YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Företagarna i Finland vill ha förändring i företagshälsovården – ”Det nuvarande systemet fungerar inte”
Det nuvarande systemet för företagshälsovård fungerar inte tillräckligt bra, anser Företagarna i Finland.
Organisationen föreslår en reform av lagen om företagshälsovård så att den bättre motsvarar de små och medelstora företagens behov, sänker tröskeln för att anställa och öppnar marknaden för mindre företag i social- och hälsovårdsbranschen.
– En bra arbetsgivare tar hand om sina anställdas hälsa och välmående. Det nuvarande systemet är enligt många företagare dyrt, säger Atte Rytkönen-Sandberg, direktör vid Företagarna i Finland.
Missnöjet med företagshälsovården är utbrett bland företagare. Stigande kostnader, brist på konkurrens, otydlig fakturering och varierande tillgång till tjänster i olika delar av landet orsakar oro. Enligt Företagarna garanterar dagens reglering kunder åt tjänsteleverantörer även när tjänsterna inte motsvarar företagens behov.
– Vi kan inte fortsätta med det nuvarande systemet. Vi behöver en förändring som möjliggör kundorienterad utveckling och som stärker personalens välmående utifrån arbetsgemenskapens egna förutsättningar, säger Rytkönen-Sandberg.
Företagarna föreslår att arbetsgivarens lagstadgade skyldighet att ordna företagshälsovård slopas. Dessutom borde regleringen utvecklas så att företag i framtiden kan köpa delar av företagshälsovårdstjänster även från producenter som inte erbjuder hela servicepaketet.
– Detta skulle öppna marknaden för mindre företag i social- och hälsovårdsbranschen och öka mångfalden bland tjänsteleverantörerna, säger Harri Hellstén, chef för arbetsmarknadsfrågor vid Företagarna i Finland.
Mer transparens i faktureringen
Hela 57 procent av arbetsgivarföretagen är enligt Företagargallupen missnöjda med hur väl arbetsgivaren kan granska faktureringen av företagshälsovården. Företagarna anser att tjänsteleverantörer bör åläggas att följa dataskyddsombudets anvisningar så att arbetsgivaren kan bedöma fakturans riktighet.
– Transparensen i faktureringen är bristfällig. Arbetsgivaren måste kunna förstå vad man betalar för och varför samt att kunna påverka kostnaderna, säger Hellstén.
För att inleda reformarbetet föreslår Företagarna en utredning av lagstiftning om arbetsmiljö och hälsa så att överlappande skyldigheter kan minskas utan att personalens säkerhet äventyras.
Företagarna i Finland publicerade den 31 oktober sitt företagshälsoprogram som organisationens styrelse godkände tidigare i höst.
Företagarna i Finlands förslag
Företagarna i Finland föreslår följande:
- Kartlägg och minska skyldigheter: Gör en utredning av lagstiftningen om arbetarskydd och företagshälsovård för att identifiera överlappande krav på arbetsgivare. Bedöm möjligheterna att samordna eller minska dessa utan att arbetstagarnas säkerhet försämras. Utredningen ska även beakta lagstiftningen om hälsoskydd och den förebyggande vårdens roll.
- Öka transparensen i faktureringen: Leverantörer av företagshälsovård ska vara skyldiga att följa dataskyddsombudets anvisningar så att arbetsgivaren har en reell möjlighet att bedöma att fakturan överensstämmer med avtalet.
- Reformera service- och ansvarssystemet: Slopa arbetsgivarens lagstadgade skyldighet att ordna företagshälsovård. Gör det möjligt att köpa delar av tjänster även av leverantörer som inte erbjuder hela paketet.
Därför behövs förändringen
- Arbetsgivaren har redan ett omfattande ansvar för personalens välmående enligt arbetarskyddslagen. Det är ändamålsenligt att minska överlappande reglering.
- Företagshälsovården och dess marknad måste fungera bättre. Arbetsgivare och arbetsplatser behöver större frihet att bestämma hur de tar hand om personalen och vilka yrkespersoner de använder.
- En förändring skulle skapa nya möjligheter för mindre företag i social- och hälsovårdsbranschen. Att köpa valda delar av företagshälsovårdstjänsternas servicepaket i framtiden öppnar dörrar för nya aktörer och ökar konkurrensen.
- Företagande och anställning underlättas. Reformen stöder företagare som vill anställa.
- Det nuvarande systemet erbjuder inte tillräcklig transparens och kostnadseffektivitet.
- Konkurrensen är begränsad driver och driver därför upp priserna.
- Tjänsterna motsvarar inte behoven för små och medelstora. Upp till hälften av företagen upplever att de inte får tillräcklig nytta för pengarna.
- Förslaget stöder avvecklingen av regler Målet är att minska byråkrati och stärka verksamhetsförutsättningarna för mindre företag i social- och hälsovårdsbranschen samt arbetsgivarföretag.