Arvokas yritys — Näin pidät yrityksesi myyntikunnossa | Yrittajat.fi
Yrittäjät > Yrittäjät > Suomen Yrittajat > Palvelut Yrityksille > Ammattikirjallisuus

Etsi

Arvokas yritys — Näin pidät yrityksesi myyntikunnossa

UUTUUS!
Tilaa omasi nyt!

 

Juha Rantanen, Ari Engblom, Riitta Korpela, Mika Haavisto, Johanna Haanpää

Arvokas yritys on uutuuskirja, joka jokaisen yrittäjän kannattaa lukea. Tämän kirjan lukeminen on tuottava investointi riippumatta siitä, onko yritys vasta perustettu vai vuosikymmeniä vanha.

Kirja antaa käytännön ohjeita siitä, kuinka mikä tahansa yritys voi säilyttää ja kasvattaa arvoaan. Mikään yritys ei ole hyvä kaikissa asioissa, eikä mikään huono jokaisessa. Kirjan avulla kykenet valmentamaan yrityksesi huippukuntoon yksinkertaisilla konsteilla askel kerrallaan.

Kirja vastaa selkeästi lukuisiin yrittäjää askarruttaviin kysymyksiin:

  • Mikä tekee yrityksestä arvokkaan?
  • Miten tavoitteet vaikuttavat arvoon?
  • Minkä arvoinen voi tappiollinen yritys olla?
  • Miksi yrityksen voitto ei yksin ratkaise yrityksen arvoa?
  • Kumpi on parempi, osake- vai liiketoimintakauppa?
  • Miten velalla voi nostaa yrityksen arvoa?
  • Miten markkinointi kasvattaa yrityksen arvoa?
  • Miten pienyritys voi tehdä arvokkaan brändin?
  • Miten uudistumalla nostetaan yrityksen arvoa?

Kirja muodostaa kattavan kokonaisuuden yrityksen arvon rakentamisesta ja ylläpitämisestä sekä tarkastelee kaikkia keskeisimpiä yrityksen arvoon vaikuttavia tekijöitä. Teksti pohjautuu kirjoittajien vuosikymmenien kokemuksiin yrityskaupoista, arvonmäärityksestä, asiakaspalvelusta, yritystaloudesta, verotuksesta, yritysjuridiikasta, henkilöstöasioista ja markkinoinnista.

Tutustu:


ARVOKAS YRITYS — NÄIN PIDÄT YRITYKSESI MYYNTIKUNNOSSA
1. painos
Painopaikka: Eura Print Oy
Painovuosi: 2016
ISBN 978-952-6654-17-1
E-kirjan ISBN 978-952-6654-19-5

Hinta:

  • Suomen Yrittäjien jäsenyrityksille 39 € + 8 € toimituskulut (+ alv. 10 %)
  • Muille 42 € + 8 € toimituskulut (+ alv. 10 %)
  • E-kirja Elisan Kirjakaupasta 38,90 €


Tilaukset:

Sisällysluettelo

Sisällysluettelo

Kustantajan alkusanat ................................................................. 5

Esipuhe .......................................................................................... 7

 

1. Johdanto: arvokas yritys .......................................................... 9

 

2. Tavoitteet kuntoon .................................................................. 11

2.1 Mikä on liiketoimintasi tavoite? ...................................... 12

2.2 Omistajanvaihdoksen tavoite ........................................... 18

2.3 Yrityksen myyntivalmius .................................................. 21

2.4 Visiot ja suunnitelmat ....................................................... 24

 

3. Asenteet ja arvot – yrityksesi tarinan on aika jatkua ........ 27

3.1 Arvokas yritys pitää siirtää arvojesi mukaisesti ............... 29

3.2 Ostaja- vai myyjälähtöinen yrityksen myynti? ................ 30

3.3 Omistajanvaihdoksen voit toteuttaa monella tavalla ....... 35

 

4. Taloudenhoito on pitkä tie .................................................... 41

4.1 Vivutus on viisautta ........................................................... 42

4.2 Miksi rahoittajasuhteidesi on oltava kunnossa? .............. 42

4.3 Ylläpidä tuloskykyä, paranna tulosta ............................... 43

5. Paperit selviksi ....................................................................... 49

5.1 Vuokrasopimukset: tila vaan vai tilavaa? ........................ 50

5.2 Työsopimukset ja toimitusjohtajasopimus ...................... 52

5.3 Kaupalliset sopimukset: kuka sopi mitä? ......................... 55

5.4 Osakassopimus estää riidat .............................................. 56

5.5 Huomaa riskit, hanki vakuutukset ................................... 59

5.6 Edut ja eläkkeet omistajille ja työntekijöille ..................... 61

 

6. Yrityksen rakenne ................................................................... 65

6.1 Palveleeko rakenteesi yrityskauppaa ja liiketoimintaa? .. 66

6.2 Erilaiset yrityskaupan rakenteet ..................................... 69

6.3 Erilaisia tapoja muokata yrityksesi rakenteita ................ 75

 

7. Toimivat tuotantovälineet ...................................................... 88

7.1 Rutiinit tuotteissa, palveluissa ja toimintatavassa ........... 90

7.2 Koneet, laitteet ja ohjelmat ............................................... 92

7.3 Tilat yrityksen mukaan ..................................................... 94

7.4 Varaston pitää kiertää, ei seisoa ........................................ 97

 

8. Yrittäjä, ole valmis luopumaan ............................................. 99

8.1 Uskalla tehdä päätös ....................................................... 103

8.2 Johda yritystä kohti vaihdosta ........................................ 104

8.3 Tavoittele terveyttä ......................................................... 106

 

9. Huolehdi henkilöstöstäsi ...................................................... 113

9.1 Omistajanvaihdos on mahdollisuus uudistua ................. 115

9.2 Keskustelu tukee muutosta ............................................. 116

9.3 Muutokset vievät voimia .................................................. 117

 

10. Asiakkuudet ja markkinointi ............................................. 120

10.1 Asiakkuudet ovat rahaa .................................................. 121

10.2 Suunnittele markkinointisi ........................................... 127

10.3 Tee piirustukset ja rakenna brändi ................................ 137

 

11. Loppusanat .......................................................................... 146

 

Lähteet ...................................................................................... 149

Alkusanat

Pidä yrityksesi myyntikunnossa

Yritykset tyydyttävät asiakkaiden tarpeita ja tarjoavat ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Asiakkaille tuotetaan tavaroita, palveluja tai osaamista. Sitä saatetaan tehdä vuosikymmeniä. Kun tätä tehdään kannattavasti, yrityksen arvo kasvaa.

Yrityksiä myydään monesta syystä. Tyypillisin syy on se, että yrittäjä jää eläkkeelle.

Myyminen ei aina ole helppoa. Jatkajan löytymisen lisäksi yksi myymisen haasteista on yrityksen arvon määrittäminen. Vakiintuneita tapoja on, mutta viime kädessä oikea hinta on se, jonka ostaja ja myyjä yhdessä kokevat hyväksi.

Suomen Yrittäjät julkaisi vuonna 2012 Yrityksen arvonmääritys -kirjan. Siinä käsiteltiin keinoja arvon määrittämiseen silloin, kun kauppa on lähellä. Kirja on edelleen ajankohtainen kaupantekovaiheessa, joten otimme siitä uuden painoksen vuonna 2016. Kuten hyvien tuotteiden, myös yrityksen pitäisi olla myyntikunnossa. Kuten tuotetta, tulisi yritystäkin parantaa ja jalostaa. Yrittäjän arvokkaimman tuotteen eli yrityksen myymiseen kannattaa valmistautua vuosia.

Miksi tämä jää usein tekemättä? Tyypillisintä on kiire omassa arjessa. Omistajanvaihdosbarometrimme yksi huomio oli se, että yrityksen omistajat alkavat pohtia yrityksen myyntiä tai seuraajan etsimistä vasta, kun yrityksen kovin kehitys- ja kasvuvauhti on jäämässä taakse. Silloin ollaan hyvän hinnan näkökulmasta auttamattomasti myöhässä.

Tämän kirjan tavoitteena on, että yrittäjät ja yritysten omistajat pitäisivät yrityksensä myyntikunnossa koko ajan ja pohtisivat exit-suunnitelmaa jo yritystä perustettaessa. Kirja on osa Suomen Yrittäjien pyrkimyksiä auttaa elinkelpoisia yrityksiä jatkamaan yrittäjän lopettamisen jälkeenkin.

Kirja kertoo jokaiselle yrittäjälle, miten pitää yritys myyntikunnossa, jotta elämäntyö saisi sen ansaitseman arvon. Kiitos Juha, Ari, Riitta, Mika ja Johanna Arvokas yritys -kirjan kirjoittamisesta. Vaikka et olisi aikeissa lopettaa omaa yrittäjäuraasi vielä vuosiin, yrityksen myyntikunnossa pitämiseen kannattaa panostaa.

Anssi Kujala
toimitusjohtaja
Suomen Yrittäjien Sypoint Oy
@Anssi_Kujala

 

PS. Entä sitten kun on myynnin aika?
Oikea osoite on www.yrityspörssi.fi

 

Esipuhe

Esipuhe

Vuonna 1952 presidentti Urho Kekkonen otsikoi kirjansa lauseella ”Onko maallamme malttia vaurastua?” Vaurastumiseen tarvitaan toki malttia eli pitkäjänteisyyttä, mutta lisäksi ainakin ahkeruutta, lahjakkuutta, innostusta, kekseliäisyyttä, hyvää onnea ja osaamista.

Olen ollut yrittäjänä noin 20 vuotta ja työskennellyt yrittäjien parissa vielä pidempään. Olen havainnut, että meillä tavallisilla yrittäjillä on kyllä noita kaikkia muita ominaisuuksia vähintäänkin tyydyttävästi, mutta vaurastumisen osaamista ei ole. Tämä näkyy liian monen omistajanvaihdokseen tulevien yritysten tarpeettoman heikkona tilana. Vuosikymmenien sinnikkyys ja uutteruus on tuonut yrittäjille toki leivän, mutta ei ole luonut samalla sellaista yritysvarallisuutta, jolle löytyisi ostaja tai perheestä jatkaja. Lukuisissa tapauksissa lopputulos olisi voinut olla aivan jotain muuta, jos yrittäjä olisi osannut toimia toisin.

Tällä kirjalla pyritään muuttamaan tulevaisuutta niin, että jatkossa meillä olisi yhä enemmän yhä arvokkaampia yrityksiä. Tällaisesta lopputuloksesta ei ole kenellekään haittaa vaan kaikille hyötyä. Mitä arvokkaampi yritys on, sen suurempi on kauppahinta, myi omistaja osuutensa nyt tai vuosikymmenien päästä. Sitä suurempi on myös kauppaan myyty rahoitus, sijoitusvarallisuudeksi siirtyvä kauppahinta ja valtion saamat verotulot. Kun kauppahinta on suhteessa yrityksen tuloksentekokykyyn ja -varmuuteen, ostajan suhteellinen riski on sama, osti hän sitten ison tai pienen yrityksen. Yrityksen arvon kasvusta seuraa monia muitakin hyötyjä.

Yritys ei voi olla arvokas, ellei sillä ole tulevaisuutta ja menestymisen edellytyksiä. Jos yritys on terve, tuottaa hyviä tuotteita ja palveluita, hoitaa velvoitteensa ja pitää henkilökunnasta hyvää huolta, sillä on hyvät edellytykset menestyä. Vain arvokkaille yrityksille löytyy halukkaita jatkajia. Toisin sanoen, saadakseen yrityksestä arvokkaan on osattava tehdä oikeita asioita, hyviä asioita. Ne teot ja asiat ovat usein aivan muuta kuin painaa pitkää päivää. Lopputulos on se, että mitä enemmän ja mitä arvokkaampia yrityksiä meillä yhteiskunnassamme on, sen paremmin ovat meidän kaikkien asiat. Yritysten menestyminen on meidän kaikki ilo ja onni, ei vain omistajayrittäjien.

Kirjaa ei ole tehty ensisijaisesti koko yhteiskunnan pelastamiseksi, vaan helppolukuiseksi käsikirjaksi yksinyrittäjistä alkaen. Tämä on reseptikirja arvokkaamman yrityksen luomiseen, maltilla, ajan kanssa. Yrityksen arvon kasvattaminen alkaa sen perustamisesta ja jatkuu koko yrityksen olemassaolon ajan. Kirjan luvut ovat itsenäisiä, ja sitä voi lukea aloittaen mistä kohdasta haluaa. Kirjan käytännölliset neuvot ovat tavalla tai toisella toteutettavissa lähes joka yrityksessä.

Haluan kiittää Suomen Yrittäjiä, joka mielestäni oikeaan aikaan ja oikeaan ongelmaan puuttuen ideoi ja kustansi tämän kirjan. Tällainen selkeä työkalu yrityskentälle todella tarvittiin. Kiitos myös siitä joustavuudesta, että sain kutsua kanssakirjoittajiksi oman alansa sujuvasanaisia ja käytännön yrityselämässä kannuksensa hankkineita huippuasiantuntijoita.

Kiitos kirjoittajille Ari Engblomille, Riitta Korpelalle ja Mika Haavistolle. Hienoilla teksteillänne syntyi kattava kokonaisuus. Erityinen kiitos kuuluu Johanna Haanpäälle, kirjamme kapellimestarille, joka oli paitsi asiantuntijakirjoittaja, myös jämpti projektipäällikkö, kustannustoimittaja, oikolukija, hoputtaja ja hyvän maun vartija. Ilman sinua ei valmista olisi tullut. Kiitos vielä Anna Lanteelle ja Katleena Kortesuolle sinnikkäästä oikoluvusta ja toimituksellisesta työstä, joka ainakin minun tekstieni kohdalla on ollut varsin mittavaa.

Juha Rantanen
yrittäjä, toimitusjohtaja
Suomen Yrityskaupat Oy

 

Kirjailijat

Kirjoittajat ovat Juha Rantanen, Ari Engblom, Riitta Korpela, Mika Haavisto ja Johanna Haanpää.

Juha Rantanen on Suomen Yrityskaupat Oy:n perustajaosakas ja toimitusjohtaja, monialayrittäjä ja Suomen Yritysvälittäjäin Liitto ry:n pitkäaikainen puheenjohtaja. Hän on työskennellyt uusien yritysten parissa vuodesta 1992 lähtien ja yrityskaupoissa vuodesta 1997 lähtien.
 

 

 

Ari Engblom johtaa KPMG Oy Ab:n lakipalveluita ja on tunnettu perhe- ja kasvuyritysten neuvonantaja. Hänen tavoitteenaan on auttaa suomalaisia perheyrityksiä sekä pieniä että keskisuuria omistajavetoisia yrityksiä kasvuun ja menestykseen.

 

 

 

Riitta Korpela on Viasensuksen toimitusjohtaja, työyhteisöjen kehittäjä ja valmentaja, työnohjaaja ja esimiessparraaja sekä luennoitsija. Hänen erityisosaamistaan ovat mm. psykologiset ja tunnepuolen prosessit yrityksen omistajan- ja sukupolvenvaihdoksissa.
 

 

 

Mika Haavisto toimii Suomen Yrittäjissä omistajanvaihdoshankkeen vetäjänä ja hän on työskennellyt pitkään erilaisissa liikkeenjohdon johtotehtävissä: palvelumyynnissä, palvelutuotannossa ja liiketoiminnan kehittämisessä.
 

 

 

Johanna Haanpää vastasi kehityspäällikkönä Suomen Yrittäjissä jäsenyrittäjille tarjotuista tuotteista ja palveluista. Hänellä on monipuolinen kokemus myös tuotteiden markkinoinnista ja brändin rakentamisesta.