Etsi

Laki

Tallenne kertoo kaiken oleellisen: Näin luettelofirma yrittää vedättää yrittäjää

Yrittäjä tallensi luettelopalveluita kauppaavan yrityksen myyntipuhelun, joka toimii varoittavana esimerkkinä muille.

Viime vuosina erilaiset luettelopalveluita verkossa tarjoavat yritykset ovat lähestyneet yrittäjiä lähettämällä perusteettomia laskuja. Mediassa on uutisoitu muun muassa Directan, Pirkanmaan Puhelinluettelon ja Suomen Yritysrekisteri SYRin toiminnasta. Vuonna 2016 Korkein oikeus kovensi  hovioikeuden päätöstä ja tuomitsi Directan entisen toimitusjohtajan kolmen vuoden liiketoimintakieltoon. Directa oli lähettänyt tuhansia huijauslaskuja yrityksille.

Huijauksia on yritetty tehdä lähettämällä yrityksiin laskuja palveluista, joita yritykset eivät ole tilanneet. Reklamaatiotapauksissa luettelopöalveluyritys on saattanut viitata aikaisemmin käytyyn, nauhoitettuun puhelinkeskusteluun, jossa myyjä on epäselvästi vahvistanut kaupan. Usein näissä tapauksissa yrittäjä ei ole vahvistanut selkeästi kauppaa omalta osaltaan, mikä osaltaan estää sopimuksen syntymisen.

Pahimmillaan yritys on saattanut joutua huijauslaskukierteeseen, josta on vaikea päästä irti.

Tamperelainen yrittäjä tallensi äskettäin luettelopalvelusta tulleen myyntipuhelun, josta käy hyvin ilmi toiminnan epämääräinen luonne. Stara uutisoi tapauksesta ja julkaisi videon myyntipuhelusta sekä reklamaatiopuhelun äänitteen.

Tallenteiden perusteella asiakkaalle väitetään viimeiseen asti sopimuksen syntyneen, vaikka yrittäjä ei ole missään vaiheessa tilannut palvelua.

Puhelutallenteen voi kuunnella täältä.

Muista oikeutesi – Toimi näin

Huijauslasku voi olla naamioitu perintäkirjeeksi tai viranomaisen lähettämäksi. Huijauksille tyypillistä on, että laskun merkinnät ovat usein puutteellisia tai virheellisiä eikä lähettäjään saa yhteyttä. Laskun maksuaika saattaa olla epätavallisen lyhyt. Yrityksen kannattaa määritellä tarkoin yrityshakemistot, joita halutaan käyttää.

Näin vältyt pahimmalta:

1. Älä sitoudu puhelimessa tilauksiin. Vaadi tilauksista kirjallinen tarjous, jossa on mukana sopimusehdot.

2. Tutustu näihin ehtoihin huolellisesti. Laskun tulee aina perustua sopimukseen.

3. Reklamaatiotapauksessa pyydä kirjallisesti nauhoite käydyistä puhelinkeskusteluista. Mikäli et saa nauhoitetta, ota yhteyttä tietosuojavaltuutettuun.

4. Jos laskussa viitataan sopimukseen tai tilaukseen, sopimusehtojen täytyy olla saatavissa.

5. Dokumentoi aina käymäsi kirjeenvaihto.

6. Jos saat perintäkirjeen, tee siitä kirjallinen ilmoitus perintätoimistolla ja ilmoita, että et ole tehnyt sopimusta laskuttajan kanssa. Liitä ilmoitukseen kaikki tarvittavat dokumentit.

7. Tee tarvittaessa tutkintapyyntö poliisille.

8. Jos koet joutuneesi huijauksen kohteeksi, voit ottaa yhteyttä Suomen Yrittäjien neuvontaan. Reklamaatio epäselvästä laskusta kannattaa tehdä välittömästi.

Katso täältä Yrittäjän ABC koskien harhaanjohtavaa markkinointia!

Kuva: iStockPhoto

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi