28.5.2002 klo 09:00

Finnveran ja Suomen Yrittäjien rahoituskysely: Ulkoisen rahoituksen tarve on edelleen vähäinen

Pk-yritysten rahoitustarpeet ovat kaikkiaan yhä vähäisiä, sillä vain 58 prosentilla vastaajista on ylipäätään lainoja tai takauksia ja 81 prosenttia yrityksistä ei aio hankkia luottoja lähitulevaisuudessakaan. 27 prosenttia yrityksistä oli hankkinut ulkoista rahoitusta viimeisen vuoden aikana. Ulkoisen rahoituksen osuus kasvoi toisena vuonna peräkkäin. Vuonna 2001 ulkoista rahoitusta oli 52 prosentilla pk-yrityksistä ja uutta rahoitusta oli vuoden aikana hankkinut 21 prosenttia vastaajista. Vuoden 2000 vastaavat luvut olivat 46 ja 17 prosenttia. Tulokset käyvät selville Finnvera Oyj:n ja Suomen Yrittäjien julkaisemasta Pk-yritysten rahoituskyselystä.

Kyselyn mukaan pk-yritysten hankkimasta ulkoisesta rahoituksesta suurin osa, 45 prosenttia, on hankittu kone- ja laiteinvestointien rahoittamiseen. Muiden käyttökohteiden osuus on selvästi pienempi. Palvelualoilla kone- ja laiteinvestointien osuus on muita toimialoja suurempi, kun taas kaupassa ulkoisen rahoituksen yleisin tarve on saada käyttöpääomaa. Teollisuudessa korostuvat yrityksen kehittämishankkeet ja rakennusalalla investoinnit rakennuksiin sekä toimitusaikaiset vakuudet.

Kahdella ulkoista rahoitusta hankkivalla yrityksellä kolmesta ei ole ongelmia sen suhteen. Vakuusvaikeudet ovat yleisimmät ongelmat niillä, joilla on rahoitusongelmia. Rahoitusvaikeudet ovat kauttaaltaan hieman lisääntyneet aiemmista kyselyistä, mutta yrityksen kehittämisen pahimpana esteenä niiden osuus ei ole kasvanut. Voimakkaasti kasvavilla ja nuorilla yrityksillä on hieman muita useammin ongelmia ulkoisessa rahoituksessa.

Pankkimarkkinoilla ei ole vaihtoehtoja

Noin 65 prosentilla ulkoista rahoitusta hankkineista on pankkiluottoja. Lisäksi 18 prosentilla on pankkitakaus. Ulkoinen rahoitus on siis edelleen pankkikeskeistä. Pankkimarkkinat ovat myös pysyneet keskittyneinä, sillä Nordean ja Osuuspankkien yhteenlaskettu markkinaosuus on edelleen 79 prosenttia.

Viimeisen vuoden aikana vain 4 prosenttia pk-yrityksistä on vaihtanut pääpankkiaan. Etenkin Sammon osuus pankkia vaihtaneista on niiden asiakasmarkkinaosuutta suurempi. Sen sijaan Osuuspankeilla on selvästi markkinaosuutta pysyvämpi pk-asiakaskunta. Sitä ja yleensäkin harvinaista pankin vaihtoa selittänee vaihtoehtojen vähäisyys erityisesti maaseudulla.

Lisätietoja
Viestintäpäällikkö Petri Nieminen, Suomen Yrittäjät ry, p. (09) 2292 2952 050 547 7495
Viestintäpäällikkö Eila Alajoki, Finnvera Oyj, p. 020 460 7235

Tästä linkistä Pk-yrityksen rahoituskysely