Etsi

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Puotirundi kerää persoonalliset kaupat yhteiselle sivustolle – ”Tätä tehdään sydämellä ja intohimolla"

Tammikuun päivä oli niin hiljainen, että puodin kassaan oli kilahtanut seitsemän euroa. Tämä sai Titta Kyllösen heräämään siihen, että ”jotain tarttis tehdä”. Ideasta syntyi parissa kuukaudessa Puotirundi-sivusto, johon on liittynyt jo yli 150 yritystä eri puolilta Suomea.

Titta Kyllönen pyörittää Mäntyharjulla Puoti Suertea ja Makasiinin Puotia ja kahvilaa. Lisäksi hänellä on majoitusyritys, ja talvisin hän työskentelee lentoemäntänä.

Tuolloin tammikuussa Kyllönen ymmärsi, että Suomi on täynnä kivoja puoteja, joiden lähiasukkaat eivät riitä pitämään yrityksiä hengissä eivätkä ulkopaikkakuntalaiset tiedä niistä. Hän sai idean, että yritykset tulisi koota samalle sivustolle, jotta Suomea ristiin rastiin kulkevat matkailijat ne löytäisivät.

− Loman tarkoitus voisi olisi kiertää näitä kohteita. Mieheni keksi nimen ”puotirundi”. Se oli siinä, Kyllönen kertoo.

Kyllönen testasi ajatusta Facebookin Naisyrittäjät-ryhmässä, ja idea sai kannatusta. Pian kävi selväksi, etteivät pelkkä aihetunniste ja somejulkaisut riittäisi, vaan tarvitaan sivusto. Kyllönen sai kumppanikseen Neiti Sievänen -yritystä pyörittävän sysmäläisen Maarit Sieväsen. Myöhemmin mukaan tuli myös somesta ja mainostamisesta vastaava Piia Mäkilä.

− Sivut saatiin auki 8. helmikuuta, ne rakennettiin parissa viikossa. Aikamoista tykitystä se oli.

Kesäkuun alkuun mennessä mukaan on tullut 153 puotia kaikkialta Suomesta Ahvenanmaata lukuun ottamatta.

− Kyselyjä tulee koko ajan lisää, ja kesän aikana panostamme somekampanjoihin ja näkyvyyteen. Tavoite on, että vuoden lopussa sivustolla on 300 kohdetta.

Rubylea Helsingistä on mukana Puotirundi-sivustolla.

Omistajaherran ranskalainen tausta ja muita tarinoita

Kyllönen pitää kohteissa kiinnostavana sitä, että ne ovat persoonallisia.

− Niissä on persoonallisia tuotteita, mutta ennen kaikkea kiinnostavia ihmisiä. Puodeissa on usein yksinyrittäjä pyörittämässä. Käymällä niissä voi kuulla myös ihmisten tarinoita, Kyllönen korostaa.

Hän nostaa esimerkkinä esiin kyläkaupan Vääksyssä, jossa tarjonnassa näkyy ”omistajaherran” ranskalainen tausta. Kaupoista löytyy laaja repertuaari erilaisia tuotteita, jotkut ovat erikoistuneet vaatteisiin tai sisustustuotteisiin, toisista löytyy tuotteita koruista elintarvikkeisiin. Suuri osa tarjonnasta on kotimaista, ja monissa liikkeissä on kierrätysteema.

Useimmat puodit ovat yksinyrittäjien vetämiä eikä heillä ole isoa markkinointibudjettia.

− Jäsenmaksu on pyritty pitämään niin kohtuullisena kuin mahdollista. Tätä ei tehdä rahan kiilto silmissä, vaan sydämellä ja intohimolla. Koska olen itse samassa tilanteessa, ymmärrän yrittäjien tilanteen.

Puotirundi-sivuston hakutoimintoja on tarkoitus kehittää edelleen, tällä hetkellä puodit löytyvät sivustolta maakunnittain.

Puotirundin ylläpitäjät ovat itse ehtineet käydä Tampereen seudun kohteissa, reitti on kulkenut Lempäälään, Riihimäelle, Hämeenlinnaan, Tampereelle, Ylöjärvelle ja Valkeakoskelle.

− Olen itse kiertänyt myös Etelä-Savon ja Pohjois-Karjalan puoteja. Tavoitteena olisi ehtiä seuraavaksi länsirannikolle, Kyllönen sanoo.

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi

Kuvat: Puotirundi

Alla kuvissa: lahtelaiset Puine ja Retrosisko.