YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

27.4.2022 11:09
Nyhet

Den juridiska rådgivningen hjälper företagare ur dödlägen: ”När jag fått reda på vilka mina egna rättigheter är, har alltsammans börjat reda upp sig.”

Som barn lovade Elina Riikonen sig själv, ”på heder och samvete”, att hon åtminstone inte skulle bli företagare. Nu är hon det, och har en frisörsalong i Somero. Riikonen växte upp mitt i en företagarfamiljs hektiska vardag och redan som liten tänkte hon att det går att förtjäna sitt levebröd på enklare sätt.

–  Mina föräldrar var redan den andra generationen att driva ett restaurangföretag. Hela familjens liv kretsade kring företaget. Det var inte bara ett arbete, det var en livsstil, berättar Riikonen.

Trots de löften Riikonen gav sig själv som barn ledde livet henne in på företagarbanan.

– Som vuxen fick jag ett infall och började studera vid en privat frisörskola. Studierna hade inte hållit på mer än några dagar när jag insåg att jäklar, så bra det här jobbet är! Jag upplevde ofta känslan av att lyckas, och det blev ännu mer klart för mig att jag är en sådan som gör, inte en sådan som läser. Redan från start var det ganska klart att jag kommer att grunda det där egna företaget, konstaterar Riikonen.

För en som vuxit upp i en företagarfamilj var det lätt att bli företagare själv, inget kändes svårt. Ändå har också Riikonens företagarbana innehållit både överraskningar och bekymmer.

Dags att ta en risk

Eftersom Riikonen är en driftig och ambitiös person hade hon stora framtidsplaner för sitt företag, men år 2001 råkade en familjemedlem ut för en olycka. Den händelsen ledde till att företaget lade i en högre växel och började växa.

– Efter olyckan som min man råkade ut för stod vi inför en situation där jag ensam skulle försörja familjen. Vi hade ett litet barn och hade nyligen lyft ett stort bostadslån. Vi var tvungna att ta risker för att klara oss, säger Riikonen.

Som mest hade Riikonens frisörsföretag Red Head två affärsutrymmen och hyrde ut stolar åt åtta företagare. I början av 2000-talet fanns det så många kunder i Somero att många kunde dela på arbetet. Nuförtiden är situationen en annan.

– Från och med år 2015 har jag igen verkat ensam i ett affärsutrymme, och jag kan säga att jag är mycket nöjd med min nuvarande situation. Även om vi tidvis var på samma våglängd och hade god stämning fick jag ibland gråa hår av att hyra ut stolar till andra. Alla har inte lätt att förbinda sig till gemensamma regler och överenskommelser.

Juridisk rådgivning som viktigt stöd

För Riikonen har det alltid varit självklart att vara medlem i företagarorganisationen. Hon upplever den juridiska rådgivningen som den viktigaste och mest nyttiga medlemsförmånen.

– För mig har den juridiska rådgivningen varit den överlägset viktigaste förmånen. Hjälpen är alltid nära till hands och tröskeln att ringa är låg. Jag har använt tjänsten i flera situationer och alltid genast fått kontakt med en person som har kunnat hjälpa mig.

Mest stöd berättar Riikonen att hon har behövt i olika avtalsfrågor.

I tiderna gav pappa mig rådet att fästa stor vikt vid alla avtal som jag ingick som företagare. Enligt min åsikt är det få företagare som kan ingå ordentliga avtal, även om sådana skulle vara till fördel för alla parter.

Utöver avtalsfrågorna har Riikonen under sin företagarkarriär också befunnit sig i andra situationer då goda råd varit värdefulla.

– I tiderna anhöll jag om ett ”Luotettava kauneus”-certifikat. Avsikten med certifieringen är att bevisa att verksamheten är hållbar. På den tiden var den gråa ekonomin inom skönhetsbranschen på tapeten, och jag ville genom certifieringen visa offentligt att det för mig är viktigt att göra saker på rätt sätt. En kollega upplevde situationen som att jag ville lyfta mig själv över andra, berättar Riikonen.

Det hela ledde till en situation där Riikonen blev svartmålad i en sluten Facebook-grupp för frisörer. Till en början visste hon inte själv om vad som pågick, eftersom hon var blockerad från diskussionen.

– Jag började få meddelanden från kollegor runtom i Finland. De frågade om jag inte alls tänkte reagera på den svartmålning jag var utsatt för.

Efter många om och men lugnade situationen ner sig och det hela löste sig genom att den kollega som sysslat med svartmålningen uteslöts ur gruppen.

Jag fick hela tiden stöd via Företagarna i Finlands juridiska rådgivning och behövde därför inte klara av allt ensam.

Enligt Riikonen har många dödlägen hon upplevt under sin företagarkarriär löst sig när hon har ringt till den juridiska rådgivningen.

– När jag väl fått reda på vilka mina egna rättigheter i situationen är, har alltsammans börjat reda upp sig.