"Paasausta" markkinoinnista | Yrittajat.fi

Etsi

"Paasausta" markkinoinnista

Ääh! Taas tätä. Miksi markkinoinnista paasataan joka paikassa? Markkinointipuhetta tulee jo korvista. Miksi se on muka niin tärkeää? Kyllähän hyvä tuote myy itsensä ja markkinointiin palaa vain turhaan rahaa. Kaikkihan tietävät meidät jo!

Siinäpä yleisimmät kommentit, jotka kohtaan ainakin viikoittain. Vaikka markkinoinnista puhutaan paljon, ei sitä ja sen tärkeyttä tahdota ymmärtää vieläkään. Some-aika on onneksi hitusen auttanut hahmottamaan, mistä markkinoinnissa on kyse. Toisaalta siitä on samaan aikaan tullut haastavampaa kuin ennen.

Markkinointi ja myynti kulkevat aina käsi kädessä. Ilman toista ei ole toista. Markkinointi johtaa myyntiin, ja jotta pääsisit myymään, tarvitset markkinointia.

Markkinointi on oikeasti yksinkertaista. Se on näkyväksi tulemista. Sitä, että jäät mieleen. Eikä sitä suinkaan tehdä yhdellä kerralla. Joskus niinkin on toki käynyt, mutta noin pääsääntöisesti tarvitaan tuhoton määrä toistoja.

Ei turhaan puhuta yrittäjyyden kuoleman laaksosta, joka vahvasti kielii siitä, että tuottavaan markkinointiin tarvitaan aina vähintään kolme vuotta. Väittäisin, että viisi vuotta on se aika, jossa tuote, palvelu tai yritys ylipäänsä alkaa olla oikeasti tunnettu. Ja tämäkin siis vain, jos olet tehnyt oikeita markkinointitoimia pohjalle.

Markkinointi on sitä, että sinulta osataan ostaa ja että tulet mieleen, kun tuotteitasi tai palveluitasi tarvitaan. Nimesi, logosi, yhteystietosi ja myös naamasi on mielessä! Brändättynä!

Lyhyt ja yksinkertaistettu markkinointisuunnitelma menee näin:

  1. Kenelle myyt?
  2. Kenelle haluaisit myydä?
  3. Mitä myyt?
  4. Missä asiakkaasi luuraavat?
  5. Mikä on asiakkaasi ongelma?
  6. Miksi tulisin juuri sinulle asiakkaaksi?
  7. Opettele some ja ole siellä.
  8. Mitkä ovat sinun ja yrityksesi arvot?
  9. Jalkaudu – verkostoidu!
  10. Näy!

Ei ole oikeasti vaikeaa, eihän? Lopulta se on kuin lasten leikkiä – tarvitaan hassutteluakin väliin. Ja sitten vain hoidetaan se tärkein eli lupaus ja ennen kaikkea asiakaspalvelu! Se on parasta markkinointia, kuten aiemmin kirjoitin.

Muista, että kaikki myydään aina tunteella! Millainen fiilis teidän jutusta nousee esiin?

Markkinointi-innokkain syysterveisin

Sparraaja Sanna 

Blogissa kurkistamme yksinyrittäjien arkeen ja edunvalvontaan

Sanna Jylänki
Sanna Jylänki

Kirjoittaja on innostava kannustaja ja yrityssparraaja. Hän kehitti vuonna 2011 yrityksensä Redesan Oy:n joka tarjoaa pienyrittäjien sparrauksen lisäksi yritysneuvontaa yksityisesti. Sannan erikoisvahvuuteen kuuluu myös IT:n ja somen tuntemus, joista hän puhuu selkeällä ihmisten kielellä, kuten yrittäjien asioista yleensäkin. Sanna katsoo asiaa aina monelta kantilta ja käsitteleekin ihmistä ja liiketoimintaa aina kokonaisuutena. Päänä ja olkapäänä. Sanna on aktiivinen somettaja, mutta myös asioiden ajaja ja toimiikin monessa mukana, niin yrittäjäjärjestöissä kuin politiikassakin. Yrittäjien vuoksi!