Markkinointi ja myynti

Myynti ja markkinointi ovat olennainen osa yritystoimintaa, sillä tarvitset asiakkaita. Markkinointi tukee myyntiä.

Hyvin yleistäen voi sanoa, että jokainen yrittäjä on myyjä. Aloittavalla yrittäjällä tämä korostuu: on tehtävä yritystä ja sen tarjoamaa tunnetuksi. Se onnistuu markkinoinnilla ja myyntityöllä.

Markkinointi auttaa siinä, että potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi. Myynnillä heidät pyritään saamaan ostamaan.

Markkinointia ja myyntiä voi opetella siinä missä kaiken muunkin – ei siis hätää, jos ne eivät ole valmiiksi vahvinta osaamistasi. Keräsimme kattavan tietopaketin aiheesta:

Markkinoinnin muistilista

Uusi yrittäjä! Ota 13 kohdan markkinoinnin muistilista avuksesi asiakashankintaan.

Miksi markkinointi kannattaa?

Kuinka pääset alkuun markkinoinnissa? Millainen on sopiva markkinointibudjetti? Entä miten markkinointistrategia tehdään?

Mihin yritys tarvitsee brändiä?

Brändi tekee yrityksestäsi tunnistettavan. Brändin rakentamisella voit vaikuttaa siihen, millaiseksi kuva yrityksestäsi muodostuu.

Mitkä markkinointimateriaalit yritykseni tarvitsee?

Yrityksesi voi tehdä markkinointia ja mainontaa lukuisissa eri markkinointikanavissa ja erilaisin markkinointimateriaalein.

Miten hinnoitella tuote tai palvelu

Hinnoittelusaattaa tuntua aluksi vaikealta. Apunasi hinnan asettamisessa ja sen perustelemisessa ovat hinnoittelun perusmallit.

Alennuslaskuri

Millaisia alennuksia voit antaa niin, että myynti on yhä kannattavaa? Alennuslaskurin avulla voit laskea, kuinka paljon enemmän sinun tulee kasvattaa myyntiä saadaksesi saman katteen kuin ennen alennusta.

Mainonnan säännöt

Markkinointia ja mainontaa ohjataan lainsäädännöllä ja erilaisin ohjeistuksin. Ne koskevatesimerkiksi hintojen esittämistä, tekijänoikeuksia ja tiettyjen tuotteiden mainostamista.

Ota digimarkkinointi haltuun

Digimarkkinointi on markkinoinnin osa, joka keskittyy digitaalisiin kanaviin. Tiedätkö, miten voisit hyödyntää esimerkiksi sosiaalista mediaa tai sähköpostimarkkinointia?

Verkkosivujen rakentaminen

Verkkosivut ovat yrityksesi tärkein käyntikortti, joten ne kannattaa laittaa pystyynheti alussa. Osaava voi tehdä sivut itse, mutta muuten kannattaa etsiä hyvä kumppani, jokaauttaa niin verkkosivujen kuin verkkokaupan toteutuksessa.

Vinkit myyntityöhön

Myyntityötä voit tehdä puhelimessa, tapaamalla asiakkaita, omassa toimipisteessäsi tai vaikkapa verkossa. Keräsimme vinkkejä, joilla pääset alkuun ja kehityt myyjänä.

Myyjän velvollisuudet

Milloin ostoksesta täytyy antaa kuitti? Mitä tehdä, jos koet, että kilpailijasi menettelee hyvän liiketavan vastaisesti? Kuinka varmistat, että myymäsi tuotteet ovat turvallisia?

Reklamaatiot

Aina joskus asiakas reklamoivirheellisestä tuotteesta tai palvelusta. Mitkä ovat yrittäjän kannalta keskeisimmät velvollisuudet ja oikeudet, kun näin tapahtuu?

Palvelumaksut

Maksupalvelulaki mahdollistaa sen, että voit periä asiakkailtasi kortin tai muun maksuvälineen käytöstä yrityksellesi aiheutuvat kulut tai antaa alennusta tietyn maksuvälineen käyttämisestä.

Laskutus

Yrityksesi laskutus pitää panna kuntoon jo ennen toiminnan käynnistämistä. Keräsimme yhteen, mitä uuden yrittäjän tulee tietää laskutuksesta.

Ympäristömerkit

Ympäristömerkki on tunnus, joka myönnetään ympäristömerkin kriteerit täyttävälle tuotteelle tai palvelulle. Ympäristömerkintä voi kasvattaa tuotteen kysyntää ja merkinnän avulla yritys voi markkinoida ympäristöystävällisyyttään.

Etkö ole vielä jäsen? Liity Yrittäjiin.

Jäsenenä saat avuksesi asiantuntevat lakiosaajamme, laajat verkostomme, hyödylliset palvelumme ja euroja säästävät jäsenetumme.
Liity nyt!