Hakkeri
15.11.2021 20:18
Nyhet

Nätmobbning drabbar numera allt fler företagare. Essi Jäntti fick till slut nog och brottsanmälde smutskastningen

År 2018 startade Essi Jäntti sitt företag, Finnby stall. Nästan genast som Jäntti hade startat sin verksamhet började de elaka kommentarerna dyka upp, anonymt på forum som Facebook, Hevostalli och Jodel.

Mänskor spred felaktig information och rena lögner om stallet och förfasade sig över verksamheten. Jäntti är själv aktiv på sociala medier, men trots hennes försök att sakligt bemöta kritiken så förvärrades smutskastningen.

Skriverierna blev till slut så personliga att kunder hörde av sig för att avboka redan reserverade tider.

Jäntti valde då att kontakta Brottsofferjouren. Där fick hon rådet att göra en brottsanmälan, vilket hon också gjorde.

– Av polisen har jag fått beskedet att mitt fall utreds som ärekränkning. Så nu kan jag bara vänta. Jag hoppas att det ska klarna vem som ligger bakom näthatet och att det ska sluta helt enkelt, berättar Jäntti.

Även djurskyddsanmälningar har gjorts mot stallet, men Jäntti har fått fina papper av djurskyddsmyndigheterna.

– Då vi granskades konstaterade inspektören att våra hästar trivs bra och att förhållandena är i ordning, säger Jäntti.

Allt vanligare att företagare drabbas

Jäntti är inte ensam om att drabbas av anonyma påhopp i sin roll som företagare. Det konstaterar Hippi Hovi, som är vd vid Kust-Österbottens Företagare.

Till viss del är det en utveckling som går hand i hand med den övriga trenden exempelvis på sociala medier, där man inte drar sig för att uttrycka sig grovt eller ens för att sprida osanningar, tror han.

– Under mina åtta år vid Företagarna i Finland har det här fenomenet ändå ökat och framför allt har det blivit grövre. Som tur är kan vi erbjuda lite juristhjälp, säger Hovi.

På sikt kan åtminstone de grövre fallen även leda till ekonomisk skada för företaget, påpekar Hovi.

– Om det är grovt så ska man reagera. Och det är ofta viktigt att svara, fastän det kan verka lönlöst ibland. Men man kan räkna till tio innan man svarar och sedan sakligt bemöta det som man blivit anklagad för.

Hovi påpekar att en del av de företagare som tar kontakt känner sig ledsna och uppgivna, särskilt om de elaka skriverierna pågått länge.

– Dessutom har ju en företagare massor att tänka på annars och tidsmässigt är sådant här bort från det man borde göra.

Precis så gick det också för Essi Jäntti vid Finnby stall. Att hantera smutskastningen tog alltför mycket av hennes tid och krafter.

– Det har varit hemskt och fruktansvärt stressande. Jag har känt mig helt maktlös. Men nu säger jag ifrån, jag vill inte behöva stå ut med det här längre.

En svår sits för företagaren

Iivari Järvinen, juridisk rådgivare på Företagarna i Finland, lyfter fram tre saker man bör tänka på rörande nätmobbning och trakasserier.

  1. Påhoppen på nätet har blivit vanligare. Det är viktigt att komma ihåg att man inte ä den enda som drabbas.
  2. Undvik att provoceras. Försök att besvara påhoppen sakligt, hur grova de än är.
  3. Om nätmobbningen är grov uppfylls kännetecknen för ärekränkning.

Text: Moa Mattfolk och Elina Hakola