7.5.2020 klo 13:21
Uutinen

Hanna Munter pitää ravintolatukea riittämättömänä – ravintolat selkein ohjein auki heti

Sanna Marinin hallitus kertoi keskiviikkoiltana ravintola-alalle rakennetuista tukimalleista. Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter avaisi ravintolat asteittain heti. Hän odottaa tuen euromääräistä kasvattamista.

– Ravintoloille maksettavat tuet jäävät tässä mallissa valitettavasti liian pieniksi, mutta toki kaikki tuki on nyt tarpeen, Hanna Munter sanoo.

Munter on toiminut ennen Varsinais-Suomen Yrittäjien toimitusjohtajuutta ravintola-alan yrittäjänä.

Hallituksen esitystä tuesta odotetaan loppuviikosta. Tukea maksetaan vain niille, joiden kuluneen huhtikuun myynti on pienempi kuin tammi-helmikuun keskimyynti. Tuki on enimmillään 15 prosenttia myynnin laskusta ja enimmillään 500 000 euroa. Munter pitää esitykseen sisältyvää mallia alan uudelleentyöllistämisen tukemiseen hyvänä. Tuen määrä on tietyin edellytyksin 1000 euroa työntekijää kohden.

Ravitsemusliiketoimintaa on rajoitettu hallituksen päätöksellä voimakkaasti. Ravintolat, kahvilat ja anniskelupaikat on pidettävä suljettuina asiakkailta toukokuun loppuun asti.

– Tautitilanne sallisi ravintoloiden osittaisenkin avaamisen vaikka heti ja näin pitäisi toimia. Kun tukien määrä on liian vähäinen, avaamalla ravintolat heti autettaisiin hädässä olevia alan yrityksiä ja saataisiin ihmisiä takaisin töihin, Munter sanoo.

Hallituksen esitystä tulisi hänen mukaansa muuttaa eduskunnan käsittelyssä. Tuen määrää tulisi hänen mukaansa nostaa. Hän pitää lisäksi tuen vertailukuukausia väärinä.

– Ravintola-alan hiljaisimmat kuukaudet ovat juuri tammi-helmikuu, pois lukien talvisesonkiin painottuvat yritykset. Kohtuullisempi vertailuajankohta olisi esimerkiksi viime vuoden huhtikuu tai vuosimyynnin keskiarvo. Tänä vuonna perustettuja alan yrityksiä tulisi tietenkin tarkastella erikseen, Munter sanoo.

Sesonkiyrityksiä malli kohtelee Munterin mukaan muihin nähden eriarvoisesti.

– Alalle tyypillistä on, että monet kesäsesonkiravintolat avaavat pääsiäisenä tai vappuna, eikä näissä ole myyntiä juuri nimeksikään alkuvuodesta. Myös näille ravintoloille tulee avata mahdollisuus tukeen. Kesäsesonkiyritykset tekevät koko vuoden myyntinsä kesäkaudella ja nyt kauden aloitus on monella myöhästynyt ja aiheuttanut ison loven kassaan, Munter huomauttaa.

Hän odottaa pikaisesti selkeitä ohjeita ravintoloiden avaamiseen. Myös kansalaisille tulisi antaa selkeä viesti siitä, miten julkisilla paikoilla tulee liikkua ja miten palveluja voi käyttää. Myös nopeita päätöksiä yleistuesta, jolla tuetaan tasavertaisesti koronarajoitusten vuoksi ahdinkoon joutuneita yrityksiä, tarvitaan.

– Ravintolayrittäjien tulee voida arvioida minkälaisia kustannuksia ja investointeja mahdolliset osittaiset rajoitukset aiheuttavat ja millaisiin myynteihin olisi mahdollista päästä, siis: kannattaako paikkoja avata ollenkaan. Jos asiakkaat eivät uskalla palata käyttämään palveluita ja kun etätyötä jatketaan ja lounasasiakkaista iso osa pysyy edelleen kotona, ravintoloita ei kannata avata lainkaan. Myös esimerkiksi muotiala ja kivijalkaliikkeet kärsivät yhtä lailla. Esimerkiksi vaateliikkeiden aukioloa ei ole rajoitettu, mutta vaateliikkeet ammottavat tyhjyyttään, kun ihmiset eivät uskalla liikkua, Munter kuvaa.

Lisätietoa hallituksen ravintolatukia koskevasta esityksestä täällä >>