24.4.2015 klo 21:00

Varusteleka Oy:n Valtteri Lindholm on Vuoden nuori yrittäjä

Vuoden nuori yrittäjä on Varusteleka Oy:n Valtteri Lindholm, 33. Hän on suomalaisen verkkokaupan edelläkävijä. Suomen Yrittäjien järjestämässä valtakunnallisessa kilpailussa toiseksi sijoittui Konesilta Oy:n Ville Kyllönen Kärsämäeltä ja kolmanneksi LTP Logistics Oy:n Matti Tuominen Säkylästä. Palkinnot jaettiin nuorten yrittäjien Get Together -tapahtumassa Levillä perjantai-iltana.

Varusteleka Oy on vuonna 2003 perustettu käytetyn ja uuden armeijatavaran verkkokauppaan erikoistunut helsinkiläinen yritys. Vuonna 2014 yritys työllisti 55 henkilöä ja vuonna 2013 sen liikevaihto oli reilut 7,3 miljoonaa euroa. Yrityksellä on myös myymälä Helsingin Konalassa.

Tuomariston mukaan Varusteleka on innovatiivisuudellaan ja yrittäjästä itsestään kumpuavalla tinkimättömällä asenteella noussut kotimaisen verkkokaupan edelläkävijäksi. Yritys on onnistunut omintakeisella sisältömarkkinoinnillaan luomaan internet-ilmiön, joka on tuonut aiemmin rajattua harrastajaryhmää kiinnostaneet tuotteet laajemman kuluttajakunnan tietoisuuteen.

– Emme kauheasti mieti, miten asiat on ennen tehty, vaan teemme niin kuin itse katsomme parhaaksi, Valtteri Lindholm toteaa.

Yritys on laajentamassa verkkokauppatoimintaansa kuluvan vuoden aikana Ruotsiin.

– Haluamme näyttää muille suomalaisille nettikaupoille, että myös kansainvälisesti voi ihan helposti tehdä myyntiä.

Voittopalkinto on Yksityisyrittäjäin Säätiön lahjoittamat 20 000 euroa.

Erikoistuminen toi toisen sijan

Kisassa toiseksi sijoittui Konesilta Oy:n Ville Kyllönen, 34. Konesilta Oy on vuonna 2001 perustettu pienten maansiirtokoneiden myyntiin, huoltoon ja kunnostukseen keskittynyt kärsämäkeläinen yritys, jolla on toimipiste myös Tampereella. Vuonna 2014 yritys työllisti yhdeksän henkilöä ja sen liikevaihto oli noin 10,5 miljoonaa euroa.
Tuomariston mukaan yritys hieno osoitus siitä, että pitkäjänteisellä työllä, asiakastyytyväisyydestä huolehtimalla ja rohkealla erikoistumisella voidaan nousta kilpaillunkin toimialan kärkeen myös kasvukeskusten ulkopuolelta. Yksityisyrittäjäin Säätiö lahjoittaa kisan toiseksi tulleelle 7 000 euroa.

Innovatiivisuus takasi kolmannen sijan

Kolmannen palkinnon voitti LTP Logistics Oy:n Matti Tuominen, 34, Säkylästä. LTP Logistics Oy on vuonna 2011 perustettu elintarviketuotteiden keräilyyn, varastointiin, lähetykseen ja kuljetukseen erikoistunut säkyläläinen yritys, jolla on toimipiste myös Vantaalla. Vuonna 2014 yritys työllisti 67 henkilöä ja sen liikevaihto oli reilut 14 miljoonaa euroa.

Tuomaristo mukaan yritys on omalla innovatiivisuudellaan ja oikeanlaisella markkina-asemoitumisella onnistunut suhteellisen lyhyessä ajassa vakiinnuttamaan asemansa varsin perinteisellä ja monella tapaa alamaissakin olleella toimialalla. Yksityisyrittäjäin Säätiö lahjoittaa kolmanneksi sijoittuneelle 3 000 euroa.

Kilpailu ja sen kulku

Vuoden nuori yrittäjä -kilpailu on maamme arvostetuin nuorille suunnattu yrittäjäkilpailu. Kilpailussa painotetaan yritystoiminnan ansioita. Voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen ja yrittäjäasenteeseen liittyen.

Tuomaristoon kuuluivat Oskari Lehtonen (KoppiCatch Oy, Tabletkoulu Oy), Ida Hakola ja Ilona Hiila (Vapa Media Oy, Vuoden nuori yrittäjä 2014), Sam Nieminen (Yksityisyrittäjäin Säätiö, SGN Group Oy), Susanna Rantanen (Heebo Oy, Boardman 2020), Josi Tikkanen (Suomen Yrittäjien yrittäjämediat) ja Suomen Yrittäjien nuorten yrittäjien valiokunta.

Vuoden nuori yrittäjä palkittiin Nuorten yrittäjien Get Together -tapahtumassa Levillä 24.4.2015. Tapahtumaan osallistui yli 230 nuorta yrittäjää.

Lisätiedot:
Järjestöpäällikkö Joonas Mikkilä, 045 129 6791, joonas.mikkila@yrittajat.fi
www.nuoretyrittajat.fi/vuoden-nuori-yrittaja-kilpailu/

Varustelekan sivut, esittelyvideo.
Konesillan sivut, esittelyvideo.
LTP Logisticsin sivut, esittelyvideo.

Aiemmat voittajat voit lukea tästä linkistä.