10.3.2017 klo 15:24

Yrittäjien lausunto Orimattilan kaupungin hallintosääntöön

Orimattilan Yrittäjien lausunto Orimattilan kaupungin hallintosääntöluonnokseen

Elinvoima- ja tekninen valiokunta
Orimattilan Yrittäjät näkee hallintosääntöuudistuksen kokonaisvaltaisesti positiivisena asiana, koska nimenomaan tärkeille elinvoima-asioille annetaan entistä enemmän painoarvoa uuden valiokunnan
muodossa.

Olennaisimpana yksittäisenä asiana hallintosääntöluonnoksessa Orimattilan Yrittäjät näkee elinvoima- ja teknisen valiokunnan rakenteen. Orimattilan kolme yrittäjäjärjestöä ovat jättäneet yhteisen kannanoton
12.10.2016 pidetyssä Elinkeinotyöryhmän kokouksessa toimitettavaksi kaupunginhallitukselle. Tässä kannanotossa yrittäjäjärjestöt esittävät, että uudessa valiokunnassa voisi olla asiantuntijajäsen(iä) yrittäjäjärjestöistä. Orimattilan Yrittäjät haluaa edelleen painottaa tämän asian tärkeyttä yrittäjille. Positiiviseksi asiaksi puolestaan nähdään, että valiokunnan jäseninä voi olla valtuutettujen lisäksi myös varavaltuutettuja, mikä voi paremmin mahdollistaa jäsenien saamisen myös yrittäjäkentästä.

Hallintosääntöluonnos jättää epäselväksi elinkeinojohtajan roolin osana toimialuetta. Yrittäjäjärjestö näkee ristiriitaisena sen, että valiokunnan vastuut jakautuvat teknisiin tehtäviin ja elinvoimatehtäviin, mutta esittelijäksi on määritetty vain teknisen toimialueen toimialuejohtaja, vaikka elinkeinojohtajalle määritellyt tehtävät ovat nimenomaan elinvoima-asioita. Yrittäjäjärjestö toivoo selkeytystä siihen, osallistuuko elinkeinojohtaja jossain roolissa valiokunnan kokouksiin. Asialla on yhdistykselle suuri merkitys sen vuoksi, että elinkeinojohtaja on elinkeinoyhteistyön kannalta tärkein henkilö jo tehtävämäärityksensä kautta. Nähdään ongelmalliseksi jos tiedonkulku yrittäjäjärjestön ja elinvoimaasioista vastaavan valiokunnan välillä kulkee useamman henkilön kautta. Elinvoimatehtävissä on myös mainittu elinvoimaa, kilpailukykyä ja vetovoimaa tukevien kumppanuuksien kehittämisestä, mihin kuuluu mm. elinkeinojohtajan vastuulla oleva elinkeinoyhteistyö.

Elinkeino-ohjelma ja yritysystävällisyys
Yrittäjäjärjestön näkemys on, että kaupungin elinkeino-ohjelman toteutumisen seuranta ja päivittäminen olisi syytä virallisesti asettaa jonkin toimielimen tehtäväksi. Elinkeino-ohjelmaan liittyen yrittäjäjärjestö toivoo myös, että ohjelmassa korkealla painoarvolla oleva yritysystävällisyyden edistäminen lisättäisiin elinvoima- ja teknisen valiokunnan elinvoimatehtäväksi osaksi kohtaa 36. Kyse on semanttisesti tärkeästä asiasta, sillä yritysystävällisyys viestii kaupungin suhtautumisesta yrityskenttään voimakkaammin kuin ”elinvoiman kehittäminen”.

Elinkeinotyöryhmän tulevaisuus
Luonnoksessa on listattu eri vaikuttamistoimielimet, mutta elinkeinotyöryhmää ei ole mainittu niissä tai muuallakaan hallintosäännössä. Yrittäjäjärjestö toivoo kaupungilta mahdollisimman pikaista tiedonantoa, mikäli se tekee tai on jo tehnyt päätöksen elinkeinotyöryhmän lakkauttamisesta, jotta yhdistys voi ryhtyä jatkotoimenpiteisiin asian suhteen. Mikäli elinkeinotyöryhmä jatkuu nykyisellään, yrittäjäjärjestö toivoo sitä lisättäväksi osaksi vaikuttamistoimielimiä.

Yritysvaikutusten arviointi
Yritysvaikutusten arviointi tulee ottaa viralliseksi osaksi kaupungin päätöksentekoprosessia lisäämällä se hallintosääntöön. Jättämällä arviointien tekeminen pelkästään viranhaltijoiden/esittelijöiden oman maalaisjärjen varaan, ei arviointien tekemisestä koskaan tule systemaattinen osa päätöksentekoa. Tämä on viimeisten vuosien aikana jo käytännössä todettu. Yrittäjäjärjestölle on kuitenkin jäänyt lukuisien päätöksentekijöiden kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta vahva kuva siitä, että yritysvaikutusten arviointia ollaan halukkaita edistämään ja sitä pidetään arvokkaana asiana. Haasteiden ei nähdäkään liittyvän kaupungin päättäjien tahtotilaan vaan viranhaltijoiden ohjeistukseen ja määrättyjen toimintatapojen edellyttämiseen esimiesten ja johdon suunnalta.

Pienhankinnat ja markkinavuoropuhelu
Hallintosäännössä käsitellään hankinta-asioita vain hankintarajojen euromäärärajojen osalta. Lisäksi kaupungilla on erillinen hankintaohjeistus. Yrittäjäjärjestö näkee hankintoihin liittyvät asiat kuitenkin niin olennaisina, että se haluaa painottaa niitä myös tässä yhteydessä. On pienhankintoja koskeva ohjeistus sitten kirjattu kumpaan tahansa dokumenttiin, tulisi jommassakummassa ottaa selkeästi kantaa siihen, että pienhankinnat kilpailutetaan avoimesti. Samoin tulisi linjata, että kaupungin
suunnitellessa suurempia hankintakokonaisuuksia, niistä järjestetään avoimet keskustelutilaisuudet aiheesta kiinnostuneille yrittäjille. Tällainen markkinavuoropuhelu varmistaa sen, että paikallisilla yrityksillä on mahdollisuus ennakoida tulevia hankintoja. Samalla saadaan puolin ja toisin mahdollisuus jakaa esimerkkejä hyvin toteutetuista kilpailutuksista, joissa on paikallisuus huomioitu lain sallimissa puitteissa.

Orimattilan Yrityskiinteistöt Oy
Yhtiö puuttuu kokonaan hallintosääntöluonnoksesta. Yhtiö on kuitenkin edelleen olemassa ja sisällytetty mm. Ladecin 2016 toteuttamaan tarjouskyselyyn ”Orimattilan Hennan Tuuliharjan yritysalueiden kehittämistä ja markkinointia tukeva selvitystyö ja konseptisuunnittelu” maininnalla ”yritysalueiden konseptien integrointi Hennan asuinalueeseen yhdessä Orimattilan Yrityskiinteistöt Oy kanssa”. Yhtiö on osa kaupunkiorganisaatiota ja selkeästi Vesilaitoksen ohella elinvoima- ja teknisen valiokunnan alle kuuluva tytäryhtiö. Mikäli kaupunki myöhemmin aktivoituu yritysalueiden kehittämisessä esim. Hennan osalta myös tilaratkaisujen suhteen, tulisi hallintosäännössä olla määriteltynä, minkä valiokunnan alla kyseisiä asioita käsitellään.

Sidosryhmien yleinen huomioiminen
Yrittäjäjärjestö toivoo hallintosäännön kokonaisuudessaan huomioivan luonnostekstiä paremmin sidosryhmien (kuten yrittäjäjärjestöt) merkityksen ja yhteistyön niiden kanssa. Tästä esimerkkejä:

– 2. Luku 6 § – Kaupungin viestintä: ”Kaupunginhallitus, valiokunnat, kaupunginjohtaja sekä toimialojen johtavat viranhaltijat huolehtivat siitä, että kaupungin asukkaat ja palvelujen käyttäjät saavat riittävästi tietoja valmisteltavina olevista yleisesti merkittävistä asioista ja voivat osallistua ja vaikuttaa näiden asioiden valmistelussa.” Esim. Orimattilan Yrittäjät on useissa hankkeissa kaupungin yhteistyökumppanina mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa hankkeiden toteutusta. Toisaalta yrittäjäjärjestö ei ole yleensä suoraan palvelun käyttäjä, mutta merkittävässä roolissa tiedon välittäjänä. Sidosryhmät tulisi huomioida viestinnän tavoitteissa.

– Sivistys- ja hyvinvointitoimialan viranhaltijoiden (opettajat, rehtorit, opetuspäällikkö) tehtävänkuvaukset on laadittu käsittämään yhteistyö ainoastaan kaupunkiorganisaation sisällä (opettajat ja rehtorit yhdessä/yhteistyössä oppilaiden ja vanhempien kanssa sekä opetuspäällikkö yhteistyössä muun kaupunkiorganisaation kanssa). Yrittäjyyskasvatuksen merkitys korostuu voimakkaasti uudessa opetussuunnitelmassa, jolloin myös esim. Orimattilan Yrittäjien ja erityisesti yhdistyksen oppilaitosyhteistyöstä vastaavan hallituksen jäsenen (yrittäjyyskasvatusvastaavan) panoksen opetussuunnitelman jalkauttamisen tukena tulisi olla merkittävä. Asia ei millään tavalla näy hallintosääntöluonnoksessa. Yrittäjäjärjestö toivookin, että opetustoimen viranhaltijoiden tehtäväkuvausta laajennetaan huomioimaan myös yhteistyö tärkeimpien sidosryhmien kanssa.