20.5.2016 klo 11:42

Vuoden nuori yrittäjä on PaaPii Design Oy:n Anniina Isokangas

Vuoden nuori yrittäjä on PaaPii Design Oy:n Anniina Isokangas, 34, Kokkolasta. Suomen Yrittäjien järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa toiseksi sijoittui Suomen Saneerauspalvelu Oy:n Sami Takkula, 26, Vantaalta ja kolmanneksi Biancaneve Oy:n Elina Loueranta, 33, Tampereelta. Palkinnot jaettiin Nuorten Yrittäjien valtakunnallisessa Get Together -tapahtumassa Jyväskylässä perjantai-iltana.

PaaPii Design Oy on yrittäjä Anniina Isokankaan, 34, vuonna 2011 perustama vaatetustuotteiden ja kangaskuosien suunnitteluun ja valmistukseen keskittynyt yritys Keski-Pohjanmaalta. Vuonna 2015 yritys työllisti yrittäjän itsensä lisäksi neljä henkilöä ja sen liikevaihto oli miljoona euroa, mistä kolme neljäsosaa kertyi viennistä.

Tuomariston mukaan PaaPii Design osoittaa upeasti sen, että myös käsityöläisperinteeseen nojaava luovan alan yritys voi moderneja tietotyökaluja hyödyntäen menestyä maailmanmarkkinoilla. Yrittäjä on taiteellisilla ansioillaan, onnistuneella verkostoitumisella sekä sosiaalisen median ja markkinoinnin ketterällä hyödyntämisellä luonut suhteellisen lyhyessä ajassa vientivetoiseen kasvuun perustuvan kannattavan yrityksen toimialalla, joka on ollut maassamme jo pitkään laskusuunnassa.
Isokangas pokkasi Yksityisyrittäjäin Säätiön lahjoittamat 20 000 euroa Nuorten Yrittäjien Get Together -päätapahtumassa perjantai-iltana.

Katso video voittajasta.

Lue yrittäjän haastattelu.

Erinomainen laatu ja palvelu toivat toisen sijan

Kisassa toiseksi sijoittui Suomen Saneerauspalvelu Oy:n Sami Takkula, 26. Suomen Saneerauspalvelu on vuonna 2001 perustettu ja vuonna 2010 nykyisen yrittäjän johtoon omistajanvaihdoksen kautta siirtynyt kattoremontointiin erikoistunut yritys pääkaupunkiseudulta. Vuonna 2015 yritys työllisti 30 henkilöä ja sen liikevaihto oli 7,4 miljoonaa euroa. Yritys toimii omalla talousalueellaan Etelä-Suomessa.
Tuomariston mukaan yrittäjä on jo nuorella iällä osoittanut ennakkoluulotonta asennetta ja riskinottokykyä, jolla omistajanvaihdoksen kautta haltuun otettu yritys on saatu kannattavalle kasvu-uralle. Yrityksen menestys perustuu ydintoiminnan ja verkkopohjaisen asiakashankinnan korkeaan laatuun, jotka ovat avaintekijöitä erittäin kilpaillussa markkinassa menestymiseen.
Yksityisyrittäjäin Säätiö lahjoitti kisan toiseksi tulleelle 7 000 euroa.

Lue yrittäjän haastattelu.

Niche-markkinan hallinta takasi kolmannen sijan

Kolmannen palkinnon voitti Biancaneve Oy:n Elina Loueranta, 33. Biancaneve on vuonna 2013 (toiminimi 2006–2013) perustettu pirkanmaalainen vaatetusalan yritys, joka valmistaa esiintymisasuja taitoluistelijoille ja fitness-urheilijoille sekä urheiluvaatemallistoa laatutietoisille harrastajille. Vuonna 2015 yritys työllisti neljä henkilöä ja sen liikevaihto oli 0,5 miljoonaa euroa. Yritys valmistaa tuotteitaan Suomen lisäksi vientiin.
Tuomaristo mukaan Biancaneve on loistava esimerkki niche-markkinaa tarkasti hallitsevasta, yrittäjän pitkän linjan näkemykseen ja lujaan osaamiseen nojaavasta yrityksestä. Yritys on tarttunut ennakkoluulottomasti alan uusimpiin innovaatioihin ja vienyt toimintaansa tuote- ja palvelukehityksen saralla johdonmukaisesti eteenpäin.

Yksityisyrittäjäin Säätiö lahjoitti kolmanneksi sijoittuneelle 3 000 euroa.

Kilpailu ja sen kulku

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on maamme arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita. Voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen ja yrittäjäasenteeseen liittyen.
Tuomaristoon kuuluivat Maarit Hannula (Smartum Oy), Kimmo Koivikko (Hube Helsinki Oy, Boardman 2020 ry), Valtteri Lindholm (Varusteleka Oy, Vuoden nuori yrittäjä 2015), Sam Nieminen (Yksityisyrittäjäin Säätiö, SGN Group Oy), Kim Väisänen (Takeoff Partners Oy) ja Suomen
Yrittäjien Nuorten Yrittäjien valiokunta edustajanaan puheenjohtaja Minna Valtari (Someco Oy).

Lisätiedot:
järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi