Etsi

Yrittäjätarina: Pitsejä ja palvelua

Yksi Suomen vanhimmista alusvaatemyymälöistä löytyy Joensuun keskustasta.

Lea Qvickstöm oli Männikön korsettiliikkeen vakioasiakas. Vuosien mittaan alusasuliike ja sen yrittäjä Leena Männikkö kävivät tutuiksi, ja reilu neljä vuotta sitten Qvickströmille tuli tilaisuus ostaa perinteikäs, miltei 70-vuotias liike. Qvickströmin mukaan päätöstä ei ole tarvinnut jälkikäteen katua.

Vanhan liikkeen uudet temput

– Männikön korsettiliike on ollut tällä paikalla vuodesta 1960. Tämä on sama vanha talo, jonka ympärille Iso Myy rakennettiin. Ulko-ovikin on vanha, mistä mentiin ulos kadulle, Qvickström kertoo.

Vanha ja perinteinen ei tarkoita kuitenkaan paikalleen jämähtänyttä. Männikön korsettiliike on elänyt ajan mukana, ja uudistetut tilat ovat esteettömät. Esimerkiksi sovituskopit ovat sen verran tilavat, että sinne mahtuu pyörätuolillakin.

Viimeisimmät isot rutistukset yrityksessä ovat olleet verkkokaupan perustaminen sekä uusi, sähköinen kassajärjestelmä.

– Kassajärjestelmä muuttui reaaliaikaiseksi, ja inventaario menee sitä kautta. Enää ei tarvitse käsin laskea tuotteita, Qvickström kertoo.

– Verkkokauppa avattiin huhtikuussa. Se on otettu positiivisesti vastaan ja tilauksiakin on tullut sitä kautta.

Qvickström korostaa, että verkkokauppa tukee kivijalkaliikettä.

– Kyllä se vain niin on, että tänä päivänä kivijalkakaupalla pitää olla verkkokauppa. Asiakkaat käyvät myös katsomassa verkkokaupassa, mitä tuotteita meillä on tarjolla.

Asiakkaat hakevat palvelua

Männikön korsettiliike on profiloitunut laadukkaiden ja hieman korkeamman hintatason alusasuliikkeeksi verrattuna vaikkapa marketeihin.

Lea Qvickström korostaa, että ihmiset tulevat hakemaan Männikön Korsettiliikkeestä laadun lisäksi nimenomaan palvelua.

– Moni kokee liivien ostamisen vaikeaksi marketissa, kun ei ole palvelua. Toki täällä rauhakin annetaan, jos asiakas niin haluaa. Jokaisen rauhaa ja intimiteettiä suojellaan.

Qvickströmin mukaan liikkeessä käy kaiken ikäisiä naisia, mutta pääpaino on 45 vuoden molemmin puolin. Vakioasiakaskunta on laaja, mutta myös uudet asiakkaat löytävät liikkeen ihan viikoittain. Ykkösmerkkinä liikkeessä on ollut vuodesta toiseen Primadonna, vaikka viimeisten vuosien aikana merkkivalikoima on lisääntynyt.

- Asiakkaille menee paljon kaarituettomia liivejä, mutta myös toppaamatonta, kaarituellista liiviä. Itseäni tässä kiehtoo laatu, ja ihanat, hyvin tehdyt pitsit ja yksityiskohdat, Qvickström pohtii.

Palkitsevinta työssä on se, kun liikkeeseen astuu uusi asiakas, joka löytää valikoimasta sopivat liivit ja lähtee hymyssä suin kaupasta.

Edelleen vähillä määrillä

Suomalaiset naiset ostavat vuositasolla vähemmän liivejä kuin esimerkiksi Ruotsissa tai Ranskassa.

- Varmaan noin 1–2 liivit vuoteen. Onneksi ”hyvä jos yhdet kerran kymmeneen vuoteen” -ajatus on muuttumassa, Lea Qvickström huokaisee.

Hän neuvoo, että arkipäivän liivi pitäisi olla kaikista parhain ja tukevin, juhlaliivi voi puolestaan olla harvoin käytettynä mikä vain.

- Perussääntö menee niin, että naisella tulisi olla kolmet liivit käytössään: yhdet päällä, yhdet pesussa ja yhdet kaapissa lepäämässä. Urheilu- ja juhlaliivit on oltava erikseen.

Qvickström pohtii, että harmillisesti useita vuosia käytetyt, tukensa menettäneet liivit otetaan kuntosalikäyttöön, vaikka juuri urheillessa rinta tarvitsisi hyvää tukea.

 

Beauty Madam Oy

  • Männikön korsettiliike perustettiin vuonna 1960.
  • Männikön Korsettiliike on ainoa yrittäjävetoinen merkkialusasujen liike Pohjois-Karjalassa.
  • Nykyinen yrittäjä Lea Qvickström on liikkeen kolmas omistaja.
  • Rintaliivien perussääntö: Naisella pitäisi olla kolmet liivit: yhdet päällä, yhdet pesussa ja yhdet kaapissa.
  • Motto: Pukeutuminen lähtee alusvaatteista.
  • tutustu yritykseen: www.mannikonkorsettiliike.fi

 

Teksti ja kuvat: Suvi Palosaari