Att bygga upp en webbplats

Webbplatsen är ditt företags viktigaste visitkort, och det lönar sig att bygga upp den med fokus på kunden. En bra partner hjälper till med att bygga upp både webbplatsen och en nätbutik.

Det kan kännas krångligt och svårt att bygga upp en webbplats. Webbplatsen är emellertid en viktig servicekanal som dessutom ökar ditt företags trovärdighet. Det räcker med att du på webbplatsen berättar vad du säljer, varför det lönar sig att köpa av dig och hur man kontaktar dig. När grunden är i skick, går det bra att lägga till detaljer senare.

Så kommer du i gång:

Tänk ut webbplatsens mål. Vill du ha människor i din nätbutik? Vill du bli upptäckt? Vill du erbjuda kunderna tidsbokning i nätet? Eller kanske sälja dina produkter på nätet?

Hitta en partner. Ju viktigare webben är för din verksamhet, dess mer lönar det sig att satsa – och lita på proffs. Du kan hitta en lämplig partner på nätet eller be din bekantskapskrets eller andra företagare att rekommendera någon.

Välj publiceringsplattformen omsorgsfullt. När du beskriver företagets målsättning, kan partnern hjälpa dig hitta en lämplig plattform. Numera kodar få sin webbplats själva, utan skapar den på en färdig publiceringsplattform. Världens mest populära webbplatsplattform är WordPress.

Om du funderar på att grunda en nätbutik, kan du läsa mer här (på finska) verkkokaupan ammattilaisten vinkit.

Välj adress och ett ”hem” för din webbplats, dvs. en webbplatsadministratör. Med webbplatsadministratör kan avses en person eller ett företag som upprätthåller servern och dess innehåll.

  • Välj webbplatsens adress, dvs. domän. I Traficoms fi-domännamnssökning kan du söka lediga domännamn med ändelsen fi.
  • För att kunna få ett domännamn behöver du en registrar, som registrerar ditt fi-domännamn för din räkning och sköter andra relaterade saker, till exempel förnyandet av domännamnet. Vanligen erbjuder registraren också andra tjänster såsom e-post och webbsideutrymme, dvs. platsen där din webbplats finns. Du söka bland registrarer till exempel i Traficoms tjänst.
  • Webbplatsen finns alltid på en server. Du kan också skaffa serverutrymme hos någon annan än din registrar. I Finland finns det tiotals webbhotell som erbjuder serverutrymme för webbplatser och e-post med företagets eget domännamn. Webbhotellens årliga avgifter rör sig vanligen kring tjugo euro och uppåt. Satsa på en pålitlig tjänst med kundservice 24/7.

Instruktioner för att skaffa ett domännamn.

Se till att webbplatsens uppbyggnad och innehåll är användarvänliga. Vad vill dina kunder ha av dig? Du kan till exempel planera webbplatsens struktur i Excel och tänka ut för varje sida ett par nyckelord som du använder i dess innehåll. Nyckelorden förbättrar synligheten i sökmotorerna.

Berätta på webbplatsen åtminstone vad ditt företag erbjuder och varför det lönar sig att köpa av just dig. Kontaktuppgifterna och eventuella öppettider ska också vara snabba och enkla att hitta. Behöver du kanske en möjlighet till tidsbeställning, innehåll som kan uppdateras såsom nyheter eller en blogg, en möjlighet att prenumerera på ett nyhetsbrev eller en digital kundtjänst, exempelvis en chatt?

Tilltala med bilder. Det är värt besväret att välja högklassiga bilder till webbplatsen. Bildbanker säljer färdiga bilder, men bilder som reflekterar ditt företag får du genom att anlita en professionell fotograf. Ifall din kund eller jobbet du gjort åt kunden syns på bilderna, kom ihåg att be kundens tillåtelse att publicera dem.

Uppmana läsaren att agera och betjäna dina kunder. Se till att berätta om dina produkter och tjänster på ett lättförståeligt sätt. Tänk på hur du får kunden att handla på det sätt du önskar. Du kan till exempel uppmana kunden att lämna en kontaktbegäran, boka tid eller beställa en produkt.

Se till att du hittas. Ju lättare ditt företag hittas med Google, dess effektivare är marknadsföringen. Upp till 70-80 procent av dem som googlar klickar på någon av de tre första träffarna. Därför är det mycket viktigt med tanke på din affärsverksamhet att du syns med de viktigaste nyckelorden.

Kom ihåg hanteringen av kakor. En kaka är en liten textfil som sparas när någon besöker en webbplats. Kakorna samlar in information om webbplatsens användning. Användarens webbläsare skickar denna information tillbaka till servern i fråga. Med hjälp av kakor kan man till exempel samla in information om användarens IP-adress, webbläsartyp och den webbadress som användaren har använt för att komma till ifrågavarande webbplats.

Vissa kakor är nödvändiga för att webbsidorna ska fungera ordentligt. Endast nödvändiga kakor får vara på som utgångsvärde. Ifall du har på din webbplats kakor som inte är nödvändiga för att din webbplats kan fungera, måste du be besökaren att aktivt godkänna användningen av dessa kakor. Ett meddelande om att sidorna använder kakor räcker inte. Utöver godkännandet ska du ge besökaren lättfattliga och kompletta upplysningar om syftet med att du sparar eller använder kakor.

Det kan löna sig att skaffa en hanteringsapplikation för hanteringen och godkännanden av kakor.

Lag om tjänster inom elektronisk kommunikation (på finska)

Direktiv om integritet och elektronisk kommunikation

Allmänna dataskyddsförordningen

Följ med utvecklingen och analysera funktionen. När din webbplats är klar, be respons om den av andra. Du kan använda kostnadsfria verktyg för att kontrollera din webbplats sökordsvänlighet: googla ”SEO test”. Installera Google Analytics på din webbplats så vet du vad som intresserar besökare på din webbplats.

Så grundar du en nätbutik

Har du funderat på hur du snabbt kunde starta försäljning på nätet? Då kan det vara aktuellt att grunda en egen nätbutik. Kanske du också kan utnyttja existerande nätbutiker eller marknadsplatser som människorna redan använder. Bland marknadsplatserna kan nämnas till exempel tori.fi, huuto.net och säljgrupper på Facebook.

När du börjar planera en egen nätbutik ska du åtminstone tänka på följande saker:

  1. Vad säljer du och till vem?
  2. Hur skiljer du dig från mängden? Är din produkt unik eller skiljer du dig med kundservice? Ett hurdant brand och en hurudan berättelse skapar du för din nätbutik?
  3. Undersök marknaden: titta på konkurrenternas nätbutiker – se vad som fungerar och vad man kunde bättra på. Kolla om motsvarande produkter redan säljs av exempelvis Amazon eller eBay. Ta reda på om det kunde finnas efterfrågan på dina produkter också internationellt.
  4. Hur levererar du produkten eller tjänsten? Hur sköter du betalningarna?
  5. Hur inleder du nätbutikens marknadsföring och försäljningen?

Du behöver inte starta från noll, när du bygger en nätbutik. Du kan också lägga till din webbplats en ”köpknapp” och köpprocesser, till exempel betalning, från den näthandelsplattform du valt.

Du kan ta i bruk nästan vilken näthandelsplattform som helst avgiftsfritt. Prova minst ett par stycken och jämför deras egenskaper för att se vilken som passar dig bäst.

Samla in och utnyttja kundresponsen för att utveckla ditt sortiment och dina tjänster. Du tar mindre risker om du börjar med ett mindre sortiment och lager. Kom ihåg att också budgetera pengar för marknadsföring, till exempel sökmotorreklam eller reklam i sociala medier.

Det lönar sig inte nödvändigtvis att göra allting själv. Du kan till exempel anställa någon annan att bygga upp din nätbutik eller sköta logistiken, dvs. lagret och leveranserna. På webben hittar du företag som erbjuder dessa tjänster. Bland annat på Facebook finns det en grupp för näthandel (Verkkokauppiaat), som diskuterar livligt allt som har att göra med näthandel.