ja luottaa ammattilaiseen. Hyvä kumppani rakentaa sinulle sivut avaimet käteen -periaatteella eli suunnittelee ja koodaa ne.

Verkkosivukumppania kannattaa etsiä myös omasta lähipiiristä, tutuilta yrittäjiltä. Sinun kannattaa ostaa sivujen tekemisen lisäksi myös sisällön suunnittelu, jos tekstin tuottaminen ei ole oma vahvuutesi.

Tärkeintä on, että tekijä ymmärtää tarpeesi. Ota selvää hänen aiemmista töistään ja pyydä niistä palautetta muilta asiakkailta tai töiden tilaajilta. Luotettava kumppani haluaa kehittyä ja kehittää myös sinun liiketoimintaasi. Varmista, sisältyykö työn hintaan sivuston teknisen toteutuksen lisäksi graafisen ilmeen suunnittelu, sisällöntuotanto, hakukoneoptimointi, sisältöjen syöttäminen, käyttökoulutus ja sivuston ylläpito. Kysy myös, millaisille alustoille palveluntarjoaja rakentaa sivuja.

Tarjouspyynnön ei tarvitse olla monimutkainen. Kerro tavoitteesi ja liitä mukaan mielestäsi kivoja esimerkkisivustoja.

3. Valitse julkaisualusta.

Jotta verkkosivusi palvelee yrityksesi tarpeita mahdollisimman pitkään ja monipuolisesti, valitse julkaisualusta huolellisesti. Kun kerrot yrityksesi tavoitteet, kumppani voi auttaa sinua sopivan alustan löytämisessä.

Verkkosivuja ei nykyään juurikaan koodata itse alusta alkaen, vaan ne rakennetaan valmiille julkaisualustalle. Maailman suosituin verkkosivualusta on WordPress. Mieti jo tässä vaiheessa, pystytkö itse päivittämään sisältöjä ja tekemään päivityksiä sivustoalustaan. On tärkeää tiedostaa, että julkaisualustaa pitää sen toimivuuden ja tietoturvan takia päivittää jatkuvasti. WordPressin, Joomlan ja Drupalin kaltaisilla vapaan lähdekoodin alustoilla päivitys jää sinun tai kumppanisi tehtäväksi, kun taas kaupallisilla julkaisualustoilla päivityksestä voi vastata alustan omistaja. Siksi sivun päivitysten tekemisestä kannattaa päättää siinä vaiheessa, kun valitset julkaisualustaa. Vaadi, että pystyt itse muokkaamaan sivuja tarvittaessa helposti. Sinun kannattaa myös valita alusta, jota käyttävät useat yritykset. Niin et ole tahtomattasi naimisissa verkkosivujesi rakentajan kanssa. Muista myös, että sivujesi pitää ehdottomasti toimia myös mobiilissa.

Jos mietit verkkokaupan perustamista, lue myös verkkokaupan ammattilaisten vinkit.  

4. Valitse sivuillesi osoite ja ”koti” eli sivuston ylläpitäjä.  

Omien verkkosivujesi perustamisessa on tärkeitä vaiheita, joissa kumppani voi olla avuksi:

  • Mieti, minkä haluat nettisivujesi osoitteeksi. Voit tarkistaa viestintäviraston sivuilta osoitteesta www.domain.fi, mitkä fi-päätteiset verkkosivut ovat vapaina.
  • Etsi webhotelli, jonka palvelimella sivustosi pyörii. Se voi varata sinulle myös haluamasi nettisivujen osoitteen eli domainin.

» Lue ohjeet verkkotunnuksen hankkimiseen.

Jotta saat verkkotunnuksen, sinulla on oltava verkkotunnusvälittäjä. Helpointa on, jos webhotellisi on myös verkkotunnusvälittäjäsi eli varaa sinulle domainin. Webhotelleja on Suomessa kymmeniä, ja niiden vuosihinnat ovat paristakymmenestä eurosta ylöspäin. Panosta luotettavaan palveluun, joka tarjoaa ylläpitoa 24/7 sekä asiakaspalvelua.

Kun vertailet webhotelleja, ota huomioon muun muassa palvelupakettien sisältö, hintataso, palvelun helppokäyttöisyys sekä asiakaspalvelun tavoitettavuus ja asiointikieli.

Jos toimit kansainvälisesti, ainakin com-päätteinen verkkotunnus on hyvä hankkia. Com-päätteisiä ja muita kansainvälisiä verkkotunnuksia tarjoavat monet yritykset. Löydät niitä googlaamalla “varaa verkkotunnus”.

5. Varmista verkkosivujesi käyttäjäystävällinen rakenne ja sisältö.

Kun alat rakentaa sivuja, mieti, mitä asiakkaat haluavat sinulta. Voit kysyä potentiaalisilta asiakkailtasi, mitä he etsivät. Suunnittele sivujen rakenne vaikka Exceliin ja mieti joka sivulle pari avainsanaa, joita käytät sivun sisällöissä. Näitä avainsanoja käytät esimerkiksi sivun osoitteessa ja nimeämisessä, otsikoinnissa ja sivuston teksteissä. Tällöin myös hakukoneet ymmärtävät, mikä on kyseisen sivun tärkein asia ja voit saavuttaa parempaa näkyvyyttä hakukoneissa. Testaa suunnitelmaa tutuillasi ja pyydä palautetta.

Kerro nettisivuillasi ainakin:

  • Mitä yrityksesi tarjoaa
  • Miksi juuri sinulta kannattaa ostaa
  • Yhteystiedot ja mahdolliset aukioloajat nopeasti löydettävässä muodossa

Mieti myös, sopivatko nämä sisällöt sivuillesi:

  • Ajanvarausmahdollisuus
  • Päivittyvä sisältö, kuten uutiset tai blogi
  • Mahdollisuus tilata uutiskirjettä tai sähköisiä tarjouksia
  • Referenssitarinat
  • Jakamismahdollisuus ja linkit someen
  • Rekisteriseloste, jos keräät kävijöiltä henkilötietoja
  • Sähköinen asiakaspalvelu, esimerkiksi chat

6. Puhuttele myös kuvilla.

Kuvat kertovat vähintään yhtä paljon kuin sanat, joten verkkosivuille kannattaa valita laadukkaat kuvat. Muista kuitenkin, että kuvat, joissa on aito tunnelma ja ihmisiä, toimivat luultavasti paremmin kuin sliipatut kuvapankkikuvat. Kuvapankeista voit ostaa valmiita kuvia, mutta yrityksesi näköisiä kuvia saat palkkaamalla ammattikuvaajan. Jos asiakkaasi tai asiakkaillesi tekemäsi työt näkyvät kuvissa, muista kysyä heiltä lupa kuvien käyttöön.

7. Kehota toimimaan ja palvele asiakkaitasi.

Kerro verkkosivuillasi rehellisesti ja ymmärrettävästi yrityksesi tuotteista ja palveluista. Pidä jokaisella sivulla mielessäsi, mikä on sivustosi tarkoitus ja miten saat kävijät toimimaan haluamallasi tavalla. Alla on ehdotuksia mahdollisiksi kehotuksiksi:

  • Poikkea ostoksille kivijalkamyymäläämme.
  • Varaa tästä aika.
  • Katso tästä vapaat ajat.
  • Tilaa nyt.
  • Jätä yhteydenottopyyntö.
  • Ilmoittaudu esittelyyn.
  • Katso kiertueajat ja tule mukaan.

Jotta saat ihmiset toimimaan heti, voit myös käyttää tehosteita, kuten:

  • Paikkoja rajoitetusti!
  • Saatavilla rajoitettu erä!
  • Varmista oma kappaleesi jo tänään, tilaa ennakkoon!

Muista, että asiakkaillesi verkkosivusto on asiakaspalvelukanava, josta sinuun pitää saada nopeasti yhteyttä. Siksi puhelinnumeron ja muiden yhteystietojen pitää löytyä nopeasti.  

8. Ole löydettävissä.

Mitä helpommin yrityksesi löytyy Google-haulla, sitä tehokkaampaa markkinointia se on yrityksellesi. Jopa 70–80 prosenttia Google-haun tekijöistä klikkaa ensimmäistä kolmea hakutulosta. Siksi näkyminen liiketoimintasi kannalta tärkeimmillä avainsanoilla on hyvin tärkeää.

Google-näkyvyys jaetaan SEOon (Search Engine Optimization) eli luontaiseen eli orgaaniseen löydettävyyteen sekä SEMiin (Search Engine Marketing) eli maksettuun näkyvyyteen. Jos yrityksesi ei löydy orgaanisesti hakutuloksista mutta haluat näkyä niissä, sinun pitää maksaa näkyvyydestäsi Googlelle. Maksetussa näkyvyydessä Google veloittaa jokaisesta klikistä sinulta rahaa.

Hyvä lähtökohta orgaaniselle löydettävyydelle on, että mietit sivuston rakenteen ja avainsanat asiakkaan näkökulmasta. Millä sanoilla hän etsisi palveluitasi Googlesta? Rakentamasi avainsanalista on hyvä tuki, kun rakennat sisältöjä sivustolle. Nyrkkisääntönä on, että avainsanojen pitäisi toistua tekstissä, mutta olennaisempaa on, että sisältö on lukijan mielestä sujuvaa ja kiinnostavaa. Google arvostaa sitä, että lukija löytää sivustolta etsimänsä ja viihtyy siellä hetken. Avainsanoja kannattaa tekstin lisäksi sijoittaa myös sivun eritasoisiin otsikoihin ja muihin teksteihin, URL-osoitteeseen sekä sivuille tuleviin linkkeihin.

Puhu tuotteistasi tai palveluista niillä sanoilla, joilla asiakkaasikin puhuisivat ja käytä tekstissä apunasi listoja, kursivointia ja alleviivausta silloin, kun se selkeyttää sisältöä.

Myös sivustokartan lähettäminen Googlelle parantaa näkyvyyttäsi. Usein päivittyvä, laadukas sisältö sekä linkkaukset sivuillesi muualta verkosta ovat myös hyviä tapoja parantaa löydettävyyttä. Lisäksi Google suosii mobiiliystävällisiä sivustoja. Voit testata täällä, kuinka hyvin nettisivusi toimii mobiilissa. Monipuolinen verkkosivuammattilainen osaa ottaa myös hakukoneoptimoinnin huomioon. Hakukoneoptimoinnin ammattilainen kannattaa ottaa mukaan, jos yrityksesi kilpailee paljon käytetyillä avainsanoilla.

9. Seuraa kehitystä ja analysoi toimivuutta.

Kun sivusi on valmis, pyydä siitä palautetta muilta. Voit tarkistaa sivun hakusanaystävällisyyden ilmaisissa työkaluissa, joita löydät Googlesta hakusanoilla ”SEO testi”. Asenna sivuillesi Google Analytics ja tutki, mikä ihmisiä kiinnostaa sivuillasi. Lue täältä, kuinka Google Analytics asennetaan ja mitä asioita sinun kannattaa vähintäänkin sieltä seurata.

Digitärppi

Sivustojen rakentaminen voi tuntua mutkikkaalta ja vaikealta. Kun pidät mielessä, että verkkosivusto on yrityksesi tärkein käyntikortti ja asiakaspalvelukanava, kuljet oikeaan suuntaan. Riittää, että kerrot sivuillasi, mitä myyt, miksi sinulta kannattaa ostaa ja miten sinuun saa yhteyden. Kun saat perustan kuntoon, voit täydentää yksityiskohtia myöhemmin.

Artikkelia varten haastateltu:

Toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto
mainostajat.fi


Etsi kumppaniyritystä verkkosivujen toteuttamiseen Ite wikistä, josta löydät erikseen listattuna Suomen Yrittäjien jäsenyritykset. 

Etsi kumppania verkkosivujen toteuttamiseen >

Valitse hakuehdoksi Jäsenyydet - Suomen Yrittäjien jäsenet. Listauksessa näkyvät ne yritykset, jotka ovat lisänneet profiiliinsa tiedon Yrittäjien jäsenyydestä.