Kaikki loppuu aikanaan - myös yrittäjän jaksaminen? | Yrittajat.fi

Etsi

Kaikki loppuu aikanaan - myös yrittäjän jaksaminen?

Tuoreen Yrittäjägallupin mukaan yhä useampi suomalainen yrittäjä kärsii työuupumuksesta. Vaikka puolet vastaajista kokee työn joskus raskaaksi, vain yhdeksän prosenttia on hakenut apua jaksamisongelmiin. Yrittäjistä 12 prosenttia on vaarassa palaa loppuun.

Tarkasteltaessa tuloksia yrityksen henkilöstömäärän mukaan huomataan positiivinen asia yksinyrittäjien osalta. Heistä 45 prosenttia koki, ettei hänellä ole jaksamisongelmia. Muita henkilöitä työllistävien osalla luku oli 32 prosenttia. Yksinyrittäjien tulos voinee selittyä sillä, että yksinyrittäjän, joka ei työllistä muita kuin itsensä, on helpompi järjestellä ohjelmaansa ja aikatauluansa sekä valita yhteistyökumppaninsa ja töihin liittyvän kontaktiverkostonsa.

Jaksamiseen vaikuttaa myös yksinyrittäjien haasteet liittyen rahaan ja omaan palkkaan, joista olen kirjoittanut myös aiemman blogikirjoitukseni Yksinyrittäjät ovat pienituloisempia kuin eläkeläiset.

Vaikka yksinyrittäjistäkin suuri määrä kokee, että itsellä ei ole jaksamisongelmia, 10 prosenttia kuitenkin kokee, että on jatkuvasti ylirasittunut tai lähellä loppuunpalamista.

Yrittäjägallup-uutisessa mainittiin viisi vinkkiä parantamaan jaksamista: riittävä lepo, reipas liikunta, kasviksien kuuluminen ruokavalioon, säännöllinen syöminen sekä päivittäin ajan varaaminen muulle kuin työnteolle. Lisään näihin mainittuihin vinkkeihin vielä toisen TOP5-listan, jolla parannat jaksamistasi ja tuet hyvinvointiasi.

Itse olen ollut 18 vuoden yrittäjyystaipaleeni aikana kaksi kertaa selvästi lähellä loppuunpalamista - ja nämä vinkit ovat olleet itselleni kriittisen tärkeitä sekä toipumisessa että hyvinvoinnin ylläpidossa. Toivottavasti niistä on apua myös sinulle.

Näin tuet hyvinvointiasi ja jaksamistasi

1. Keskity tavoitteisiin ja ratkaisuihin. Suuntautumalla tulevaisuuteen sekä keskittymällä ratkaisuihin tuet vahvasti omaa hyvinvointiasi. Suuntaa huomio menneessä tietoisesti aikaisempiin onnistumisiisi sekä oppimiisi taitoihin. Kiinnitä huomiota pieniin edistysaskeliin ja etenemiseesi kohti tavoitettasi tai toivomaasi muutosta. Pidä yllä toiveikkuuttasi ja etsi aktiivisesti voimavaroja päästäksesi eteenpäin. Ympäröi itsesi innostavilla ja aikaansaavilla ihmisillä.

2. Kiinnitä aktiivisesti huomiota asioihin, jotka ovat elämässäsi hyvin. Vaikka elämä voisi tuntua juuri nyt erittäin haastavalta, löytyy siitä silti varmasti asioita, joista olet iloinen tai kiitollinen. Keskittymällä iloa ja tyytyväisyyttä tuoviin asioihin, tuet mieltäsi ruokkimaan samalla hyvinvointiasi. Virkistät mielialaasi vaikkapa täydentämällä seuraavaa lausetta “Ainakin minulla on...”. Kun joku tekee sinulle palveluksen tai mitä tahansa muuta, joka tuottaa sinulle iloa, huomaa se. Kirjoita näitä huomioita myös talteen - se vahvistaa niiden muistamista.

3. Huolehdi tarpeellisten ravintoaineiden saannista. Syö sateenkaaren väreissä joka päivä ja juo riittävästi vettä. Huolehdi varsinkin C-, B- ja D-vitamiinien sekä magnesiumin riittävistä määristä. Ne tukevat mm. lisämunuaisten toimintaa niiden tuottaessa keholle stressiin ja jaksamiseen tarpeellisia hormoneja. Tarkista myös verikokeilla riittävien ravintoaineiden imeytymistä ja sinulle sopivan vuorokausiannoksen kokoa.

4. Hoida ihmissuhteitasi. Onnellisuustutkimuksissa on todettu, että hyvinvoivia ihmisiä yhdistää se, että he viettävät aikaa toisten eli ystävien, sukulaisten ja tuttavien seurassa. Hoida ja vahvista ihmissuhteitasi ja anna niille aikaa myös omassa almanakassasi. Esimerkiksi lapset eivät pysy ikuisesti lapsina. Mitä haluat, että sinusta kirjoitetaan muistokirjoituksessasi tai lausutaan ääneen hautajaisissasi - “Hän oli hyvä yrittäjä ja kova tekemään (vain) töitä” vai jotain muuta?

5. Jaa huolesi ja haasteesi sekä uskalla järjestää töitäsi tai koko yrittäjyyttäsi uudelleen. Kerro huolistasi muille: puolisollesi, ystävillesi, kollegoillesi. Lopeta asioiden vatvominen ja ota rohkeasti askel eteenpäin. Pyydä asiantuntevaa apua ajoissa esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaiselta ja yrittäjävalmentajalta. Voi olla, että hyötyisit koko liiketoimintamallisi muuttamisesta tai strategisesta suunnittelusta ja tuloksellisemmasta hinnoittelusta tai selkeämmistä rajoista työn ja vapaa-ajan välillä. Saattaa olla, että tarvitsisit yksinkertaisesti enemmän euroja - joka yleensä tarkoittaa tehokkaampaa markkinointia, rohkeampaa myyntityötä, palvelujesi tuotteistamista ja paketointia uudella tavalla sekä ihanneasiakkaittesi palvelemista entistäkin paremmin. Uskalla tehdä rehellisen itsearvioinnin avulla tarpeellisia muutoksia elämässäsi ja varmista, että saat muutosmatkallasi riittävästi sparrausta ja tukea etenemiseesi.

 

 

Tarina kertoo hallitsijasta, joka vaati viisaita neuvonantajiaan keksimään hänelle lauseen, huoneentaulun, joka olisi totta ja hyödyllinen elämänohje kaikissa tilanteissa ja kaikkina aikoina. Lopulta pitkän pohdinnan jälkeen neuvonantajat toivat hänelle taulun, jossa luki: “Kaikki päättyy aikanaan.” Olisiko tämä huoneentaulu tarpeellinen myös jokaisen yrittäjän seinälle? Muistuttaisiko se nauttimaan enemmän elämästä ja rohkaisisi pitämään oikein hyvää huolta itsestä sekä läheisistä?

Mitä näkökulmia tai kommentteja sinussa herää yrittäjänä jaksamiseen liittyen? Olisi mukavaa ja merkityksellistä lukea ajatuksiasi alla.

Sinun ja yrityksesi hyvinvoinnin tueksi,

Tytti

Blogissa kurkistamme yksinyrittäjien arkeen ja edunvalvontaan

Tytti Laine

Tytti Laine on yrittäjyyden moniosaaja, yrittäjävalmentaja ja yrittäjien onnistumisten vauhdittaja. Hän auttaa työkseen itsensä työllistäviä huipputyyppejä eli pienyrittäjiä tukemalla heidän yrittäjyys- ja digiosaamistaan, palvelujen tuotteistusta ja hinnoittelua, kasvumahdollisuuksia sekä verkostoitumista. Tytti tarjoaa yritystoimintaa vauhdittavia vinkkejä, toimivia tekniikoita ja muuta apua viikoittaisilla posteillaan ja muilla maksuttomillakin keinoilla, jotka löydät osoitteesta www.tyttilaine.fi. Valmistaudu onnistumaan!