YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.9.2017 klo 10:08
Uutinen

Somen sekakäyttö kannattaa – ”Asiakkaat ovat verkossa, joten yrityksenkin täytyy olla”

Miten erotut kilpailijoista? Millaisen maineen haluat luoda verkossa ja asiantuntijana? Mitkä ovat sinun yrityksesi markkinointikanavat? Näihin kysymyksiin pureuduttiin Lapin Yrittäjien Elisan kanssa yhteistyössä järjestämässä Kevyesti Verkkoon -Digikoulussa Kemissä 12.9.

Ensin on rakennettava perustus: Sähköpostiosoite, kotisivut ja verkkokauppa. Kun perusasiat ovat kunnossa, voi ryhtyä hienosäätämään ja kasvattamaan digitaalista sisältöä pilviin asti. Digiaikakaudella toimivien yrittäjien hienosäätötoimenpiteiden piiriin kuuluvat ainakin pilvipalvelut, sekä Facebook-, Twitter-, LinkedIn- ja Instagram-tilien luominen. Sitten on vielä Whatsapp, Skype, Youtube ja hashtagia hashtagien perään. Tämä kaikki saattaa kuulostaa heprealta. Mutta se ei ole sitä. Kyseessä on englanninkieleen pohjaava digi-sanasto, joka voi parhaassa tapauksessa, oikein käytettynä olla yrittäjälle suureksi hyödyksi ja eduksi.

Kemissä järjestettyyn Yrittäjien Digikoulutukseen osallistui yli kolmekymmentä kemiläistä, keminmaalaista, torniolaista, simolaista ja tervolalaista yrittäjää, jotka halusivat oppia lisää internetin mahdollisuuksista ja verkon hyödyntämisestä omassa yrityksessä. ”Internetistä on tullut entistä tärkeämpi myynti- ja markkinointikanava yrityksille. Yrittäjän Digikoulun tarkoituksena on saada lappilaisten yritysten näkyvyys ja asiakaskohtaaminen kuntoon verkossa,” toteaa tämän vuoden aikana neljällä paikkakunnalla Digikoulutuksia järjestämässä ollut, Lapin yrittäjien yhteyspäällikkö, Mervi Saukko.

Torniolaiselle, pitkän linjan elintarvikealan yrittäjälle, Antti Kaarlelalle (kuvassa) Digikoulutus osui juuri oikeaan rakoon. ”Minulla on toimialanvaihto käsillä, joten nyt on korkea aika päivittää tietoja ja kehittää uutta some-strategiaa,” kymmenen vuotta yrittäjä toiminut Kaarlela kuittaa. Somen, eli sosiaalisen Median kanavista hänellä on tähän asti ollut käytössä vain Facebook, mutta sekin vain vähän sinne päin. Yrittäjien digikoulutus lisäsi motivaatiota ja tietotaitoa ja kannusti toimimaan. ”Digitaalisen sisällön tarkoitus aukesi nyt uudella tavalla. Ensitöikseni aion laittaa Facebookin kuntoon, kuten koulutuksessa suositeltiin,” Kaarlela suunnittelee.

Lapin Yrittäjien Digikoulutukset järjestetään yhteistyössä Elisan kanssa. Kemissä Elisaa edusti IT-ekspertti Eetu Mustonen, joka luennoi ihmisten ostoskäyttäytymisen digitalisoitumisesta ja palvelu- ja ostoprosessien monikanavaisuudesta. ”Yli 90 % ostotapahtumista alkaa nykyään verkosta. Sieltä etsitään tuotteita ja yrityksiä, luetaan käyttäjien kommentteja ja kokemuksia ja tehdään vertailua,” Mustonen listaa. Koska asiakkaat ovat pääosin verkossa, myös yrittäjän on panostettava digitaaliseen sisältöön jos mielii menestyä. ”Jos se puoli ei ole kunnossa, asiakas menee kilpailijan luo,” Mustonen summaa.

Verkkonäkyvyyden ja maineen kehittäminen, sekä asiakasvirtojen ohjaaminen oman yrityksen kanaville vaatii intoa, motivaatiota, some-aktiivisuutta ja oppia ikä kaikki. ”Minä kannustan yrittäjiä aina sekakäyttöön,” liiketoiminta-konsultti ja kouluttaja Kirsi Mikkola vinkkaa pilke silmäkulmassa. Sekakäytöllä hän viittaa sosiaalisen median ja verkon kanaviin, joita voi oman yrityksen tarpeiden ja resurssien puitteissa hyödyntää yhtä aikaa. Parhaassa tapauksessa digitaalisten kanavien sekakäyttö palvelee yritystä niin hyvin, että näkyvyys ja maine kasvavat ja yritys löytyy Google-haussakin ensimmäisten joukossa. Se ei kuitenkaan tule ilmaiseksi, sillä digitaalisessa maailmassa asiat muuttuvat jatkuvalla syötöllä.

Liiketoiminnan kasvuun pyrkivän yrittäjän on pysyttävä ajan tasalla ja seurattava muutoksia ihmisten ostoskäyttäytymisessä ja preferensseissä some-kanavien suhteen. Sana kulkee valonnopeudella ja niin hyvät kuin huonotkin uutiset päätyvät nopeasti verkon tapetille. ”Tulevaisuuden asiakkaista, eli 18–30-vuotiaista Y-sukupolven edustajista 97 % lähettää materiaalia sosiaaliseen verkostoon ja jakaa siellä kokemuksiaan. Siksi yrityksen maine on tärkeä,” Mikkola korostaa. Maineenhallintaan liittyvistä työvälineistä hän mainitsee Google Alerts-, Underhood-, Social Mention- sekä Websta -sivustot. Viimeisin perustuu hashtageihin, mikä on monelle vielä konseptina vieras.

Keminmaalta kotoisin oleva, äänimaljahierontoihin erikoistuneen MediSound-yrityksen yrittäjä Anne Matero (kuvassa) matkusti koulutukseen Helsingistä asti. Verkko on hänelle ympäristönä tuttu ja monet kanavat ovat käytössä. ”Asiakkaani sijaitsevat fyysisesti ympäri Suomen, joten verkon ja sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa on tuttua. Esimerkiksi paperityöt hoidan pilvipalvelun kautta,” hän kertoo. Kemin koulutus kykeni kuitenkin tarjoamaan konkarillekin uutta pureskeltavaa. ”Twitteriä ja instagramia voisi alkaa hyödyntää. Uutena asiana tulivat myös hashtagit. Niiden parempaa käyttöä pitää miettiä,” nainen visio.

Lapin Yrittäjien Digikoulutus-konsepti lähti alun perin liikkeelle yrittäjien toivomuksesta ja koulutuksia on järjestetty kuluneen vuoden aikana jo Rovaniemellä, Kemissä, Keminmaalla ja Torniossa. Yrittäjät ovat tulleet paikalle aina Pyhätunturilta, Sallasta ja Pelkosenniemeltä asti mikä osoittaa sen, että digitalisaatio ja sen tarjoamat mahdollisuudet kiinnostavat lappilaisia yrittäjiä. Koulutus voi tarjota tärkeitä työvälineitä ja eväitä yrittäjän elämään. Taikatemppuja ei kuitenkaan tehdä, vaan kaikki on itsestä kiinni. ”Emme oleta, että muutoksia tapahtuu yhden koulutusillan aikana. Tarkoitus on ennemminkin innostaa yrittäjiä rohkeammin verkkoon,” Saukko kiteyttää.