YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

31.5.2017 klo 16:37
Uutinen

EU-ehdotus ei ilahduta kuljetusalaa: “Sopii jos maksetaan suomalaiset palkat”

EU-komissio ehdottaa vapautuksia toisen maan sisällä tehtäville kansainvälisille maantiekuljetuksille. SKALia ehdotus ei kaikilta osin miellytä.

Euroopan komissio ehdottaa ulkomaisella kalustolla tehtävän rahtiliikenteen sääntöjen vapauttamista nykyisestä. Asiasta uutisoi Yle.

Kyse on niin sanotuista kabotaasisäännöistä. Kabotaasilla tarkoitetaan maan sisällä suoritettavia kansainvälisiä rekkakuljetuksia. Säännöt määrittelevät esimerkiksi sen, millä ehdoilla toisen EU-maan rekalla saa kuljettaa Suomessa. Nykysääntöjen mukaan Suomeen ajava rahtirekka saa jäädä maahan seitsemäksi päiväksi, ja ajaa sinä aikana kolme maan sisäistä kuormaa.

Uusien EU-sääntöjen mukaan aikaraja lyhenisi viiteen päivään. Kabotaasikuormien lukumäärää ei sen sijaan enää rajoiteta.

– Nykysääntelyn säilyttäminen olisi ollut meille parempi ratkaisu, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen kommentoi.

”Kilpailu tervetullutta samoilla ehdoilla”

Lehtonen on tyytyväinen komission esityksessä siihen, että sen mukaan ulkomaisista kuljetuksista pitää maksaa palkkaa kohdemaan työehtosopimuksen mukaan.

– Kuljettajalle maksettava palkka on isoin kustannustekijä maantien tavaraliikenteessä. On hyvä asia, että esimerkiksi puolalaiselle kuskille maksetaan Suomen ehtojen mukainen palkka. Eri asia on, miten tätä valvotaan.

– Suomeen saa tulla kuka tahansa kilpailemaan, jos kilpaillaan samoilla ehdoilla.

Komission mukaan uudistuksen tarkoituksena on vähentää byrokratiaa ja helpottaa kabotaasikuljetusten valvontaa.

Kansainvälisessä liikenteessä kuljettajalle tulisi maksaa kohdemaan palkkatason mukaista minimipalkkaa, jos tämä työskentelee vähintään kolme päivää kuukaudessa kyseisessä maassa.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen@yrittajat.fi