YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Småföretagare – dessa sju punkter utgör kärnan i beredskap
Företagarna i Finland har publicerat en omfattande beredskapsguide som ger små och medelstora företag konkreta verktyg för att förbereda sig på störningssituationer och kriser.
– Många företagare har under de senaste åren bittert fått erfara att beredskap inte är något som bara gäller storföretag. Det är en del av det dagliga företagandet, säger Petri Salminen, ordförande för Företagarna i Finland.
Vad händer om din största kund får betalningsproblem? Eller om du som företagare blir sjuk? Hur ser det ut om nyckelpersoner i företaget slutar? Om elen, vattnet eller internet slås ut? Om leverantörerna av råmaterial och komponenter inte längre kan leverera? Det här är inga hypotetiska frågor, de är vardag för många företag redan idag. Guiden ger råd och hjälp i denna typ av frågor.
Medvetenhet är utgångspunkten för beredskap
Syftet med denna guide är att öka medvetenheten bland företagare och samhället i stort om de breda begreppen beredskap och säkerhet. Samtidigt betonas de små och medelstora företagens betydelse för att trygga samhällets funktionsförmåga, särskilt i kristider.
Guiden har tagits fram av Antti Neimala i samarbete med Företagarna i Finlands beredskapsgrupp. Neimala har bland annat arbetat som avdelningschef vid Arbets- och näringsministeriet, generaldirektör vid Konkurrens- och konsumentverket samt vice verkställande direktör för Företagarna i Finland.
– Huvudbudskapet är att varje företag och varje företagare själv måste ta ansvar för sin beredskap. Myndigheterna garanterar inte företagens kontinuitet i störningssituationer, säger Neimala.
Ladda ned Beredskapsguiden!
Guiden, som särskilt riktar sig till små och medelstora företag, kan laddas ner här.
Småföretagarens beredskapsdiamant
I guiden presenteras ”småföretagarens beredskapsdiamant”, som består av sju delområden:
1 Vitala funktioner
Identifiera företagets vitala funktioner som måste tryggas även vid störningssituationer. Det är funktioner som används mest och vars störningar kan äventyra företagets kontinuitet.
Gå igenom åtminstone elförsörjning, datakommunikation och informationssystem, inget företag fungerar utan dessa.
2 Hot
Förutse och kartlägg situationer som kan hota företagets vitala funktioner. Förbered dig på eventuella brott.
Dra nytta av försäkringar och riskhanteringsverktyg för att förebygga och hantera störningar.3
3 Ledarskap
Led beredskapsarbetet, det stärker företagets konkurrenskraft.
Planera, dokumentera och uppdatera, det vill säga integrera beredskap i företagets dagliga verksamhet.
4 Personal
Uppmuntra personalen att gå från att vara potentiella riskkällor till att förebygga risker.
Utnyttja tillgänglig utbildning. Ordna både förberedda och spontana övningar.
5 Nätverk
Säkerställ att underleverantörer och tjänsteleverantörer har förmåga att betjäna ditt företag även vid störningar.
Se till att din lista på viktiga kontakter som behövs vid störningssituationer är uppdaterad.
6 Företagsreserv i 72 timmar
Definiera och ta i bruk en företagsreserv på minst tre dygn.
Komplettera företagsreserven genom att uppmuntra personalen att följa rekommendationerna i säkerhetsbroschyren ”72 timmar – Beredskap hemma”.
7 Kommunikation
Kommunicera i rätt tid och öppet så att personalen och dina nätverk får tillräcklig information om störningssituationer i företaget.
Är du redan medlem i Företagarna i Finland? Läs mer om medlemskapets fördelar här.