Kuulostaako hakukoneoptimointi heprealta? – näillä vinkeillä pääset alkuun verkossa | Yrittajat.fi

Etsi

Kuulostaako hakukoneoptimointi heprealta? – näillä vinkeillä pääset alkuun verkossa

Tätä pitäisi tehdä verkossa, vinkkaa markkinointikouluttaja yrityksille.

Tätä pitäisi tehdä verkossa, vinkkaa markkinointikouluttaja yrityksille.

Mamaonbis-blogia kirjoittava yrittäjä Anja Kadziolka antaa viisi vinkkiä, miten jokaisen yrittäjän kannattaisi markkinoida palvelujaan tai tuotteitaan verkossa.

Markkinointikonsultti ja –kouluttaja Anja Kadziolkan mukaan palvelujen markkinointi ei koskaan ole ollut helpompaa ja selkeämpää kuin nykyään.

– Palvelujen markkinointi tapahtuu nyt yrityksen kotisivuilla, joita ystävät jakavat huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin verkossa kuin esitettä lenkillä. Keltaisten sivujen sijasta näkyvyyttä pitää saada nyt Googlessa. Julisteen paikallisen kaupan seinällä ja mainoksen paikallislehdessä on korvannut mainos Facebookissa – paikallisesti kohdistettuna, Kadziolka kirjoittaa blogissaan.

– Digimarkkinoinnin avulla voi tavoittaa satoja, tuhansia ihmisiä muutamassa päivässä, kun perinteisellä printillä vain muutaman sadan hengen tavoittaminen vaati monelta paljon aikaa ja vaivaa, hön jatkaa.

Anja Kadziolkan mukaan muutos on tapahtunut nopeasti, on monelle vielä epäselvää, miten verkossa oikeasti pitäisi toimia. Katso Kadziolkan vinkit, miten toimia.

Palvelujen markkinointi verkossa – mitä jokaisen yrittäjän tulisi tehdä verkossa?

1. Rakentaa modernit kotisivut

Moderneilla kotisivuilla tarkoitan sellaista sivustoa, joka ei koskaan ole ”valmis”. En tarkoita tällä sitä, että sivusto näyttää keskeneräiseltä, vaan sitä, että sitä parannetaan jatkuvasti. Tämä tarkoittaa sitä, että sivuille pitäisi olla helppo tehdä muutoksia. Moderneilla kotisivuilla on tuotteistettujen palveluiden lisäksi myös blogi. Kun strategia on suunniteltu, voi blogin avulla päästä näkyviin Googlessa (ilman maksullista mainontaa), saada huikeasti lisää näkyvyyttä ja tavoittaa juuri oman kohderyhmänsä tuhansien ja tuhansien ihmisten joukosta.

2. Näkyä Googlessa

Jos ennen piti näkyä Keltaisilla sivulla, nyt pitää näkyä Googlessa. Vaikka yrityksesi tulisikin ensimmäiselle tulossivulle yrityksen nimellä, ei se tarkoita sitä, että kaikki olisi kunnossa. Hakukoneoptimointia tehdään nykyään sisällöllä. Avainsanojen oikeanlainen käyttäminen kotisivuilla on avain siihen, että Googlessa pääsee näkyviin. Ja usko ihmeessä, kun sanon, että moni ei tätä osaa vielä hyödyntää.

3. Tuottaa sisältöä tavoitteellisesti

Bloggaaminen ei ole vain mukavaa puuhastelua, vaan vakavasti otettava kilpailukeino. Sitä on vaikea käsittää, ennen kuin ymmärtää, miten myynti verkossa tapahtuu. Sisältömarkkinointi, jonka ydin blogi siis on, on pitkä prosessi, mutta prosessi, joka tuottaa tulosta. Tärkeintä digimarkkinoinnissa onkin tuntea kohdeyleisönsä paremmin kuin koskaan. Älä mieti vain ikää, sukupuolta ja asuinpaikkaa, vaan myös sitä, mikä kohderyhmääsi valvottaa öisin. Miten voit heitä auttaa? Kaikki, niin hakukoneoptimointi kuin sisältömarkkinointikin alkavat tästä kysymyksestä!

4. Toimia tavoitteellisesti somessa ja sitkeästi

Muista aina tavoitteesi somessa. Kaiken hömpän ja hassuttelun takana piilee kaksi asiaa: näkyvyyden kasvattaminen ja konversion, eli tuloksen saaminen. Somen tärkein tehtävä on olla ihmisten välinen kommunikointikanava. Sinun yrityksesi pitäisi istua mukaan keskusteluun, ei tuutata sen väliin mainoksia. Älä luovuta, vaikka kukaan ei heti reagoisi sisältöösi blogissa tai julkaisuihisi somessa. Kun aidosti haluat auttaa ihmisiä omalla asiantuntemuksellasi, se näkyy somessa.

5. Kerätä listaa, eli liidejä

Kaiken, mitä teet verkossa tulisi johtaa samaan tavoitteeseen: sähköpostilistan kasvattamiseen. Miten löydät verkosta lisää kohderyhmäsi jäseniä? Niitä, jotka ovat aidosti kiinnostuneita asiantuntemuksestasi? Ja miten pidät huolta listastasi? Listaa ei kasvateta spämmäystarkoituksiin. Sen tarkoituksena on rakentaa luottamusta sinun asiantuntemukseesi. Tavoitteena on myös saada säännöllistä liikennettä kotisivuillesi.

 

Lotta Tammelin

lotta.tammelin@yrittajat.fi