Etsi

Yksinyrittäjä

Yksinyrittäjän täytyy brändätä itsensä osaajaksi – Heittäytymällä ja itse tekemällä säästää rahaa

Yrittäjän pitäisi tehdä palvelunsa tiettäväksi ja osaamisensa näkyväksi, mutta kaiken muun työn ohella brändinrakentaminen yksinyrittäjän arjessa tahtoo jäädä prioriteettilistan hännille.

Tovari-markkinointitoimiston toimitusjohtaja Jussi Pirhonen kertoo brändäämisen tärkeimmät periaatteet, kun aika, osaaminen ja rahat ovat kortilla.

– Ensimmäinen ongelma on se, että yrittäjä ei osaa oman hännän nostamista. Moni vähättelee omaa tekemistään sen sijaan, että osaisi reilusti sanoa, että olen tässä hyvä, Pirhonen kertoo.

Itse markkinoinnin ja brändäämisen tekeminen voi olla pienistä teoista kiinni.

– Sparrasin maajoukkuehiihtäjä Lari Lehtosta ja kehotin häntä tekemään videoita esimerkiksi kävellessään lentokoneeseen. Seuraajia tuli paljon ja aika lentokentällä tuli hyötykäyttöön. Video voi olla aluksi vaikea formaatti, mutta se on tehokas. Tärkeintä on aitous, ja välineenä puhelin riittää, Pirhonen sanoo.

Aitous tekee yrittäjästä läheisen yleisölle. Pirhosen mukaan itsensä peliin laittaminen kannattaa taloudellisestikin, sillä videot ja muu materiaali tulee ilmaiseksi. Muuten sisältöihin joutuu nopeammin satsata euroja. Sisällön täytyy kuitenkin olla yleisölle merkityksellistä.

Ei kaikkiin kanaviin

Sosiaalinen media on tehokas tapa saavuttaa tarkkojakin yleisösegmenttejä, mutta somessa roikkuminen koetaan usein aikaa vieväksi riesaksi, kun muutakin tekemistä on.

Pirhonen neuvoo suunnittelemaan sisällöt ja automatisoimaan päivitykset kuukaudeksi. Kaikkiin kanaviin ei kannata lähteä, vaan valita tärkeimmät ja satsata niihin.

– Työkalut ovat olemassa ja se on ilmaista. Merkkaa kalenteriin tärkeät päivät ja aiheet, joista haluat tehdä päivityksen ja ajasta niiden julkaisu. Etukäteissuunnittelu kannattaa, Pirhonen sanoo.

Sisällön tuottaminen ei ole kaikille luontevaa ja helppoa. Kanavien valintakaan ei aina ole itsestään selvää. Pirhonen kehottaa miettimään, mistä selviää omin avuin ja missä kannattaa säästää omaa aikaa ja hermojaan.

– Yrittäjillä on nykyään Mentorisi.fi-palvelu, josta voi etsiä mentoria sparraamaan esimerkiksi markkinoinnissa. Hänen kanssaan voi miettiä, mitä kannattaa tehdä itse ja mihin suuntaa markkinointia vie. Jos esimerkiksi verkkosivujen tai hakukoneoptimoinnin tekeminen on itselle vierasta, se kannattaa ostaa ulkopuolelta, Pirhonen sanoo.

Brändin rakentamisen pohjalla on aina yrityksen tai yrittäjän arvot. Paras kohderyhmä on se, joka allekirjoittaa ne. Seuraavaksi lähdetään miettimään fiilistä, eli miltä yrittäjä kuulostaa ja näyttää sekä sitä, missä kohtauspisteissä yrittäjä ja kohderyhmät tapaavat.

– Koko tätä rakennelmaa pitää pystyssä teot ja viestintä, Pirhonen kiteyttää.

Lataa täältä Yrittäjien opas Facebook-mainokset: Aloittelijan opas

 

Teksti ja kuva

Elina Hakola

elina.hakola(at)yrittajat.fi