23.3.2018 klo 09:31

Ajankohtaista EU:ssa: pk-yritysten odotukset, liikkuvuuspaketti, digitalisaatio

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset. Juuri nyt ajankohtaista ovat muun muassa pk-yritysten tulevaisuuden näkymät, liikkuvuuspaketti, digiyritysten verotus ja digitalisaation vaikutus liikenteeseen.

Eurooppalaisilla pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vakaa luottamus tulevaisuuden näkymiin, paljastaa pk-yritysten eurooppalaiset järjestön UEAPME:eapmen Pk-yritysbarometri. Huolimatta positiivisista tulevaisuuden odotuksista Eurooppaa ja sen taloutta vaivaa edelleen pohjoisen ja etelän jäsenmaiden välinen jakolinja, joka näkyy myös pk-yritysten toisistaan poikkeavassa luottamuksessa tulevaisuuteen. Varjoa odotusten ylle luo myös Ison-Britannian EU-ero Brexit; etenkin Ison-Britannian lähialueilla ja sen kanssa aktiivista kauppaa käyvillä alueilla Brexit lietsoo epävarmuutta.

UEAPME korostaa, että pienten ja keskisuurten yritysten tulevaisuuden turvaamiseksi EU:ssa tulisi nyt keskittyä ennen kaikkea kasvua ja kilpailukykyä tukeviin toimiin.

Liikkuvuuspakettiin muutosesitysten vyöry EU-parlamentissa

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta TRAN kävi tiistaina lähetekeskustelut maantiekuljetusten liikkuvuuspaketin ensimmäisen vaiheen aloitteista ja erityisesti niiden osalta valiokunnassa tehdyistä muutosesityksistä. Muutosesityksiä on niin paljon, että kompromisseja haettaessa luvassa on työntäyteinen kevätkausi.

Euroopan komissio jatkaa työtään oikeudenmukaisemman verotuksen puolesta. Tämän viikkoisen aloitteen kohteena ovat digiyritykset, jotka pystyvät toistaiseksi kaihtamaan kansallisten verottajien kouria, jos niiden fyysinen toimipiste ei ole EU-alueella.

Komissiolta ehdotus digiyritysten voittojen verotuksesta

Komissio ehdottaa jatkossa digiyritysten voittojen rekisteröintiä ja verotusta maihin, jossa yrityksillä on merkittävää vuorovaikutusta käyttäjiensä kanssa, vaikkei yrityksillä olisikaan fyysistä läsnäoloa kyseisessä maassa. Lisäksi komissio ehdottaa digitaalisesta toiminnasta saatuja tiettyjä tuloja koskevaa väliaikaista veroa.

Digitalisaatio muuttaa liikennettä

Digital Transport and Logistics Forum kokosi yhteen maantieliikenteen sekä digiasioiden asiantuntijat pohtimaan digitalisaation ja datatalouden mahdollisuuksia ja haasteita liikenteen osalta. Pohdinnassa on, kuinka esimerkiksi blockchain eli lohkoketjuteknologia voisi olla osana digitaalisia projekteja, millaiset standardit avoimelle datalle tulee asettaa ja kuinka saada erilaiset käytännöt vastaamaan toisiaan läpi logistiikkaketjun digitaalisesti. Myöhemmin keväällä julkaistaan foorumin työryhmässä laaditut raportit, jotka liittyvät muun muassa intermodaalikuljetusten sujuvampaan yhdistämiseen tarvittavien alustapalveluiden liiketoimintamalleihin.