Makeiskauppias: ”Black Fridayn myynti on poikkeuksellinen” – Elektroniikkaliike osaa pelätä verkon kaatuvan | Yrittajat.fi

Etsi

Myynti

Makeiskauppias: ”Black Fridayn myynti on poikkeuksellinen” – Elektroniikkaliike osaa pelätä verkon kaatuvan

Kokenut Veikon Kone -kauppias Porvoosta kertoo Suomessakin yleistyneen Black Friday ostospäivän ja jopa 60 prosentin alennusten kääntöpuolesta.

– Osa tuotteista myydään tappiolla, tämä on sellainen markkinointitempaus. Meidän pitää yrittää nostaa palveluiden osuutta, esimerkiksi asennusta, että sillä saa tuottoa noihin tappiotuotteisiin, Risto Hämäläinen kertoo.

Risto Hämäläinen uskoo, että ennen pitkää Black Friday tulee ruokakauppoihinkin.

Kuluttajat ostavat edelleen joululahjat pääosin joulukuussa, vaikka Black Friday ja sitä seuraava Cyber Monday siirtävät kulutusta joulukuulta marraskuulle. Kaupan liiton joulun ajan kuluttamista ennakoivan indeksin mukaan joulukaupasta voidaan odottaa viime vuotta vilkkaampaa. Joululahjaindeksi on rakennettu Kaupan liitossa, ja se kuvaa lapsiperheiden rahankäyttöaikomuksia.

– Yhden tai kahden vuoden perusteella ei voi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä, mutta liikevaihtotilastoissa näkyy marraskuun merkityksen kasvu joulukaupassa varsinkin viime vuonna. Juuri viime vuonna Black Friday -kampanjointi löi Suomessakin itsensä kunnolla läpi, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo liiton tiedotteessa.

”Idea on mielestäni karannut käsistä”

Porvoon Veikon Kone on toista kertaa mukana Black Fridayssa.

– Perjantaista tulee tämän vuoden kovin myyntitapahtuma. Tämä paisuu kokoa ajan enemmän ja enemmän. Nyt on nähtävissä ilmiö, että aloitetaan jo alkuviikosta. Idea on mielestäni karannut käsistä. Amerikassa on tarkasti vain perjantaina, Hämäläinen sanoo.

– Toki huippu tulee olemaan perjantaina, siellä on kovimmat tarjoukset. Meillä alkaa torstaina joillakin tarjouksilla.

Veikon Kone -kauppias ennustaa, että verkkokauppa menee nurin sekä isoilta liikkeiltä kuin Gigantilta että Veikon Koneelta, kuten kävi viime vuonna.

– Se on ihan käsittämätöntä. Silloin on oikeasti älytön myynti. Jos kuluttaja haluaa pelata varman päälle, niin kannattaa käydä kivijaloissa.

Kauppamies tietää, mitä odottaa. Viime vuoden perusteella verkkokauppaan tulee ensimmäinen kävijäpiikki puolen yön jälkeen, kun tarjoukset astuvat voimaan, ja perjantaiaamusta liikkeeseen tulee ryysis.

– Mutta sitten illemmalla vilkastuu taas. Siitä tulee pitkä ilta.

Vetonaulatuotteiksi hän mainitsee puhelimet, tietokoneet sekä pelit ja konsolit.

Makeistukku odottaa poikkeuksellista myyntipäivää

Urjalan Makeistukku Pirkanmaalla valmistautuu vuoden yhteen kovimpaan myyntisesonkiin. Yrityksessä tehtiin 2016 syksyllä sukupolvenvaihdos ja yrittäjinä aloittivat Jani, Matti ja Timo Tuominen.

Urjalan Makeistukku on mukana Black Fridayssa kolmatta kertaa. Jani Tuominen kertoo heidän tuovan tarjoustuotteita useammalle päivälle.

Varsinkin verkkokaupassa Black Friday moninkertaisti tilausten määrän normaaliperjantaihin verrattuna viime vuonna. Kysynnän lisäys näkyi kivijalkakaupassakin jonkin verran.

– Se oli ihan poikkeuksellinen päivä. Perjantait ovat viikossa normaalisti rauhallisempia päiviä. Ihmiset jo odottavat sitä.

– Joulukauppa lähtee perjantaista varsinaisesti liikkeelle. Jo viime viikolla oli normaalia vilkkaampaa.

Toivonen kertoo yritysten aktivoituneen tänä vuonna.

– Suomi100 -juhlavuoteen liittyvät makeiset ovat lähteneet ihan käsistä, lähinnä Pandan ja Fazerin.

Urjalan Makeistukun alennukset ovat esillä myös Picodin verkosivuilla. Picodi on sivusto, joka listaa nettikauppojen tarjoukset ja kampanjat sivuillaan. Picodin selvityksen mukaan sen sivujen kautta verkkokauppoihin päätyneiden asiakkaiden ostotapahtumat kasvoivat 700 prosentilla Suomessa. Tarkempia lukuja saataneen Black Fridayn jälkeen maksuoperaattoreilta.

SY:n sivuilla on alennus-/katelaskuri, josta syöttämällä omat tiedot näkee, miten alenus vaikuttaa katteeseen. 

 

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at yrittajat.fi