Etsi

Yrittäjyys

”Onnea, sinusta on tulossa yrittäjä” – Jessica Hynynen voitti OY:n arvonnasta, mistä alkoi jännittävä uusi polku

Suomen Yrittäjät järjesti vuonna 2011 kampanjan, jossa arvonnassa palkinto oli oma osakeyhtiö. Voittaja oli Jessica Hynynen ja osoite palkinnolle oikea.

Jessican Hynysen hämmennystä voi vain yrittää kuvitella, kun hän luki sähköpostiaan vuonna 2011. Hän oli osallistunut Suomen Yrittäjien Vaikeinta on aloittaminen -kampanjan arvontaan, jossa palkintona oli osakeyhtiö. Suomen Yrittäjät maksoi tuolloin vielä vaaditun 2 500 aloituspääoman ja rekisteröintikulut, mainostoimisto BOB Helsinki teki yritysilmeen ja Ilta-Sanomat antoi mediabudjetin mainostamista varten.

– En yleensä osallistu arvontoihin, mutta tämä oli harkittu poikkeus. Olin hionut erilaisia yritysideoita muutaman vuoden, joten ilmoitin nimeni ja sähköpostini arvontaan. Olin käynyt yrittäjäkurssin, yrittäjäurani lähti pikavauhtia alkuun, Hynynen kertoo.

Voittohaastattelussaan Yrittäjäsanomissa vuonna 2011 Hynynen kertoo, että hän oli pyöritellyt konseptia mielessään, mutta hallinnollinen paperisotku oli tuntunut nuoresta liian haastavalta. Toki hän tiesi, että se ei olisi ylitsepääsemätöntä, mutta yrittäjyys pelotti sittenkin.

Hynynen oli haaveillut diplomaatin urasta, mutta kilpailuvoitto ratkaisi asian. Hän perusti yhteistyökumppanin avulla verkkokaupan, joka myi lahja- ja sisustustuotteita.

Nälkä kasvaa oppiessa

– Olin innokas ja tilasin tuotteita myytäväksi tietämättä tavaran kiertonopeutta tai ylipäätään, mitä verkkokauppiaan tulee tietää menestyäkseen verkossa. Kun tuli aika myydä ja markkinoida, jähmetyin. En tiennyt, miten etenisin, Hynynen kertoo.

Ensimmäinen yritys on sittemmin jäänyt, mutta se herätti motivaation oppia lisää markkinoinnista ja verkkoliiketoiminnasta. Hynystä häiritsi esimerkiksi se, ettei hän osannut tehdä muutoksia oman yrityksensä logoon. Hän halusi oppia lisää markkinoinnista ja ymmärtää, miten asioita tehdään.

Hynynen kirjautui iltakouluun opiskelemaan vektorigrafiikkaa ja kuvankäsittelyä. Siitä hän jatkoi digimarkkinointiin, hakukonemainontaan, verkkosivujen- ja kauppojen tuottamiseen, videotuotantoon ja webinaareihin. Päivätöissään hän siirtyi kokonaan markkinoinnin pariin. Samalla alkoi kyteä ajatus siitä, mitä hän voisi auttaa muita yrityksiä osaamisellaan.

Oppien jakaminen on palkitsevaa

Hiljalleen syntyi ajatus omasta digimarkkinoinnin ja verkkokoulutuksen palveluita tarjoavasta yrityksestä. Hän aloitti yrityksensä digispesialistin ja markkinointipäällikön työn rinnalla. Sitten koitti hyppy suureen tuntemattomaan kokopäiväiseksi yrittäjäksi.

– Olen puhunut paljon aloittavien yrittäjien kanssa ja he painivat samojen ongelmien kanssa kuin minä ensimmäisen yritykseni kanssa. Jos lähtisin nyt perustamaan ensimmäistä yritystäni uudelleen, hankkisin apua digimarkkinoinnin ammattilaiselta, jotta perusteet ovat kunnossa, Hynynen toteaa.

Yrittäjien palkinto meni sikäli oikeaan osoitteeseen, että Hynynen sai yrittäjäpolulleen sysäyksen ja herätti kiinnostuksen uusien asioiden opiskeluun, jota muuten ei ehkä olisi syttynyt.

– Näin haasteita ja opin paljon. Tiesin, että minussa on muutakin paloa kuin diplomaatiksi, mutta en tiennyt, mitä se oli. Nyt haluan päästä jakamaan omia oppejaan eteenpäin, Hynynen sanoo.

Hynysen suunnitelmissa on vahva liiketoiminnan kasvattaminen, yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja verkossa tapahtuvien koulutusratkaisujen kehittäminen. Digi Masters Helsinki toimii ensi vuonna myös YritysVantaan asiantuntijakumppanina opastaen aloittavia yrittäjiä digimarkkinoinnissa.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi