11.7.2016 klo 12:00

Työsuhteen päättämisen helpottaminen rohkaisisi pienyrittäjiä rekrytoimaan rohkeasti

Epäonnistunut rekrytointi voi kaataa pienen yrityksen, ja siksi rekrytointi jätetään usein kokonaan tekemättä. Pienyritysten työllistämistä voisi lisätä lieventämällä henkilöön liittyviä irtisanomisperusteita. — Työsopimuslakia pitäisi siksi muuttaa niin, että alle 30 hengen yrityksessä työsuhteen päättämiseen riittäisi asiallinen syy tai hyväksyttävä peruste, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen esittää.

Ison-Britannian EU-äänestys lisäsi merkittävästi taloudellista ja poliittista epävarmuutta Euroopassa. Se myös söi niitä myönteisiä odotuksia, joita kilpailukykysopimukseen on asetettu. Suomea uhkaa taas taantuma.

— Siksi talouskäänteen vahvistamiseen ja työllisyyden parantamiseen tarvitaan uusia toimia, erityisesti pk-yritysten näkökulmasta, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoi SuomiAreena-tapahtumassa Porissa maanantaina.

Lähes kaikki uudet työpaikat ovat viime vuosina syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, ja niissä on edelleen suuri uusien työpaikkojen potentiaali.

— Moni pienyrittäjä ei kuitenkaan uskalla palkata uusia työntekijöitä, koska riski on liian suuri ja näkyvyys rekrytoinnin edellyttämästä lisämyynnistä heikko. Pienyrityksellä työllistämisriski on suhteellisesti paljon suurempi kuin isolla yrityksellä, Pentikäinen huomauttaa.

Pentikäisen mukaan työsopimuslakia pitäisi siksi muuttaa niin, että alle 30 hengen yrityksessä työsuhteen päättämiseen henkilöperusteella riittäisi asiallinen syy tai hyväksyttävä peruste.

— Muutos olisi tärkeä erityisesti työttömien kannalta. Siitä hyötyisi myös koko kansakunta, sillä mitä enemmän on työpaikkoja, sitä enemmän on verotuloja ja edellytyksiä huolehtia, että suomalainen hyvinvointimalli voidaan säilyttää, Pentikäinen sanoo.

Työntekijästä johtuvasta syystä irtisanominen hyvin vaikeaa

Työsopimuslaki edellyttää nyt, että työsopimuksen irtisanomiselle on oltava asiallinen ja painava syy. Kynnys on käytännössä erittäin korkea, kun arvioidaan työnantajan mahdollisuutta irtisanoa työsopimus työntekijästä johtuvasta syystä.

— Henkilöperusteiseen irtisanomiseen tehtävällä muutoksella saavutettaisiin todennäköisesti hyvinkin nopeasti näkyviä myönteisiä vaikutuksia pienten yritysten palkkaamishalukkuuteen, Pentikäinen arvioi.

Sen sijaan työsuhteen päättämisperusteet siinä tilanteessa, että yritys on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin eikä pysty enää tarjoamaan työtä, ovat lainsäädännön osalta suhteellisen toimivat.

Kansainväliset kokemukset kannustavat muutokseen. Saksassa alle 10 työntekijän yrityksiin ei sovelleta työlainsäädännön työsuhdeturvasäännöksiä. Tanskassa lainsäädäntö on kaiken kokoisten yritysten osalta samantapainen eikä muissakaan Pohjoismaissa työsuhteen päättämiselle työntekijästä johtuvasta syystä ole asetettu erityisen korkeaa kynnystä.

Lisätietoa:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi