8.3.2019 klo 11:31

Suomen Yrittäjät on pettynyt sote-uudistuksen kaatumiseen

– Tämä on suuri pettymys ja heikentää luottamusta poliittiseen järjestelmään. Suomessa ei näköjään kyetä tekemään isoja rakenteellisia uudistuksia. On ymmärrettävää ja oikea ratkaisu, että hallitus pyysi eroa, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen kommentoi.

Hallituksen ero ja sote-uudistuksen kaatuminen lisäävät epävarmuutta.

– Pienten sote-yritysten kauan kestänyt epävarmuus vain jatkuu. Ei ole ihme, että moni laittaa pillit pussiin. Pienyrittäjyys vähenee, ja ala keskittyy ylikansallisille sekä julkisomisteisille toimijoille. Erityisen ikävää tämä on kansalaisten ja pienten sote-yrittäjien näkökulmasta, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen arvioi.

– Tilanne on vaikea myös kunnille, joiden kantokyky ei riitä, kun tarve sote-palveluille väestön ikääntyessä vain kasvaa. Tarvitaan nykyistä leveämmät hartiat ja rakenteellisia muutoksia. Soten uudistamista ei voi jättää tekemättä.

Mäkysen mielestä on ymmärrettävää, että hallitus pyysi eroa, kun sen ajama sote-uudistus kariutui.

”Seuraavista vaaleista tuli juuri sote-vaalit”

– Tämä tarkoittaa sitä, että seuraavista vaaleista tuli juuri sote-vaalit. Jokaisen puolueen pitää esittää uskottava suunnitelma siitä, miten sote-palvelut järjestetään jatkossa, toteaa Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.

– Ensimmäisenä askeleena tulee nyt lisätä voimakkaasti palveluseteleiden käyttöä, ja siten turvata sote-palveluiden monimuotoisuus ja laatu, jatkaa Pentikäinen.

Suomen Yrittäjien mukaan seuraavan hallituksen tulee uudistaa rakenteita heti ensi töinään, jotta ihmisarvoa kunnioittava hoiva sekä julkinen talous eivät vaarantuisi.

Sote-uudistuksessa pitää toteuttaa seuraavat linjaukset:

1. Sote-järjestäjän on oltava vahva

2. Järjestäjän ja tuottajan roolit on eriytettävä

3. Valinnanvapautta on lisättävä

4. Markkinoiden monipuolisuudesta on huolehdittava

Rakenteelliset uudistukset välttämättömiä

– Suomessa täytyy seuraavan neljän vuoden aikana toteuttaa useita rakenteellisia uudistuksia. 2020-luvun on oltava kasvun vuosikymmen, sillä ilman kasvua on mahdoton nostaa työllisyysaste 80 prosenttiin. Korkea työllisyysaste on välttämätön, jotta Suomi selviää 2020-luvulla muun muassa ikääntymisen kasvattamista hoitokuluista, sanoo Yrittäjien toimitusjohtaja Pentikäinen.

Suomen Yrittäjät haastaa kaikki puolueet tarttumaan tähän kasvutavoitteeseen. Tuleva hallitus ei voi laskea politiikkaansa nykyisen kasvu- ja työllisyysuran varaan.

– Työmarkkinauudistuksia on tehtävä määrätietoisesti. Haluamme lisää sopimisen valtaa työpaikoille ja vahvempaa parlamentarismia. Työllistämisen helpottaminen, joustavuuden lisääminen, työllisyysasteen nostaminen ja työpaikkojen kehittäminen ovat tärkeimpiä tavoitteitamme työllisyysasteen nostamiseksi.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi