YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.8.2025 11:34
Nyhet

Åsikt: Varför är det viktigt att vi har en jämlikare upphandlingslag?

Finland står inför en viktig reform av upphandlingslagen. Det är en reform som handlar om hur vi bäst använder offentliga medel, stimulerar konkurrens och skapar möjligheter för små och medelstora företag i hela landet.

När en kommun, ett välfärdsområde eller annan offentlig aktör står inför valet mellan att producera en tjänst själv – genom egen personal eller via ett in-house-bolag – eller att köpa in den från en privat aktör, behövs en transparent och systematisk jämförelse av kostnader, kvalitet och kriterier. Valet får inte ske slentrianmässigt, till exempel med antagande av att egen- eller in-house-producerade tjänster alltid är billigare, mer tillförlitliga eller av bättre kvalitet.

Vill man fatta ett välgrundat beslut om upphandling, måste man känna till kostnaden för den egna produktionen och vad kostnaden består av. Om den upphandlande aktören saknar en detaljerad analys av enhetskostnader, det vill säga vad en tjänst eller prestation kostar när alla utgifter räknas in (löner, lokaler, administration, sociala kostnader, IT-system, utveckling/innovation och övriga overheadkostnader), är det förmodligen svårt att jämföra offerter sinsemellan och även jämföra gentemot den egna produktionen. Om verksamheten bedrivs på många ställen, kan det vara avgörande att känna till varför kostnaden är lägre eller högre på olika orter. För att kunna fatta kostnadseffektiva och hållbara beslut, måste ett förberedande arbete vara gjort.

Lägsta pris kan sällan vara det enda kriteriet i en upphandling. För att uppnå ett gott resultat, bör prisuppgifter beaktas i ljuset av kvalitetskriterier: rätt kvalitet till rätt pris, levererat där det behövs, när det behövs. Företagaren som beräknar offert kan, i ljuset av angivna kriterier, anpassa sin offert till beställarens behov och önskemål. Hen måste också försäkra sig om att det offererade priset täcker samtliga kostnader samt ger marginal för utveckling, amorteringar, skatter och vinst.

Genom marknadsdialog och samarbete kan man öka alla parters förståelse för en upphandling och därefter nå bättre resultat. Delar man upp stora upphandlingar i mindre delar, kan man anlita flera leverantörer, vilket minskar beroendet på ett enskilt företag. Dialog, samarbete och interaktion med ett antal aktörer skapar förstås en arbetsbörda för tjänstemän, men lyckas man i slutändan skapa mervärde, så torde det vara värt besväret.

Det är centralt, att besluten fattas öppet och med rättvisa spelregler, inte enbart ur företagarnas utan även ur skattebetalarnas synvinkel. Då det nu är spartalko i Finland, måste alla och envar använda sina tilldelade euron ansvarsfullt, med omsorg och med eftertanke. Till en SM-företagares vardag hör att fundera och grubbla över hur ”mina” pengar (företagets medel) används på bästa sätt: misslyckande kan vara mycket kostsamt till och med för företagarens privata ekonomi.

Förhoppningsvis behandlar offentliga tjänstemän budgetmedlen med likadan varsamhet och eftertanke. Förmodligen känns inte likadan ångest över användningen när pengarna inte är ”mina egna” och den personliga ekonomin inte är lika beroende av ett lyckat slutresultat. Dock är de medborgarnas skattemedel, och därför behöver upphandlingslagstiftningen revideras, så att marknaderna öppnas upp, spelreglerna blir rättvisare och transparensen ökar inom samhället.

Magnus Sundell

Vd och grundare, Oy Black Label Bytes Ab
Ordförande, Kust-Österbottens Företagare