Marknadsföringsmaterial

Det lönar sig för företaget att välja den marknadsföringskanal som förmedlar det önskade budskapet till den önskade målgruppen så effektivt som möjligt och till ett förnuftigt pris. Det samma gäller marknadsföringsmaterialet.

Ditt företag kan använda många olika kanaler och olika slag av material för marknadsföring och reklam. Vid varje marknadsföringsåtgärd – vare sig det gäller en annons i en tidning eller på sidan av en buss, en mediekampanj eller ett reklamblad – ska du ställa dig frågan: var ser kunden reklamen och vilken reaktion vill jag ha?

Det lönar sig i varje händelse att ha någon form av närvaro på webben, eftersom också dina kunder är där. Du skapar synlighet med bland annat företagets egen webbplats, en nätbutik, sociala medier och sökordsreklam.

Ett annat sätt att nå kunderna är direktreklam. Direktreklamen innebär marknadsföring där man kontaktar den potentiella kunden direkt per post, per e-post eller telefon. Direktreklamen utnyttjar alltså bland annat nyhetsbrev, reklamblad, broschyrer och visitkort.

Bekanta dig noga med de olika marknadsföringsmaterialens egenskaper och kostnader. De lämpligaste materialen i en given situation beror på ditt företag och din målsättning. Du kan också få hjälp med marknadsföringen genom att på bland annat kontakta nyföretagarcentralernas rådgivning.

Det lönar sig också att tänka på vad du kan göra själv och hurudant kunnande det lönar sig att köpa av en utomstående. Om du gör marknadsföring själv, är frågan huruvida din kompetens räcker till det slutresultat du vill ha till exempel visuellt? Det går att köpa hjälp med marknadsföringen av bland annat reklambyråer, grafiska designers eller frilansande innehållsproducenter samt branschens företag.

Vilka marknadsföringskanaler finns det att välja mellan?

Marknadskommunikationens kanaler indelas ofta i:

Offline-reklamen används i regel i syfte att öka synligheten av och stärka ett brand eller varumärke.

  • TV-reklam
  • Radioreklam
  • Reklamtrycksaker (tidningar och tidskrifter)
  • Utereklam: annonstavlor, busshållplatser, tejpad reklam på bussar och spårvagnar, digitala displayers i köpcentra
  • Direktreklam: oadresserad och adresserad reklampost till kunden
  • Marknadsföring i butiker och skyltfönster
  • Evenemang
  • PR

Online-reklamen nyttjas främst för taktisk marknadsföring. Målet är ett klick eller en beställning. Kunden kan direkt beställa den marknadsförda produkten eller tjänsten.

  • e-postmarknadsföring
  • Bannerreklam (olika alternativ: traditionell display samt programmatisk reklam)
  • Mobil marknadsföring
  • Inbyggd reklam på webben (native advertising)
  • SEO (sökmotoroptimering)
  • SEM (sökordsmarknadsföring, avgiftsbelagd)
  • VOD, video on demand: exempelvis Youtube, Ruutu, MTV
  • Sociala medier (inlägg och avgiftsbelagd reklam)
  • Influencermarknadsföring

Medierna kan också indelas i tre grupper:

  1. Köpta medier eller avgiftsbelagda medier, till exempel en tidningsannons
  2. Egna medier (e-post från eget register, webbplats med sökmotoroptimerat innehåll, inlägg i egna kanaler i sociala medier, skyltfönster och butik)
  3. Förtjänade medier (bland annat tidningsartiklar, kundens rekommendation i sociala medier)

I regel är de egna medierna förstås de enklaste och förmånligaste marknadsföringsmetoderna för företagaren.