Etusivu > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Yrittajan Digiopas

Etsi

Kohdennettu digimarkkinointi haltuun!

Kohdennetun markkinoinnin keinoin tavoitat kohtuuhinnalla juuri ne oikeat asiakkaat. Kohdentamisen mahdollisuuksia on paljon, ja tässä hommassa kehityt vain kokeilemalla. Tartu ensin yhteen vaihtoehtoon ja laajenna skaalaasi vähitellen.
  1. Perusta kuntoon: hakukoneoptimointi on ensimmäinen askel
  2. Hakusanamainonta tuo näkyvyyttä
  3. Uudelleenmarkkinointi tavoittaa sivullasi käyneet ihmiset
  4. Valitse somekanavasi
  5. Ennen kuin aloitat — muista nämä perusasiat
    1. Suunnittele hyvin
    2. Puhu asiakkaan kieltä
    3. Huolehdi tietosuojasta

Digitärppi


Kohdennetulla digimarkkinoinnilla yritys yksinkertaisesti yrittää tavoittaa sille oikeita asiakkaita. Kun surffailemme verkossa, meitä kiinnostavista sivustoista ja osoitteista kerätään jatkuvasti tietoa. Tämän tiedon pohjalta meille markkinoidaan juuri meitä kiinnostavia tuotteita ja palveluja.

Yrittäjänä voit kohdentaa viestisi tai mainoksesi esimerkiksi tietyn asiakasryhmän ja asiakkaiden kiinnostuksen kohteiden mukaan muun muassa sosiaalisessa mediassa. Mitä tarkemmin pystyt kohdentamaan markkinointia, sitä enemmän saat mainosbudjetistasi irti.

Kohdennetun digitaalisen mainonnan suosiota on lisännyt viime vuosina se, että voit tehdä sitä pitkälti itse. Alkuun pääset vain muutamalla kymmenellä eurolla.

1. Perusta kuntoon: hakukoneoptimointi on ensimmäinen askel

Nykyään suuri osa tiedoista haetaan Googlen hakukoneesta. Löydettävyys eli hyvät nettisivut, jotka hakukoneet löytävät, ovat yritykselle elintärkeät. Jos yrityksesi nettisivuilla on hyvää sisältöä, se nostaa yritystäsi hakukoneessa ylemmäs. Voit parantaa omien sivujesi löydettävyyttä hakukoneoptimoinnin keinoin.

Hakukoneoptimoinnin ytimessä on sen miettiminen, mitä yrityksesi tarjoaa ja millä hakusanoilla ihmiset todennäköisesti tätä asiaa hakevat. Kun olet selvittänyt nämä asiat itsellesi, pystyt parantelemaan verkkosivujesi sisältöjä niin, että tekstistä löytyy mahdollisimman paljon juuri niitä asioita, joita ihmiset etsivät.

Google etsii hakusanoja muun muassa sivun otsikoista, sivuston sisällöstä sekä verkkosivuston osoitteesta. Google Key Word Plannerilla voit itse tutkia ilmaiseksi, millä sanoilla ihmiset hakevat Suomessa tuotteita tai palveluja. Esimerkiksi ”lamppu” on kymmenen kertaa suositumpi hakusana kuin ”valaisin” – eli jos myyt valaistustarvikkeita, sinun kannattaa käyttää sivustollasi sanaa lamppu. Samalla työkalulla näet myös, kuinka kilpailtuja eri sanat ovat ja kuinka paljon niitä haetaan. Tämän perusteella voit arvioida, paljonko sinun kannattaa panostaa tietyllä hakusanalla löytymiseen.

Saat Google Key Word Plannerin käyttöösi, kun luot AdWords-tilin ja ensimmäisen kampanjan. Jos et ole valmis heti markkinoimaan, vaan haluat vain tutkia kävijätietoja, voit poistaa kampanjan käytöstä. Silloin mainoksia ei näytetä eikä rahaa kulu — ja pääset silti hyödyntämään Key Word Planneria. 

2. Hakusanamainonta tuo näkyvyyttä

Voit tuoda oman yrityksesi Googlen hakutulosten kärkeen myös ostamalla näkyvyyttä eli tekemällä hakusanamainontaa.

Hakusanamainonnan ostaminen tapahtuu Google AdWordsissa. Mainonnan pohjana ovat ihmisen aiemmin tekemien Google-hakujen hakusanat. Koska hakusanoista on kova kilpailu, tämä on myös kalleinta digimainontaa.

Hakusanamainontaa tehdessä ostat Google AdWordsista mainontaa tietylle sanalle, jolla oletat mahdollisen asiakkaasi etsivän tuotteita. Mitä haetumpi sana on, sitä enemmän maksat siitä. Muista myös seurata hakusanamainonnan tuloksia. Kokeile, mitkä hakusanat toimivat, mitkä eivät. Perusteelliseen analyysiin ei riitä yksi kuukausi, vaan seurannan on oltava pidempää ja systemaattista.

Google AdWords -tilin hankkiminen on ilmaista, mutta maksat, kun ostaja saapuu sivustollesi. Tämän vuoksi hakusanojen valitseminen on hyvin tärkeää. Jos valitset hakusanan, jolla jo muutenkin tultaisiin sivustollesi, maksat ehkä turhista klikeistä.

3. Uudelleenmarkkinointi tavoittaa sivullasi käyneet ihmiset

Uudelleenmarkkinoinnin eli retargetoinnin avulla voit tavoittaa tehokkaasti sivullasi käyneet ja sieltä poistuneet kävijät. Tämä on erityisen suosittu kohdennetun mainonnan keino esimerkiksi verkkokaupoissa. Jos olet vieraillut tietyssä verkkokaupassa ja selaillut tiettyjä tuotteita, kyseisen verkkokaupan bannerit seuraavat sinua sivustolta toiselle.

Uudelleenmarkkinointi on digiajan suoramarkkinointia, jossa et pääse hyviin tuloksiin, ellet kerää dataa sivustosi kävijöistä. Jos haluat uudelleenmarkkinoida tuotteitasi, palveluitasi tai yritystäsi esimerkiksi Facebookissa, sinun täytyy lisätä sivustollesi Facebookin seurantakoodi. Tämän koodin eli Facebook-pikselin saat, kun kirjaudut Facebookin mainonnanhallintajärjestelmään. Jos haluat tehdä uudelleenmarkkinointia Googlessa, lisää sivustollesi Googlen seurantakoodi. Tämän koodin saat, kun kirjaudut Google AdWordsin mainontajärjestelmään.

Uudelleenmarkkinoinnin käytännön toteutukseen sinun kannattaa kysyä neuvoja esimerkiksi sivustosi ylläpitäjältä tai digimarkkinoinnin asiantuntijalta. Tutustu myös Suomen Yrittäjien koulutuksiin. (yrittajat.fi/koulutus)

4. Valitse somekanavasi

Sosiaalinen media on nykyisin yrityksille ympäristö, jossa näkyvyydestä on maksettava. Ilman rahallista panostusta näkyvyys jää pieneksi, mutta alkuun pääsee onneksi pienilläkin panostuksilla. Somessa kannattaa muistaa, että jokaisessa kanavassa ei ole pakko olla. Valitse kanavat, jotka sopivat yrityksesi tavoitteisiin parhaiten.

Facebook on monipuolisin kohdennetun mainonnan kenttä. Siellä purevat kuvat, tekstit ja videot, joihin ihmiset reagoivat ja joita he jakavat. Jotta viestisi tavoittavat asiakkaita, lisänäkyvyyttä on ostettava. Facebookissa on helppo kokeilla. Voit vaikkapa sijoittaa muutaman kympin siihen, että kohdennat viestisi tietyillä paikkakunnilla asuville ihmisille tai tietyille ikäryhmille ja katsot, miten se tehoaa. Voit kohdentaa viestejäsi myös kiinnostuksen kohteiden mukaan: esimerkiksi jalkapalloa jalkapallofaneille, jääkiekkoon liittyvää markkinointia jääkiekkofaneille, matkailua säännöllisesti matkaileville.

Kun sivustollesi on asennettu Facebookin seurantapikseli, voit kohdentaa sivustollasi vierailleille Facebook-mainontaa. Lisäksi pystyt seuraamaan Facebook-mainontasi tehoa tarkkailemalla sivustollasi tapahtuvia asioita, kuten ostoja tai yhteydenottoja. Facebook-pikselin saat luotua Facebookin mainostilin kautta. Facebookin markkinointityökalu on helppokäyttöinen ja opastaa sinua eteenpäin.

Instagram on edelleen kuvapainotteinen mainosväline. Löydä oma tyylisi: postaatko vaikkapa aina lähi- tai tilannekuvia vai löytyykö feedistäsi jokin muu punainen lanka? Kuvat rakentavat yrityksesi mielikuvaa ja löydettävyyttä, joten niitä kannattaa suunnitella etukäteen. Instagram-mainontaa hallinnoidaan Instagramista tai Facebookin mainostilin kautta samaan tapaan kuin FB-markkinointia. Instagramissa pääset alkuun muutamalla eurolla.

LinkedIn sopii parhaiten B-to-B-markkinointiin ja rekrytointiin. Sitä varten sinulla pitää olla oman yrityksesi sivu LinkedInissä (LinkedIn Company Page). Voit kohdentaa markkinointia esimerkiksi ammattinimikkeen, toimialan, yrityksen nimen tai vaikkapa sähköpostiosoitteen mukaan. Jotta voit tehdä kohdennettua markkinointia asiakkaittesi sähköposteilla, sinulla pitää olla vähintään 300 asiakkaan sähköpostiosoitteet.

LinkedInissä vieraillaan harvemmin kuin muissa somekanavissa, joten LinkedInin rinnalla kannattaakin käyttää muita mainoskanavia, jotta markkinointi toimii tehokkaasti. Mainonta on LinkedInissä huomattavasti kalliimpaa kuin Facebookissa ja Instagramissa. Lue lisää LinkedIn-markkinoinnista täältä.

Twitter vie paljon aikaa, mutta se on hyvä asiantuntijafoorumi. Lisähaasteena yrittäjälle on se, että kun keskustelu alkaa, kanavassa pitäisi olla keskustelemassa. Yrittäjällä ei ole aina siihen aikaa. Twitter soveltuu erityisesti epäsuoraan vaikuttamiseen. Siellä voit kohdistaa mainontaa esimerkiksi avainsanoilla, kiinnostuksilla, Twitter-käyttäjätunnuksilla, sähköposti- tai puhelinnumerolistalla. Twitter ei ole kovin edullinen markkinointikanava ja sitä kannattaa hyödyntää osana suurempia markkinointi- tai vaikuttamiskampanjoita.

YouTube on ehdoton väylä, jos yrityksesi tuottaa videoita tai jos käytössäsi on tavarantoimittajien tai valmistajien videoita. YouTube on hyvä kotipesä, josta voit jakaa sisältöjä eri kanaviisi. YouTubesta ostetaan mainosnäkyvyyttä videoiden alkuihin ja loppuihin Google AdWordsin kautta. YouTubessa maksat mainonnasta vain, kun joku katsoo mainostasi vähintään 30 sekuntia, katsoo mainoksesi loppuun asti tai klikkaa videosta sivustollesi. Voit myös kohdentaa mainostasi asuinpaikan, iän, kiinnostuksen kohteiden ja muiden tekijöiden perusteella. Pääset hyvin alkuun vähintään kymmenen euron päiväbudjetilla.

Ennen kuin aloitat — muista nämä perusasiat

Suunnittele hyvin

Ennen kuin ryhdyt kohdentamaan mainostasi, pysähdy. Pohdi mitä myyt ja mitä asioita haluat tuoda esille. Mikä on tekemisesi tarkoitus, ja miten kerrot nämä asiat eri kanavissa? Tee vuosikello tai edes neljännesvuosisuunnitelma. Kirjaa sesonkien vaihtuminen, tapahtumat ja messut. Jätä aikaa myös arkiasioiden ja taustojen kertomiselle tai henkilöstön esittelylle. Pohdi, milloin niitä on aika alkaa markkinoida omissa kanavissasi.

Kohdennetun mainostamisen täytyy olla systemaattista. Toivottujen tulosten saamiseen ei riitä yksi onnistunut arvontakampanja, vaan markkinointia on hyvä pohtia pitkällä aikavälillä. Arvonnat saavat kyllä tykkäyksiä, mutta tuovatko ne todellisia asiakkaita? Kohdennetun mainonnan tavoitteena tulee saada tilauksia, kauppaa ja yhteydenottoja.

Puhu asiakkaan kieltä

Hyvässä kohdennuksessa sisältö on ykkönen. Yrityksesi tuottamista ja jakamista sisällöistä pitää olla hyötyä asiakkaalle. Kohdennus onnistuu, kun asiakas kokee, että tämä viesti on juuri minulle ja saa hänet toimimaan. Kerro siis omista palveluistasi ja tuotteistasi asiakkaan kielellä. Kun sisältö on tehty hyvin, asiakas kokee kohdennetun mainonnan usein vähemmän tungettelevaksi kuin perinteiset mainokset.

Sekä ihmiset että hakukoneet tykkäävät siitä, että käytetty kieli on rikasta. Yksi käyttää puhekieltä, toinen huumoria. Oma tyyli on ylipäätään pienyrittäjälle mahdollisuus. Kaikkea ei kannata kuitenkaan kertoa. Valitse linjasi ja pysy siinä.

Huolehdi tietosuojasta

Muista kertoa asiakkaillesi, miten hyödynnät heidän tietojaan. Kohdennetussa markkinoinnissa on otettava huomioon aina myös tietoturva ja yksityisyydensuoja. Toukokuussa 2018 voimaan tuleva EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) asettaa yrittäjille näistä uusia vaatimuksia. Sinun on kerrottava sivustosi rekisteriselosteessa, mitä tietoja keräät ja miten hyödynnät niitä markkinoinnissa.  

Digitärppi

Mitä enemmän hyödynnät digiä, sitä edullisemmaksi kohdennettu mainonta sinulle tulee. Kun teet valituissa kanavissa sisältöä systemaattisesti, pitkällä aikajänteellä se parantaa yrityksesi löydettävyyttä.

Artikkelia varten haastateltu

toiminnanjohtaja Sanna Laakkio ja asiantuntija Krisse Törö, MARK


Etsi kumppaniyritystä digimarkkinointiin Ite wikistä, josta löydät erikseen listattuna Suomen Yrittäjien jäsenyritykset. 

Hae markkinointikumppania >

Valitse hakuehdoksi Jäsenyydet - Suomen Yrittäjien jäsenet. Listauksessa näkyvät ne yritykset, jotka ovat lisänneet profiiliinsa tiedon Yrittäjien jäsenyydestä.