Etsi

Verotus

Dieselin hinta nousemassa –  ”Tämä on yllätysläpsäisy poskelle”

Tämä oli ikävä yllätysläpsäisy dieseliä käyttävien poskelle, niin yrittäjille kuin muillekin, toteaa Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen hallituksen suunnitelmista alentaa parafiinisen dieselöljyn verohelpotusta.

Hallitus on kirjannut, että ”ensimmäisessä vaiheessa yritystukien leikkaus toteutetaan alentamalla parafiinisen dieselöljyn veronalennusta 120 miljoonalla eurolla kohdistaen tuen leikkaus mahdollisuuksien mukaan fossiiliseen (parafiiniseen) dieselöljyyn.”

– Ympäristötekona tämä on kyseenalainen. Seuraus voi olla se, että lähipäästöiltään parempi diesel korvaantuu huonommalla. Ongelma paisuu, jos veroale lähtee myös uusiutuvalta dieseliltä. Ilmastolle paremman uusiutuvan biodieselin hinta voi nousta suhteessa fossiiliseen dieseliin, Pentikäinen sanoo.

– Tämä on ollut mielestäni ympäristötuki, ei yritystuki.

Mikael Pentikäinen huomauttaa, että Suomessa on liikenteessä paljon kalustoa, jonka on käytettävä parafiinidieseliä, jos halutaan pienempiä lähipäästöjä.

– Tämä on faktisesti ylimääräinen polttoaineveron korotus. Tämä on lisälasku niille, jotka käyttävät dieseliä ja joista monet asuvat ja toimivat erityisesti maaseudulla, Pentikäinen painottaa.

SKAL: Käsittämätön ympäristölinjaus

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry pitää hallituksen dieselsuunnitelmia käsittämättömänä.

– On käsittämätöntä, että yritystuen leikkaustavoite on johtanut linjaukseen, jonka lopputuloksena rangaistaan puhtaampia diesellaatuja. Lopputuloksena on vain veronkorotus, joka nakertaa myös työllisyystavoitetta, sanoo toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL:n mukaan lähes kaikki Suomessa myytävä uusiutuva diesel on laadultaan parafiinista. Jos parafiinisen dieselöljyn kevyempi verokohtelu poistetaan, se nostaa väistämättä myös uusiutuvan dieselin hintaa. Tämä vie maanteiden tavaraliikenteen kauemmaksi päästötavoitteista.

Kustannusvaikutus 154 miljoonaa

Poiston kustannusvaikutus on hallituksen arvioiman 120 miljoonan euron asemesta 154 miljoonaa euroa vuodessa kuluttajille ja yrityksille SKAL:n mukaan.

Kun otetaan huomioon sekä ensi kesälle ehdotettu 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus että parafiinisen dieselin veronalennuksen poistaminen, ollaan liikenteelle tekemässä yli 400 miljoonan euron veronkorotusta. Tästä maanteiden tavaraliikenteelle kohdistuu 140 miljoonaa euroa vuodessa. Esitys on hyvin haitallinen Suomen kilpailukyvylle, SKAL painottaa.

Budjettiriihen tiedotuksen mukaan parafiinista dieseliä ei enää tarvita entisessä määrin, koska autokanta on uusiutunut. Väite ei voi SKAL:n mukaan pitää paikkaansa, sillä henkilöautokantamme on keski-iältään 12 vuotta. Ammattimaisessa tavaraliikenteessä käytetyn kuljetuskaluston keski-ikä on Suomessa 10 vuotta.

Jari Lammassaari

jari.lammassaari(at)yrittajat.fi