YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

19.1.2017 klo 14:12
Uutinen

Liikenneverkon ja autoilun muutosesitys jysähti – Autokaupalle tietäisi kasvua, epävarmuus pahasta

Autoalalle Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus autoveron poistosta autoilun ison uudistuksen yhteydessä merkitsisi ilmiselvää kasvua.

Autoveron esitetty poisto tarkoittaa autokaupalle vaihtoautovarastojen 22 prosentin arvonalenemaa.

Lohjalla ja Tammisaaressa toimivan Autotalo Lohja Oy:n toimitusjohtaja Jorma Mattisen kauhukuva on se, jos LVM:n esityksestä ei tehdä kohtuullisessa ajassa päätöksiä ja jos päätökset vielä vesittyvät. Niin ettei esitys toteutuisikaan kokonaisuudessaan.

– Silloin esitys tulisi autoalalle todella kalliiksi. Kaikkein tärkeintä tässä on, että mahdollisimman nopeasti saataisiin esitykset siirtymäsäännöksistä ja myös päätös tästä asiasta, että toteutetaanko se, Jorma Mattinen huomauttaa.

Mattisen mukaan toinen haaste autokaupalle on nyt vallitseva epävarmuuden tila, kun asiakkaat eivät tiedä poistuuko autovero vai eikö poistu.

LVM ehdottaa, että valtion liikenneverkon ylläpidosta vastaisi valtion erityistehtäväyhtiö, joka aloittaisi toimintansa vuonna 2018. Uusi yhtiö olisi osakeyhtiö. Valtio omistaisi 65 prosenttia ja maakunnat 35 prosenttia.

– Liikenneverkon rahoitus vaatii uudistamista, sillä valtion varat eivät riitä ylläpitämään, saati kehittämään valtion liikenneverkkoa, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi tiedotustilaisuudessa.

LVM:n esityksen tarkoitus on, että liikenteen käyttäjien kokonaisrasitus ei kasvaisi, koska samalla nykyisiä liikenteen veroja, kuten autovero ja ajoneuvovero alennettaisiin.

Ensivaiheessa uuteen yhtiöön siirrettäisiin tiet, toisessa vaiheessa rata- ja vesiväylät. Liikenneministeriön selvityksessä myös polttoaineveroa alennettaisiin.

Autot kävisivät kaupaksi – Välivaihe toisi mittavat tappiot

Autotalo Lohjan Mattinen kertoo henkilöautokaupan volyymeiden olleen viime vuosina 100–120 000 auton luokassa.

– Autoveron poisto nostaisi volyymin todennäköisesti 140-150 000 auton vuositasolle. Käytettyjen kaupan volyymia muutos kasvattaisi lähes vastaavasti. Siinä tapahtuisi se, mitä on haluttu, eli että autot romutetaan nuorempana.

Hän kertoo Autoalan Keskusliitto ry:n tuoreita tilastoja Suomen autokaupan vaihtoautovarastojen arvosta. Vaihtoautovarastot ovat Mattisen AKL:stä saamien tietojen mukaan yhteensä 900 miljoonaa euron tasoa kokonaisuudessaan.

– Teoreettisesti autoveron poistuminen tarkoittaisi 22 prosentin arvonalenemaa, sillä 22 prosenttia varastoarvosta on autoveroa. Puhutaan 200 miljoonaa eurosta valtakunnan tasolla. Ehkä ei ihan näin suoraan tule autoalalle tappiona.

Esitys lausuntokierrokselle

Autokauppa odottaa selvyyttä tänä vuonna käyttöön otettavista siirtymäsäännöksistä, siitä miten vuosi 2017 eletään autoverojen suhteen.

Autotalo Lohja Oy työllistää runsaat 40 työntekijää. Jorma Mattinen on Wolkswagen-Audi jälleenmyyjäyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja.

Ministeriön ehdotus selvitykseksi liikenneverkkoyhtiöstä lähtee laajalle lausuntokierrokselle.

Asiakasmaksuja voi vertailla LIVE-laskurilla

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta@yrittajat.fi