Etusivu > Yrittajan Abc > Yritystoiminnan Abc > Yrittajan Digiopas

Etsi

Näin asennat Google Analyticsin ja käytät sitä

Verkkosivujesi liikenteen seuraaminen kannattaa. Voit saada paljon tärkeää tietoa asiakkaistasi. Opit, kuinka saat sivuistasi entistä helppokäyttöisemmät, mitkä sisällöt kiinnostavat asiakkaitasi ja mikä tuo kauppaa.
  1. Näin saat Google Analyticsin käyttöösi
  2. Näin pääset alkuun
    1. Luo tavoitteita
    2. Tilaa hälytys
    3. Mittaa nettisivusi nopeus
    4. Seuraa, mistä kävijät tulevat sivuillesi
    5. Tilaa raportti sähköpostiisi

Digitärppi


Google Analytics on ilmainen työkalu, jolla seuraat verkkosivujesi kävijöitä. Se on maailman suosituin analytiikkaohjelma.

Sen avulla näet sivujesi kävijämäärät ja sen, mitkä sisällöt kävijöitä kiinnostavat eniten. Näet myös yksittäisten sisältöjen, kuten blogipostausten, tarkat luvut: kuinka moni on lukenut postauksen ja miten pitkään he ovat sitä lukeneet. Myös sivuillasi käytetty aika selviää luvuista samoin kuin se, lataavatko kävijät monta sivua vai poistuvatko he heti sivuille tultuaan.

Google Analytics paljastaa myös esimerkiksi sen, ovatko kävijät sinulle tärkeää kohderyhmää. Jos sinulla on kampaamo Turussa, liikenne toiselta puolelta Suomea ei luultavasti tuo sinulle myyntiä.

Miten tämä kaikki käytännössä onnistuu? Poimi ohesta tarkemmat ohjeet.

1. Näin saat Google Analyticsin käyttöösi

Mene osoitteeseen google.fi/analytics. Luo uusi tili.

Tiliä luodessa lisää uusi verkkosivusto ja nimeä se. Valitse toimiala, maa ja aikavyöhyke. Nämä tiedot auttavat sinua saamaan oikeaa dataa.

Kun tilisi on valmis, pyydä sivustosi ylläpitäjää asentamaan seurantakoodi eli tracking ID verkkosivusi koodiin. Koodin asentaminen vie ammattilaiselta noin 15 minuuttia. Voit myös asentaa seurantakoodin itse. Esimerkiksi Wordpressissä kirjaudut Wordpressiin, klikkaat ”Lisäosat” ja valitset haluamasi ilmaisen Google Analytics -lisäosan. Syötät tähän lisäosaan Google Analyticsin seurantakoodin. Analytiikan keräämisen alkaminen saattaa kestää noin päivän.

Jos esimerkiksi haluat tehdä tehokkaampaa digimarkkinointia ja luoda uusia yleisöjä kohderyhmiä Facebookissa, voit lisätä sivuillesi Facebookin seurantakoodin eli Facebook-pikselin. Voit käyttää Facebook-pikseliä tulkitsemaan ihmisten sivustollasi tekemiä toimintoja ja tavoittamaan sinulle tärkeitä kohderyhmiä. Kun tarvitset useita seurantakoodeja, sinun kannattaa ottaa käyttöön Googlen Tag Manager. Sillä on oma taginsa, jonka sivustosi ylläpitäjä voi lisätä verkkosivustosi koodiin.

2. Näin pääset alkuun

1. Luo tavoitteita

Tavoitteiden luominen kuuluu Google Analyticsin hyödyllisimpiin ominaisuuksiin. Tämä tarkoittaa, että käyt asettamassa nettisivujesi seurantaa varten tavoitteita eli konversiopisteitä. Jos sivusi tavoite on myydä tuotteita, osto on yksi konversio. Konversiopisteitä voivat olla myös esimerkiksi yhteydenottopyyntö, uutiskirjetilaus tai ajanvaraus – oikeastaan mikä tahansa nyt tai mahdollisesti myöhemmin myyntiin johtava toiminta.

Pääset asettamaan tavoitteet, kun etenet seuraavaa reittiä: klikkaa Järjestelmänvalvoja > Tavoitteet > Uusi tavoite. Löydät Googlen omat ohjeet täältä.

Kuhunkin Analyticsin näkymään voit luoda korkeintaan 20 tavoitetta.
 

2. Tilaa hälytys

Voit tilata itsellesi hälytyksen nettisivujesi normaalista poikkeavista tapahtumista, kuten merkittävistä kävijäpiikeistä.

Näin pääset asettamaan hälytyksen: Järjestelmänvalvoja > Muokatut ilmoitukset > Luo uusi ilmoitus. Voit luoda ilmoituksen, joka täyttää haluamasi ehdot, esimerkiksi tiettynä aikana syntynyt poikkeuksellisen suuri tai pieni kävijämäärä. Saat sähköpostilla tai tekstiviestinä ilmoituksen, jos tuo poikkeustila syntyy.
 

3. Mittaa nettisivusi nopeus

Jos sivusi hidastelevat, se näkyy heti kävijämäärissä. Google arvostaa nopeasti latautuvia sivustoja, ja tämä vaikuttaa hakukonelöydettävyyteen. Pääset näkemään yksittäisten sivujesi latautumisvauhdin, kun etenet tätä reittiä: Raportointi → Käyttäytyminen → Sivuston nopeus. Saat sivukohtaisia parannusehdotuksia klikkaamalla kohtaa Nopeusehdotukset. Googlella on myös sivunopeustesti, jos haluat seurata nopeutta silloin tällöin ja saada ohjeita siihen, miten pystyt nopeuttamaan sivustosi latautumista.
 

4. Seuraa, mistä kävijät tulevat sivuillesi

Pystyt valitsemaan mahdollisimman tehokkaat markkinointikanavat, jos tiedät, mistä kävijät tulevat nettisivuillesi. Täältä löydät Google Analyticsissä kävijöiden tuloreitit: Hankinnat > Yleiskatsaus.  Näet, kuinka moni on tullut sivuillesi Google-haun, kuinka moni mainosten, sosiaalisen median tai sähköpostimarkkinoinnin kautta. Kun yhdistät tulokanavan ja tavoitteen, pystyt vertailemaan eri kanavien tehokkuutta.
 

5. Tilaa raportti sähköpostiisi

Jos haluat varmistaa, että näet Analyticsin tiedot säännöllisesti, voit tilata itsellesi raportin. Sen voit luoda tietylle aikavälille, esimerkiksi valitsemalla kohdan "Viimeinen viikko" tai "Viimeiset 30 päivää", klikkaamalla kohtaa Sähköposti ja tilaamalla tilaraportin.

Digitärppi

Jokaisella verkkosivustolla on oma pulssinsa. Seuraamalla sivustosi analytiikkaa opit ymmärtämään, miten ihmiset käyttäytyvät juuri sinun sivustollasi. Muutamassa viikossa pääset kärryille. Tämän jälkeen sinun on helppo huomata, kun jokin markkinointitoimesi tai sisältösi kiinnostaa ihmisiä poikkeuksellisen paljon.

Artikkelia varten haastateltu:

Toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki, Mainostajien Liitto
mainostajat.fi


Etsi kumppaniyritystä analytiikkaseurannan toteuttamiseen Ite wikistä, josta löydät erikseen listattuna Suomen Yrittäjien jäsenyritykset. 

Hae analytiikkakumppania >

Valitse hakuehdoksi Jäsenyydet - Suomen Yrittäjien jäsenet. Listauksessa näkyvät ne yritykset, jotka ovat lisänneet profiiliinsa tiedon Yrittäjien jäsenyydestä.