YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

31.12.2018 klo 14:08
Uutinen

Yrittäjät kertovat: Tämä on haastavinta yrityksen verkkosivujen suunnittelussa

Monelle yrittäjällä haastavinta on kiinnostavan sisällön tuottaminen. Myös palvelun puute verkkosivujen julkaisun jälkeen voi aiheuttaa ongelmia.

Yrittäjämediat kysyi yrittäjien näkemyksiä yrityksen verkkosivujen suunnittelun haasteista. Kysely julkaistiin Facebookin Yrittäjät-ryhmässä.

Vaikka itse verkkosivujen toteuttaminen onnistuukin usein ilman ongelmia, päänvaivaa voi aiheuttaa kiinnostavan sisällön tuottaminen ja verkkosivujen päivittäminen sekä ylläpito.

Hieman yllättäen kustannukset eivät nouse vastauksissa merkittävään rooliin.

Näin yrittäjät kommentoivat

Haasteellisinta on ollut löytää osaaja, joka ei lisää hinnan perään nollia joka käänteessä.

Jocka Träskbäck

Helppo tai edullinen päivittäminen rakentamisen jälkeen. Hyvän sivun saa ostettua näppärästi mutta kaikki sivulle tarvittavat lisäykset sitten maksavat. On olemassa myös ”helppoja” hallintatyökaluja, johon sinut opastetaan. Kuitenkin kiireessä on tuskallista kaivella tunnuksia ja tehdä päivityksiä. Toimittaja taas ottaa tietysti joka päivityksestä rahan. Tästä johtuu että monen yrityksen sivut vanhenevat.

Toni Hujanen

Kun pitää miettiä sisältöä asiakkaan kannalta, eikä ole ammattisanastoa. Eikä liian pitkiä jorinoita. Hyviä kuvia pitää kaivaa, jos et saa itse otettua.

Minna Pajari

Miten saada niistä vähintään 10 kertaa paremmat kuin kilpailijoilla. Aina pitää olla askel edellä, se on hankalaa.

Jussi Lehtonen

Asiakkailtamme saadun palautteen perusteella kolme haastetta nousee jatkuvasti esiin:

1. Ajan puute. Kotisivuprojektit koetaan vaikeiksi ja pitkiksi.
2. Hyvän tekstisisällön tuottaminen hankalaa.
3. Palvelun puute sen jälkeen kun sivut on päätetty ostaa jostain muualta.

Mikko Lehtinen

Tehdä sivuista merkitykselliset potentiaalisille asiakkaille. Eli rakentaa sisältö siten, että ne vakuuttavat juuri tämän firman olevan alan asiantuntija ilman, että siellä on jotain typeriä referenssilistoja, ”käyttäjä”kokemuksia tms.

Kirsi-Marja Arvola

Itselle on hankalinta miettiä, mitkä asiat nostaa esiin näkyvimmille paikoille. Pitäisi tietää, minkä tyyppiset ihmiset tulevat tulevaisuudessa sinne ja mitä he sivuilta etsivät. Ovatko he ihmisiä, jotka löysivät meidät sattumalta, vai onko heille jo kerrottu jotain, vai ovatko ne kenties lähinnä vain työnetsijöitä. Tämä pitäisi tietysti samalla tasapainottaa sen kanssa, mihin tärkeysjärjestykseen nuo laittaisi.

Jani Pitkänen

Päivittäminen ja ajantasaisuus, asioiden esille tuonti, riittävä selkeys. Elävä sisältö, esim. blogien teko, yhteys someen, viestintäsuunnitelman teko ja siitä kiinni pitäminen.

Kaisa Välivehmas

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi