7.6.2019 klo 08:38
Uutinen

Uutuusvimpain tekee vanhoista kuntosalilaitteista älykkäitä – näin saliyrittäjä hyötyy

Digitalisaatio kolkuttelee myös kuntosalien ovia. Laitemaahantuoja uskoo, että uudelle älylaitteella yhä useampi nuori saadaan kiinnostumaan saliharjoittelusta.

Älykkäät toiminnot ovat hiljalleen yleistymässä myös kuntosalilaitteissa.

– Kiinnostuimme laitteesta keväällä alan kansainvälisillä messuilla, kuntosalilaitteita maahantuovan Omasali Oy:n toimitusjohtaja Elina Koponen kertoo.

Koponen viittaa japanilaisen elektroniikkajätin Sonyn kehittämään Advagymiin, joka kilpailee markkinoilla lähinnä sellaisten laitteiden kanssa, joihin älykkyys on integroitu suoraan tehtaalla. Advagymin voi asentaa jälkikäteen vanhaankin laitteeseen.

– Saliyrittäjällä ei välttämättä ole mahdollisuutta hankkia kokonaan uusia laitteita. Hintaero voi olla lähes tuhat euroa yhtä laitetta kohden.

Advagymin äly piilee kuntosalilaitteeseen asennettavassa keskusyksikössä ja antureissa, jotka tunnistavat painopakan liikkeen. Käyttäjä lataa puhelimeensa älypuhelinsovelluksen, joka kommunikoi keskusyksikön kanssa ja välittää puhelimeen dataa esimerkiksi toistojen lukumäärästä ja käyttäjän kehityksestä. Sovellus opastaa myös oikeaan suoritustempoon.

Koponen uskoo, että suurin hyöty järjestelmästä on personal trainereille.

– Pt-myynnin apuvälineenä Advagym on loistava. Asiakkaan sovellukseen voi kohdentaan varta vasten hänelle toteutettuja treeniohjelmia, joihin on yhdistetty liikevideot. Asiakas saa siis jotain ekstraa, jota muilta saleilta ei välttämättä saa.

Kohdistettuja viestejä asiakkaille

Järjestelmä tunnistaa salille tulevan asiakkaan ja mahdollistaa personoidut viestit suoraan asiakkaan Advagym-sovellukseen. Lisäksi teknologia tarkkailee kuntosalilaitteiden käyttöastetta.

– Vaikka asiakas ei käyttäisi sovellusta, keskusyksiköt laskevat paljonko toistoja painopakkalaitteilla tehdään. Jos jokin laite on vähällä käytöllä, yrittäjä saa tästä tiedon ja voi harkita kyseisen laitteen vaihtoa toiseen, Koponen selvittää.

Hän uskoo, että uusi teknologia on omiaan houkuttelemaan uusia sukupolvia kuntosaliharjoittelun pariin.

– Digitalisaatio koskettaa etenkin nuoria sukupolvia. Jatkossa voi olla, että vanhakantaisilla saleilla on ongelmia houkutella nuoria asiakkaikseen.

Advagymin hinta on 300 euroa yhtä keskusyksikköä kohden. Lisäksi saliyrittäjä maksaa lisenssimaksun valmistajalle. Sen hinta vaihtelee asennettujen yksiköiden lukumäärän mukaan.

– Tällä hetkellä emme ole juurikaan markkinoineet laitetta, mutta kysyntää näyttäisi olevan. Ensimmäisenä Advagym otettiin käyttöön Kuntokeskus Riihimäessä, Koponen kertoo.

Yrittäjäsanomat

toimitus (at) yrittajat.fi