YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Close Up Of Woman Using Mobile Phone With Finger Poised Above Screen
13.6.2025 20:32
Nyhet

Fick du ett samtal från Cybersäkerhetscentret? Agera så här om något kändes konstigt

Det rings som bäst bluff­samtal i Cybersäkerhetscentrets namn.

Cybersäkerhetscentret vid Traficom varnar för bluff­samtal där bedragare utger sig för att vara myndighetspersoner. Bluffmakarna påstår att det upptäckts misstänkt aktivitet på mottagarens konto och att det gäller att agera snabbt. Syftet är att få tillgång till känsliga uppgifter, som bankkoder, genom att skapa tidspress. Cybersäkerhetscentret påpekar att de aldrig frågar efter dylik information per telefon.

– Var särskilt uppmärksam om du får ett oväntat samtal från en myndighet eller om numret verkar konstigt, till exempel med ett utlandsprefix. Kom ihåg att du alltid kan avsluta samtalet om du känner dig osäker, säger informationssäkerhetsexpert Sanna Autio från Traficoms Cybersäkerhetscenter i ett pressmeddelande.

Så känner du igen ett bluff­samtal

Cybersäkerhetscentret råder till misstänksamhet om den som ringer upp ber dig agera snabbt. Bluffmakarna använder ofta en påtryckningstaktik för att få dig att fatta förhastade och fel beslut.

Om samtalet känns misstänkt, skall du avsluta det direkt. Lämna aldrig ut lösenord, pinkoder eller kortuppgifter per telefon.

Lita aldrig blint på vad uppringaren säger. Fråga hellre vad ärendet gäller, och ring sedan själv upp organisationens officiella nummer för att kontrollera.

Gör så här om du får ett misstänkt samtal

  1. Lämna inte ut dina uppgifter.
  2. Skriv upp namnet på personen som ringer och myndigheten hen uppger sig representera.
  3. Avsluta samtalet.
  4. Du kan kontrollera om samtalet var äkta genom att själv ringa växeln eller kundtjänsten hos myndigheten i fråga. Använd kontaktuppgifter från myndighetens officiella webbplats – ta inte emot kontaktuppgifter från uppringaren. Be växeln koppla dig till personen som ringde. Traficoms växelnummer är 029 534 5000.
  5. Om du misstänker att du blivit lurad och till exempel gjort en betalning, gett bedragaren tillgång till ditt nätbankskonto eller dina kortuppgifter skall du omedelbart kontakta din bank och gör en polisanmälan. Du kan också anmäla misstänkta kontakter till Cybersäkerhetscentret.

Är du redan medlem i Företagarna i Finland? Läs mer om nyttan och fördelarna med medlemskapet här!