Etsi

Innovaatiot

Tekoälyspesialisti oikoo vääriä käsityksiä: Keinoäly ei tule normaalia it-urakkaa kalliimmaksi

Tekoälyä ohjelmistoissaan hyödyntävän Qvantelin tuotemarkkinoinnista vastaava Jukka Heiska kannustaa pk-yrityksiä tutustumaan keinoälyn mahdollisuuksiin.

Pääsääntöisesti operaattoreille pilvipalveluja kehittävä Qvantel oli kuluvalla viikolla markkinoimassa palveluitaan Barcelonan mobiilimessuilla. Qvantelin palkkalistoilla on tuhat työntekijää, joista vajaa puolet on Suomessa. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Helsingissä.

Tapasimme paikan päällä yrityksen tuotemarkkinoinnin johtajan Jukka Heiskan, jonka mielestä keinoälyyn tulisi suhtautua nykyistä avoimemmin myös pk-yrityksissä.

– Tekoälyllä voidaan tuoda olemassaoleviin järjestelmiin esimerkiksi sen tyyppistä älykkyyttä, jolla asiakaskokemus saadaan aikaisempaa personoidummaksi ja paremmin kohdennetuksi. Tämän seurauksena on, että yritys tuntee asiakkaansa entistä paremmin, Heiska selvittää.

Heiskan mukaan kyse ei ole välttämättä ihmisen korvaamisesta vaan palvelun parantamisesta.

– Esimerkiksi mobiilisovellusten sisältö ja asiakkaalle ehdotetut palvelut ovat entistä osuvampia, koska taustalla on kehittynyt analytiikka ja tekoäly.

Vuorovaikutusta tekoälyn kanssa

Heiska kehottaa yrityksiä pohtimaan, millaisia keinoja niillä olisi ottaa keinoälyä käyttöön.

– Kyseessä ei tarvitse olla uusi ja monimutkainen tekoälyjärjestelmä vaan tekoälyä voidaan tuoda nokkeloittamaan olemassalevia ratkaisuja.

Hän neuvoo lisäksi perehtymään markkinoilla oleviin AI-assistentteihin (AI = Artificial Intelligence, keinoäly) kuten Amazonin Alexaan, Applen Siriin tai Googlen Assistantiin.

– Näissä tekoälyä sovelletaan vuorovaikutukseen. Yrityksen kannattaa miettiä, voisiko asiakkaita palvella AI-vuorovaikutuksen keinoin. Jotta assistentti osaa tarjota oikeita asioita, pitää miettiä miten yritys haluaa kohdentaa palvelua omassa liiketoiminnassa.

Onko se kallista?

Tekoäly saattaa kuulostaa paitsi monimutkaiselta, myös kalliilta toteuttaa. Heiskan mukaan asian ei tarvitse olla näin.

– Itse asiassa kustannukset eivät ole merkittävästi suurempia normaaliin it-kehitykseen kuten tietojärjestelmien kehittämiseen verrattuna. 

– Oma näkemykseni on, että tekoälyteknologia ui kaikkeen tietotekniikkaan sisään, jolloin siitä tulee pk-yritykselle arkipäivää esimerkiksi erilaisten valmisohjelmistojen myötä.

Teksti ja kuva: Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi