YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Sommarhälsningar från KÖF:s ordförande
Bästa medlemmar,
Sommaren är i full gång och jag vill sända er en sommarhälsning från regionföreningen.
Det gångna året har varit aktivt och givande för vår företagarförening. Jag vill särskilt lyfta fram det påverkansarbete som görs för företagen i Österbotten. Min uppfattning är att arbetet framskrider väl och att företagens röst hörs allt tydligare i frågor som berör näringslivets förutsättningar, regional utveckling och kommunernas företagsklimat. Ett stort tack till regiondirektör Maija Aarnio för gediget och enträget arbete.
Vi har under de senaste åren på olika sätt betonat att kommunernas livskraft byggs i nära samarbete med företagen. Fungerande företagsservice, tidig dialog med företagare, smidiga tillståndsprocesser och förståelse för hur kommunala beslut påverkar företagens vardag är frågor som behöver utvecklas i samtliga kommuner. Här har företagarföreningen en viktig roll — både som kanal för medlemmarnas synpunkter och som konstruktiv samtalspartner gentemot beslutsfattare, myndigheter och andra aktörer i regionen.
En viktig samarbetspartner i vårt regionala arbete är Österbottens förbund. Genom en nära dialog med förbundet får företagarnas perspektiv en naturlig plats i det regionala utvecklingsarbetet. Det stärker våra möjligheter att föra fram medlemsföretagens synpunkter i frågor som berör hela landskapets framtid — från infrastruktur och kompetensförsörjning till livskraft, näringspolitik och regional konkurrenskraft. Österbottens förstaplats i Livskraftsbarometern 2025 gav regionen en energikick för att driva framtida utveckling, medan resultaten i Kommunbarometern 2026 gav data till kommunerna gällande företagarnas syn på företagande. Det ligger nu högt på landskapets agenda att förbättra förutsättningarna för SM-företagare och bibehålla livskraften i regionen.
Vi lever i en tid där företagen påverkas av osäkerhet i omvärlden, handelspolitiska spänningar och kostnadstryck. Trots detta finns det starka förutsättningar i Österbotten. Vår region kännetecknas av företagsamhet, ansvarstagande och vilja att utvecklas. Föreningens syfte är att påverka samhället så att företag kan investera, nå framgång och tillväxt och skapa nya arbetsplatser och välmående. Tillsammans representerar vi en röst som hörs och en kraft som åstadkommer förändring.
Jag vill lyfta fram vår regionförenings styrelse, vars arbete har utvecklats mycket positivt. Styrelsens roll är central för att samla olika perspektiv från lokalföreningarna och medlemsföretag, prioritera rätt frågor och föra arbetet framåt på ett långsiktigt och konstruktivt sätt. Jag uppskattar det engagemang, den sakkunskap och den vilja till utveckling som styrelsemedlemmarna bidrar med på våra månatliga möten.
Jag vill också tacka alla förtroendevalda och medlemmar för ert engagemang och ert förtroende. Ni gör ett mycket viktigt jobb i er lokala kontext, inte enbart i påverkansarbete utan även när det handlar om laganda och samhörighet mellan medlemmarna. Här vill
jag rikta ett stort tack till Ann-Christin Wik (A-C) på kontoret som alltid hittar tid och energi att stödja lokalföreningarna gällande arrangemang och i medlemsärenden.
Härnäst vill jag även meddela er alla att jag kommer att avgå som styrelseordförande vid årsskiftet, då min mandatperiod tar slut. Efter fyra år vid rodret har jag lärt mig mycket och fått vara med i många intressanta forum, men det känns lämpligt att lämna över facklan till nästa ordförande. Dock har jag personligen under våren flyttat till Åbo, och även om jag ämnar sköta mitt förtroendeuppdrag till slut, går det inte att förneka att vissa logistiska utmaningar finns. Därför bedömer jag att det är rätt tidpunkt att lämna över ordförandeskapet till en efterträdare som har en tydligare lokal förankring i regionen framöver.
Jag tar med andra ord inte avsked ännu. Återstoden av min tid vill jag använda till att tillsammans med styrelsen säkerställa en god övergång och fortsatt stabilitet i föreningens arbete. Jag är tacksam för den tid jag fått vara med och bidra, och jag ser med tillförsikt på föreningens fortsatta utveckling. Jag uppmanar medlemmar som är intresserade av ordförandeskapet att sända in en ansökan under sommaren. Dessutom uppmanar jag medlemmar att ställa sig till förfogande i lokalföreningarnas styrelser när höstens årsmöten nalkas.
Inför sommaren vill jag önska er alla en skön och återhämtande period. För många företagare innebär sommaren inte nödvändigtvis ledighet, men jag hoppas ändå att ni får möjlighet till vila, nya tankar och tid med familj och vänner.
Ha en riktigt god sommar!
Magnus Sundell
Styrelseordförande för Kust-Österbottens Företagare