Företagarna i Finland
  • Evenemang

Företagsamhet & hållbarhet

  • Företagarna i Finland
  • Kust-Österbottens Företagare
  • Korsnäs Företagare rf
  • Malax Företagare

Kust-Österbottens Företagare ordnar en kväll i företagsamhetens och hållbarhetens tecken på Juthbacka i Nykarleby onsdagen den 15 februari.

Vi inleder kvällen med att berätta om en ny lokalförening som kommer att grundas i Nykarleby under vårvintern.

  • Kust-Österbottens Företagares Hippi Hovi berättar om hur Företagarna i Finlands organisation är uppbyggd med fokus på lokalföreningarnas roll.

En av lokalföreningarnas viktigaste uppgifter är att förbättra förståelsen mellan kommun och företagare.

  • Stadsdirektör Martin Norrgård ger sin syn på saken och efter det tar näringslivskoordinator Johanna Långskog över och berättar om hur samarbetet är uppbyggt i Korsholm.

Den nya föreningens ambition att kunna erbjuda ett forum där företagarnas synpunkter kan samlas och förmedlas vidare för att förbättra företagsklimatet.

  • Företagaren Nina Tiittanen, som driver Nykarleby Fastighetsservice och har en nära kontakt med många företagare i nejden, berättar om den nya föreningens verksamhet.

Nina är tilltänkt som den nya föreningens ordförande. Övriga tilltänkta styrelsemedlemmar presenteras också denna kväll. Då det gäller evenemang ingår det i planerna att samarbeta med de existerande föreningarna Nykarleby Företagare och NIC.

Därefter blir det diskussion, som följs av hållbarhetstemat som består av tre delar:

  • Tomas Knuts, Concordia: Kan man tjäna pengar på ett hållbart sätt?

Nyckeln till ett framgångsrikt hållbart företagande ligger till stor del i själva affärsmodellen. Du behöver inte starta ett nytt företag för att göra din nuvarande affärsidé hållbar. Däremot kanske du behöver fundera på hur du kan leverera samma kundvärde på ett nytt sätt, framhåller Tomas.

  • Sandra Neuman, Floristgaraget: Floristgaragets hållbara värderingar

Floristgaraget strävar efter att använda så miljövänliga material som möjligt och jag är löjligt förtjust i att sortera skräp och återbruka det som kan användas på nytt. Mitt bidrag till en mera hållbar bransch är delvis att odla egna blommor. Jag eftersträvar också harmoni och stressfrihet, en viktig ingrediens för en hållbar livsstil, berättar Sandra.

  • Lars Losvik, Losvik & Flen: Trovärdig hållbarhetskommunikation

Kommunikation av hållbarhetsarbetet handlar mycket om att positionera sig på marknaden; att särskilja sig från konkurrenterna. Ett medvetet hållbarhetsarbete kan alltså stärka både varumärket och din attraktionskraft som arbetsgivare. Men bara om du kommunicerar det, konstaterar Lars.

Vi räknar med att avsluta kvällen senast klockan 20.

Du är hjärligt välkommen att ta del av programmet och diskutera företagsamhet och hållbarhet över en kopp kaffe och en bit paj på Juthbacka den 15 februari.

Anmäl dig via länken nedan så vi vet hur mycket kaffe vi skall koka!

Anmäl dig här
Avgiftsfritt
Juthasvägen 34, 66900 Nykarleby