YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Många nya företagare inom social- och hälsovården skäller ut Soteri-registret – Valvira-experterna är ute på djupt vatten

Suvi Hytönen är en av de många nya företagare inom social- och hälsovården som på senare tid fått kämpa med problemen i Soteri-registret togs i bruk vid årsskiftet. Hytönens företag Välitysklinikka Oy förmedlar hyrd arbetskraft till hälsovårdssektorn.

Hon har ansökt om tillstånd att som privat serviceproducent tillhandahålla bland annat hemvård för äldre. De första ansökningarna lämnade hon in i december. Bolaget har nyligen fått tillstånd att bedriva verksamhet i Mellersta Nyland, men vissa ansökningar är ännu inte färdigbehandlade.

Hytönen kritiserar inte bara det långsamma utfärdandet av licenser, utan också bristen på tydliga riktlinjer.

– Det har varit ett enormt arbete. Så sent som igår skickades en ansökan tillbaka för uppdatering då information behövde kompletteras, berättar Hytönen.

Hon tycker att det är särskilt svårt att veta vilken kod som motsvarar vilken tjänst. Enligt henne är det svårt att hitta förklaringar till koderna någonstans.

– Det finns ingen tydlig vägledning om vilken tjänstekod jag ska ange i ansökan om jag vill producera en viss tjänst, säger Hytönen.

Förvirrande vägledning

Månader av väntan på tillstånd har försenat starten av Hytönens verksamhet, eftersom det utan tillstånd inte är möjligt att ta emot kunder eller anställa personal.

Enligt den nya företagaren är Soteri-registret allt annat än användarvänligt.

– Systemet visar till exempel inte vilka uppgifter som saknas i ansökan. Dessutom kan den information som lämnas inte kompletteras i efterhand förrän ansökan har behandlats av myndigheterna och sedan returnerats för komplettering eller korrigering. Hela processen är extremt långsam och omständlig, suckar Hytönen.

Enligt henne är det ofattbart att det inte finns någon tydlig vägledning för hur man ansöker om tillstånd så att ansökningarna kan fyllas i korrekt på en gång. För närvarande är tjänsten dessutom kraftigt överbelastad.

– Ansökningar skickas fram och tillbaka och våra sjukskötare kan inte komma till jobbet, konstaterar Hytönen frustrerad.

Förra veckan lyckades hon få kontakt med en expert från Valvira, tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården.

Konsultationen var dock inte helt okomplicerad.

– Jag gick igenom vilka ändringar som skulle göras i ansökan med Valviras chefsinspektör. Jag fick veta att ansökan måste göras om helt och hållet. Nästa dag visade det sig att ansökan inte borde ha ändrats, utan att det hade räckt med ett enkelt meddelande om ändringarna. Det verkar som om experterna på Valviras själva är ganska omedvetna om vad som är det korrekta förfarandet, säger Hytönen.

Problem med konkurrensutsättning och anbudsförfarande

Hytönens företags huvudsakliga verksamhet är att hyra ut tillfällig arbetskraft till välfärdsområden och privata aktörer inom social- och hälsovårdssektorn. Det finns ett stort behov av tillfällig arbetskraft eftersom det råder en ständig brist på vårdpersonal, läkare och socialarbetare i välfärdsområdena.

De inhyrda arbetstagarna rekryteras genom konkurrensutsättning. Hytönen har dock noterat att det finns problem med upphandlingarna.

– Dussintals tjänsteleverantörer kan delta i en enda upphandling. Den som är billigast vinner nästen alltid. Kvalitet har ingen betydelse, konstaterar Hytönen torrt.

I regel ingår välfärdsområdena korta kontrakt med hyres- och bemanningsbolagen, som varar mellan 1 och 4 månader. På kortast möjliga tid ombeds den tillfälligt anställde att börja arbeta nästa dag.

– I värsta fall tas beslutet om upphandling först veckan innan arbetet börjar. Det är helt vansinnigt. Sjukskötarna vill också veta i god tid om sina framtida jobb, säger Hytönen.

Vissa vårdare kan komma till jobbet långväga ifrån, och då måste förmedlingen ofta hjälpa dem att hitta boende. Bostäder är en bristvara, särskilt i Lappland.

Det nya registret medför bekymmer också för redan legitimerade företagare

Valviras och regionförvaltningsverkens gemensamma register över tjänsteproducenter Soteri togs i bruk vid årsskiftet. Registret baserar sig på den nya lagen om tillsynen över social- och hälsovården.

Enligt lagen ska alla som vill jobba som företagare inom social- och hälsovården finnas med i registret. Det gäller även alla egenföretagare som vill utöva sitt yrke. Utan en godkänd registrering får de inte jobba.

Det har visat sig att den nya lagen och det nya registret ställer till det, både för nya hälsovårdsproducenter och för redan legitimerade företagare, speciellt om det blir förändringar i verksamheten.

Fysioterapeuten Camilla Viksten blev obehaglig överraskad över beskedet att hon inte längre har rätt att jobba som egenföretagare i och med byte av arbetslokal. Innan hon kan ta emot patienter på ett nytt ställe måste lokalen registreras och godkännas av den övervakande myndigheten.

– Jag står med ryggen mot väggen nu. På regionförvaltningsverket konstaterar man att det kan ta nästan ett halvt år innan min ansökan om registrering behandlas. Det är absurt, orimligt och nedvärderande, säger Viksten i en YLE-intervju.

Tidigare kunde företagare inom social- och hälsovården inleda sin verksamhet genast när de skickat in sin registreringsansökan. Beslutet kom efter en tid men nu måste företagarna vänta på beslut för att inleda verksamheten. Väntetiden kan vara flera månader, upp till ett halvt år.

På Valvira är man medveten om situationen. På tillstånds- och tillsynsverkets nätsida försäkrar man att myndigheterna fortsätter förbättra processerna och med högsta prioritet försöker göra registret mer användarvänligt.

Tjänstemännen för också regelbundna diskussioner med Social- och hälsovårdsministeriet och hoppas att effekterna av förbättringarna börjar märkas av redan i september.