30.8.2022 13:02
Nyhet

Jenni Parpala vill bli vice ordförande i Företagarna i Finland – ”Vi går in i en era som ingen har upplevt.”

Kust-Österbottens Företagares styrelse nominerar Vasa företagares ordförande Jenni Parpala till vice ordförandeposten i Företagarna i Finland. Trettioåriga Parpala har varit delaktig i påverkansarbete i snart tjugo år.

– Jag inledde påverkandet som 13-åring i skolans elevkår. Passionen för påverkansarbete är fortfarande lika stark som i tonåren.

Parpala tycker att företagarföreningen gett henne mycket. Nu är det dags att ge tillbaka.

– Då jag flyttade till Vasa hittade jag kunder, nätverk, vänner och framför allt ett sammanhang att tillhöra via företagarna. Jag vill att alla våra medlemmar ska få uppleva samma.

Parpala tror att företagarföreningen ska vara en aktör som hjälper företagare genom kaos. Hon behandlar viktiga teman för företagare tillsammans med sakkunniga via liveevenemang på Instagram under hela sin kampanj.

”Många lokalföreningar står ganska stilla för närvarande och de måste stödas på alla sätt.”

Det är framför allt oron inför framtiden som driver Jenni Parpala att vilja bli vice ordförande i Företagarna.

– Vi är på väg in i en era som ingen av oss har upplevt. Det syns i vardagen för företagarna, deras anställda och närmsta krets. Människornas grundtrygghet har rubbats.

Parpala är särskilt orolig för lokalföreningarna och deras ordföranden. De senaste två åren har varit tuffa.

– Jag har följt vardagen hos både mindre och större lokalföreningar. Många föreningar står ganska stilla för närvarande. Lokalföreningarna är de som har bäst kontakt med våra medlemmar. De måste stödas på alla sätt och vis. Vi skulle till exempel kunna ordna riksomfattande utbildningar genom sociala medier och evenemang. Med den nutida teknologin är det enkelt att ordna dessa, för alla som vill.

Jenni Parpala betonar att företagarföreningen är en förening för alla företagare oavsett världsåskådning, inriktning eller företagsstorlek.

Parpala vill slå hål på myten att företagandet måste vara ett 24/7-arbete där allt offras på företagandets altare. Som ett bra exempel ger hon familjedagen på Graffitilandia som nyligen ordnades i Vasa och lockade drygt hundra deltagare.

– Vi måste även se till föreningens mångfald om vi vill tilltala företagare i större städer, säger Vasa företagares ordförande Parpala, som deltog i Vasas Prideparad i juli.

Företagare som jobbar för fullt vet vad hårda tider innebär

Jenni Parpala är själv en hårt arbetande företagare. I åtta år drev hon städföretaget Kiffel med kring tjugo arbetstagare. I början av det här året sålde hon städföretagsverksamheten. Nu koncentrerar hos sig på tvätteriföretaget Kiffel Pesula.

– Coronasituationen drabbade även oss hårt. Jag hade inte tillräckligt med kunskap för att leda anställda i en situation där deras personliga liv rubbades. Som förening måste vi erbjuda både företagare och vid behov även deras anställda ännu mer hjälp och stöd för att ta sig igenom svåra tider.

Parpala anser att ansvarsfullhet på flera områden betonas alltmer i framtiden.

– Det är en stor möjlighet för företag. Vi lyckades till exempel minska mängden vatten som används vid mattvätt med över hundra liter per matta. Ansvarsfull affärsverksamhet är också något som förbättrar företagets resultat.

Hur kan en företagare, tvåbarnsmamma och ordförande i en lokalförening ännu ta sig an posten som vice ordförande i Företagarna i Finland?

– I Vasa företagare har alla styrelsemedlemmar egna ansvarsområden. Mitt företag lever och dör inte enbart med min arbetsinsats. Och vi har flera förtroendevalda med familjer som utför påverkansarbete. Den här föreningen behöver människor i olika livsskeden i sin verksamhet.

Parpala kommer i sin egen kampanj att lyfta teman som är viktiga för företagare i regelbundna livesändningar på Instagram tillsammans med olika sakkunniga och föreningsaktiva. Det utlovas åtminstone diskussion om orken, ledarskapet och ansvarsfullheten hos ordföranden i lokalföreningarna.

Antalet företagare på Instagram ökar snabbt och för många företagare är det också en bättre marknadsplats för att nå kunder.

Parpala har märkt att det finns allt fler företagande influencers från den yngre generationen i förtroendeuppdrag än tidigare.

– Senast på företagardagarna i Jyväskylä var det fler unga företagare än någonsin. Jag tror att det var tack vare det målmedvetna arbetet av oss unga företagare.

Företagarna i Finlands ordförande och vice ordförande väljs på Företagarna i Finlands förbundsmöte i Tammerfors i oktober.

Jenni Parpala

  • Företagare som äger Kiffel Pesula, tidigare också städföretaget Kiffel.
  • Mamma till två barn i skolåldern.
  • Ordförande i Vasa företagare, där Jenni suttit i styrelsen fyra år.
  • Tre år i Kust-Österbottens Företagares styrelse.
  • Fem år i ledningsgruppen för Unga företagare, två år som ordförande.
  • Två år i Företagarna i Finlands styrelse.