Etsi

Yrittäjyys

Konttiravintolaketju teki tietoisen valinnan ja keskittyy pieniin kaupunkeihin: "Taistelemme tylsyyttä vastaan"

Jarna Kaplas valloittaa Suomen ravintolakenttää kontti kerrallaan. Kaplas on yksi Vuoden Nuori Yrittäjä -finalisteista. Voittaja selviää Get together -tapahtumassa Kauhavalla 25. toukokuuta.

Jarna Kaplaksen yrityksen takana on tarina John Mortonista, joka on aikanaan lähtenyt Rautalammilta kohti Amerikkaa ja päätyi Yhdysvaltain itsenäisyysjulistuksen allekirjoittajaksi.

Johnin mukaan Mortoniksi ristitty ravintola aloitti alun perin Rautalammilta.

– Moni yrittäjäperheen lapsi sanoo, ettei minusta koskaan tule yrittäjää, niin sanoin itsekin. Kun täytin 18, niin kummasti mielipide muuttui. Sain yrittäjyyden verenperintönä ja se on tuntunut luontevalta ratkaisulta, Kaplas sanoo.

Yhtenä motivaattorinaan Kaplas kertoo halun auttaa työntekijöitään kehittymään. Mortonin pisimpään talossa olleet työntekijät ovat olleet mukana yhdeksän vuoden ajan.

Kaplaksella itsellään ei ollut kokemusta ravintola-alalta perustaessaan ensimmäistä kivijalkaravintolaa Rautalammille.

– Olin nuorena auttamassa kavereita heidän ravintolassaan. Ensimmäinen oma kokemus ravintolayrittäjyydestä on Pielavedeltä, jossa avautui mahdollisuus jatkaa satamaravintolan toimintaa tasan kymmenen vuotta sitten. Pidimme ravintolaa yhden kesän.

”Erilainen tapa valloittaa maailmaa”

Satamaravintolasta kumpusi ajatus kokonaan omaan ravintolaan.

– Heitin haaveen ilmaan. Jostain mystisestä syystä haaveet alkavat toteutua. Vuoden 2010 kesällä Morton olikin jo olemassa.

Tuolloin 23-vuotias Kaplas perusti Mortonin 3000 asukkaan Rautalammille. Ravintolassa oli 300 asiakaspaikkaa eli kymmenesosa kunnan asukasmäärästä.

– Tavoitteena oli tehdä Suomen paras keikkapaikka ja panostaa samalla ruokaan. Onnistuimme, sillä Mortonissa kävi vuosien varrella lukuisia Suomen eturivin artisteja.

Kun kivijalkaravintola alkoi nousta ilmiöksi, tekijöitä alettiin pyytää muualle.

– Mietittiin kavereiden kanssa mitä tekisimme. Ajattelimme, että konttiravintola voisi olla erilainen tapa valloittaa maailmaa.

Ensimmäiset Konttiravintolat olivat jo pystyssä ennen kuin Kaplas päätti luopua kivijalkaravintolastaan Rautalammilla. Vuonna 2015 Kaplas osti Mortonin kokonaan itselleen.

– Vaikka Konttiravintolat on suunniteltu liikuteltaviksi, olemme edenneet ravintoloiden suunnittelussa pysyvämpään suuntaan. Kun kerran menemme johonkin kaupunkiin, emme raaski lähteä sieltä mihinkään.

Pieniltä paikkakunnilta ponnistaen

Mortonin toiminta on kesäpainotteista. Konttiravintolat avataan pääsiäisen nurkilla, kun lumet ovat sulaneet riittävästi. Viimeiset kontit suljetaan syyskuun lopulla.

Tällä hetkellä Mortonilla on viisi ravintolaa: Kuopiossa, Jyväskylässä, Varkaudessa, Äänekoskella ja tuorein Pieksämäellä.

– Haluamme taistella tylsyyttä vastaan. On hauskaa luoda ravintoloita sellaisiin paikkoihin, missä ei arvaisi olevan mitään niin ainutlaatuista.

Mortonin käyttämiin 6- tai 12-metrisiin merikontteihin mahtuu keittiö ja varastotilat. Ulkopuolinen terassi ei kaikissa Mortonin ravintoloissa ole rakennettu konttiin. Suurimmassa ravintolassa on sata asiakaspaikkaa.

Mortonin ruokavalikoimaa hallitsevat hampurilaiset. Kaplas vannoo laadukkaiden raaka-aineiden nimiin.

– Kaikissa burgereissa on sama ideologia: hyvä juusto ja vielä parempi hillo.

KUKA: Jarna Kaplas

YRITYS: Emäpitäjän Anniskeluravintolat Oy, Rautalampi

TOIMIALA: Ravintola-ala

PERUSTETTU: 2010

HENKILÖSTÖ: 50

LIIKEVAIHTO: 1,9 milj. euroa

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi

Kuva: Tapio Auvinen