12.11.2021 klo 15:01

Lausunto hallituksen esityksestä ulkomaalaislain ja henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa annetun lain muuttamisesta (HE 122/2021 vp)

Eduskunnan hallintovaliokunta

Eduskunnan hallintovaliokunta on pyytänyt lausuntoa hallituksen esityksestä, jolla ulkomaalaislakiin lisättiin säännökset uudesta pitkäaikaiseen oleskeluun tarkoitetusta viisumista (nk. kansallinen viisumi). Esityksen tavoitteena on lisätä osaajien työperusteista maahanmuuttoa ja nopeuttaa lupaprosessi. Suomen Yrittäjät pitää esitystä ja sen tavoitteita erittäin tärkeänä ja kannattaa ehdotettuja muutoksia.

Esityksen mukaan kansallinen viisumi oikeuttaisi pitkäaikaiseen oleskeluun ja sen tarkoitus olisi nopeuttaa myönteisen oleskelulupapäätöksen saaneen henkilön Suomeen tuloa. Suomen Yrittäjät kannattaa toimenpiteitä, joilla ulkomaalaisen työntekijän tai yrittäjän maahantuloa saadaan sujuvammaksi.

Hallituksen esitys kohdistuu kuitenkin vain erityisasiantuntijoihin1, kasvuyrittäjiin ja heidän perhejäseniinsä. Siten sen kohteena oleva ulkomaalaisten työntekijöiden joukko on varsin rajallinen. Lisäksi esitys nopeuttaisi ulkomaalaisen maahantuloa vain keskimäärin runsaalla viikolla. Esityksen vaikutukset ulkomaalaisen työvoiman saatavuuden ongelmiin ja maahantuloprosessin pituuteen eivät siten ole merkittävät.

Vaikka esitys onkin kannatettava, olisi työperäisen maahanmuuton edistämiseksi ja sujuvoittamiseksi tehtävä kunnianhimoisempia muutoksia. Erityisasiantuntijat ja kasvuyrittäjät ovat tärkeä ryhmä, mutta yritysten työvoimapulan kannalta olisi tarvetta helpottaa ja nopeuttaa myös muiden työntekijäryhmien maahantuloa.

Lisäksi on huomattava, että vaikka maahantulon sujuvoittaminen onkin ehdottoman kannatettavaa, esityksessä on kyse jälleen yhtä erityisryhmää koskevan poikkeuksen lisäämisestä ulkomaalaislakiin. Ulkomaalaislain monimutkaistuminen ja kapea-alaisten säännösten lisääminen ei yleisellä tasolla ole toivottavaa kehitystä. Työvoiman saatavuutta pitäisi pyrkiä edistämään pikemmin yksinkertaistamalla ja yhtenäistämällä ulkomaalaislain lupaperusteita ja menettelyjä.

Suomen Yrittäjät

Albert Mäkelä
Asiantuntija, OTM

1 Erityisasiantuntijoina pidettäisiin henkilöitä, joille on myönnetty oleskelulupa erityisosaamista vaativaan asiantuntijatehtävään (ulkomaalaislain 77 §:n 1 mom:n 1 kohta), EU:n sininen kortti (ulkomaalaislain 81 §:n 1 mom.), tai yritysryhmän sisäistä siirtoa koskevan lain (ns. ICT-laki) mukainen asiantuntijan oleskelulupa.