Etusivu > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Yrittajan Digiopas

Etsi

Markkinoi tehokkaasti sähköpostilla

Sähköpostimarkkinointi on parhaimmillaan tehokas tapa vaikuttaa asiakkaisiin. Muista kuitenkin tarkka seuranta ja opetteleminen — ethän halua saada spämmääjän mainetta! Näiden vinkkien avulla teet tehokasta sähköpostimarkkinointia.

1. Mihin sähköpostimarkkinointia kannattaa käyttää?
2. Miten pääsen alkuun?
3. Miten kokoan sähköpostilistan?
4. Miten valitsen sähköpostityökalun?
5. Millainen sisältö toimii sähköposteissa?

Digitärppi


1. Mihin sähköpostimarkkinointia kannattaa käyttää?

Sähköpostimarkkinointimarkkinointi on parhaimmillaan, kun sitä käytetään asiakkuuden hoitamiseen, myyntiin ja lisämyyntiin. Sähköposti toimii parhaiten, kun vastaanottaja tuntee, että puhuttelet juuri häntä. Jos ihmiset avaavat ja lukevat sähköpostejasi, sinun kannattaa satsata niihin entistä enemmän. Hyvä avausprosentti on yleensä yli 20, eli kun useampi kuin joka viides haluaa lukea lähettämäsi viestin.

Jos päätät tehdä sähköpostimarkkinointia, sinun kannattaa keskittyä ja panostaa laadukkaisiin sisältöihin. Sähköpostimarkkinointi on hyvä renki mutta huono isäntä. Mieti aina, mitä asiakkaasi haluavat kuulla yrityksestäsi – älä sitä, mitä sinä itse haluat kertoa.

2. Miten pääsen alkuun?

Jos haluat lähteä kevyesti liikkeelle, voit tehdä sähköpostimarkkinointia normaalisti omasta sähköpostistasi. Tällöin et kuitenkaan näe, kuka avaa viestisi tai mihin aikaan viestit avataan. Saat sähköpostimarkkinoinnista parhaat tulokset, kun hankit sähköpostityökalun. Sähköpostityökalulla voit hallinnoida sähköpostilistoja, lähettää keskitetysti tuhansille ihmisille sähköpostia – myös ajastetusti – ja seurata viestien avausprosentteja ja suosituimpia sisältöjä.

Esimerkiksi Mailchimp ja MailPoet Newsletters ovat suosittuja sähköpostityökaluja ja ilmaisia 2000 sähköpostin vastaanottajaan asti. Suomalaisia vaihtoehtoja ovat esimerkiksi Postiviidakko ja Creamailer.

Sähköpostimarkkinointi on tehokasta, jos valitset kohderyhmäsi ja räätälöit sisältösi heille. Seuraa myös, mitkä viestien otsikot ja sisällöt kiinnostavat vastaanottajia. Tehokkain työkalu sähköpostimarkkinoinnin kehittämisessä onkin analytiikka ja sen seuraaminen. Näin saat tietää, mistä asioista uutiskirjeiden vastaanottajat ovat kiinnostuneita ja voit saada sähköpostien vastaanottajista liidejä eli mahdollisia uusia tuotteesi tai palvelusi ostajia.

3. Miten kokoan sähköpostilistan?

Sähköpostilistoja voi koota monella eri tavalla – ja sähköpostien lähettämiseen kuluttajalle tulee aina hankkia selkeä lupa. Yritykselle lähetettävään mainontaan ei tarvita suostumusta, mutta yrityksellä täytyy olla mahdollisuus mainonnan kieltämiseen.

Tässä muutamia tapoja kerätä sähköpostilistaa:

  • Lisää verkkosivuillesi mahdollisuus tilata uutiskirje. Kerro heti, mitä lisäarvoa tilaaja saa: parhaat tarjoukset vai kenties kutsuja tapahtumiin? Tilauksen yhteydessä on syytä kysyä selkeästi lupa henkilötietojen käyttöön ja linkata samalla rekisteriselosteeseen.
     
  • Luo kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä, kuten toimialaasi liittyviä oppaita. Voit liittää oppaan ladanneet B2B-päättäjät päättäjärekisteriisi, jos saat heiltä samalla markkinointiluvan.
     
  • Tapahtumat ja muut asiakastilaisuudet: voit esimerkiksi järjestää messuilla kilpailun, jonka osallistujat liittyvät sähköpostirekisteriisi.
     
  • Kun asiakas maksaa palvelustasi, sinun ei tarvitse kysyä häneltä lupaa normaaliin asiakasviestintään, esimerkiksi hintamuutosten tai osoitteenmuutoksen kertomiseen. Näissä viesteissä et saa kuitenkaan markkinoida tai myydä uusia palveluita.

4. Miten valitsen sähköpostityökalun?

Sähköpostityökalun valinnassa tärkeää ovat hinta, helppokäyttöisyys ja suomenkielinen tuki. Jo googlettamalla löydät monia eri palveluntarjoajia. Osassa nettisivualustoista on valmiina sähköpostityökaluja. Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin, jos ne liittyvät omaan yritystoimintaasi.

  • Tutki, onnistuuko integrointi muihin yrityksesi järjestelmiin kuten asiakastietojärjestelmääsi. Tällöin asiakkaiden yhteystiedot siirtyvät helposti sähköposti- ja asiakastietojärjestelmän välillä.
     
  • Kaikissa sähköpostityökaluissa on hyvät raportoinnin perustyökalut. Jos tarvitset vaativampia ominaisuuksia, perehdy niihin tarkemmin. Voit esimerkiksi olla kiinnostunut rakentamaan sähköpostilistoja eri kohderyhmille, kuten asiakkaillesi, yhteistyökumppaneillesi ja medialle. Lisäksi pystyt upottamaan suoraan sivustollesi sähköpostien tilauslomakkeita tai lähettämään viestin automaattisesti aina uusille asiakkaillesi.
     
  • Selvitä, onko työkalussa valmiita sähköpostipohjia suomen kielellä, esimerkiksi sähköpostiluvan antaneen asiakkaan tervehdysviestin pohja. Muokkaamalla valmiita pohjia pääset nopeasti liikkeelle.
     
  • Yritä ymmärtää, mitä eri palvelupaketit pitävä sisällään. Usein palvelut on rakennettu niin, että pääset liikkeelle helposti ja edullisesti, mutta heti kun tarvitset lisäominaisuuksia, joudut maksamaan huomattavasti korkeampia hintoja. Yritä arvioida, kuinka paljon sähköpostin tilaajia sinulla saattaisi olla vaikkapa kahden vuoden kuluttua, ja laske, kuinka paljon tämä maksaisi sinulle.
     
  • Kysy muiden yrityskäyttäjien kokemuksia.

5. Millainen sisältö toimii sähköposteissa?

Sähköpostimarkkinoinnin sisällössä yksinkertainen toimii. Keskity yhteen viestiin äläkä yritä sanoa montaa asiaa kerralla.

Markkinointisi onnistuu, jos sinulla on kiinnostavaa kerrottavaa. Mieti, mikä juuri nyt voisi kiinnostaa sinun asiakkaitasi. Aina hyvää sisältöä ei tarvitse hioa viikkoja. Kun saat hyvän ajankohtaisen idean, anna mennä!

Voit käyttää samaa sisältöä monessa eri kanavassa. Jos jokin sisältö on kiinnostanut Facebookissa tai olet puhunut siitä asiakkaiden kanssa, kerro siitä myös sähköpostitse. Välillä voit myös nostaa uudelleen esiin vanhoja sisältöjä. Vaikka ne tuntuvat sinusta kuluneilta, harva asiakkaasi niitä muistaa.

Hyvä otsikko kertoo tarpeeksi ja herättää kiinnostuksen avata viesti ja lukea lisää. Otsikointiin ei ole yhtä oikeaa tapaa: testaa pitkiä ja lyhyitä, testaa hymiöillä ja ilman, testaa käskeviä ja kysyviä. Näin opit, mikä asiakkaitasi kiinnostaa. On tärkeää, että sinulla on sähköposteissa sama äänensävy kuin muissakin kanavissasi.

Sähköpostin sisältö kannattaa suunnitella aina kännykkää varten. Kun se toimii mobiilissa, toimii se varmasti myös pöytäkoneella. Lähetä itsellesi aina testiversio ennen sähköpostin lähettämistä koko listalle.

Digitärppi

Sähköpostimarkkinointi vaatii jatkuvaa kehittämistä! Jos kukaan ei avaa viestejäsi, ehkä on aika testata jotakin muuta? Poista rekisteristä ne, jotka eivät avaa viestejäsi. Sähköpostimarkkinoinnissa testaaminen kannattaa. Voit tehdä A/B-testin eli vertailla kahta erilaista sähköpostia. Kokeile esimerkiksi lähettää sama kahdella eri otsikolla tai testaa, onko avausprosentti parempi aamulla vai illalla.

Artikkelia varten haastateltu:

Toimitusjohtaja Jari Perko, Asiakkuusmarkkinointiliitto


Etsi kumppaniyritystä digimarkkinoinnin toteuttamiseen Ite wikistä, josta löydät erikseen listattuna Suomen Yrittäjien jäsenyritykset. 

Hae markkinointikumppania >

Valitse hakuehdoksi Jäsenyydet - Suomen Yrittäjien jäsenet. Listauksessa näkyvät ne yritykset, jotka ovat lisänneet profiiliinsa tiedon Yrittäjien jäsenyydestä.