Verkkosivujen rakentaminen

Verkkosivut ovat yrityksesi tärkein käyntikortti, joten ne kannattaa rakentaa asiakas edellä. Hyvä kumppani auttaa niin verkkosivujen kuin verkkokaupan toteutuksessa.

Verkkosivujen rakentaminen saattaa tuntua mutkikkaalta ja vaikealta. Ne ovat kuitenkin tärkeä palvelukanava, joka tuo yrityksellesi myös uskottavuutta. Riittää, että kerrot sivuillasi, mitä myyt, miksi sinulta kannattaa ostaa ja miten sinuun saa yhteyden. Kun saat perustan kuntoon, voit täydentää yksityiskohtia myöhemmin.

Näin pääset liikkeelle:

Mieti verkkosivujesi tavoite. Haluatko kivijalkamyymälääsi ihmisiä? Haluatko tulla löydetyksi? Haluatko tarjota asiakkaillesi ajanvarauksen netissä? Vai kenties myydä tuotteitasi verkossa?

Etsi kumppani. Mitä tärkeämmät verkkosivut ovat liiketoiminnallesi, sitä enemmän niihin kannattaa panostaa – ja luottaa ammattilaiseen. Sopivia kumppaneita voit kartoittaa netistä ja kyselemällä lähipiirin tai muiden yrittäjien suosituksia.

Valitse julkaisualusta huolellisesti. Kun kerrot yrityksesi tavoitteet, kumppani voi auttaa sinua sopivan alustan löytämisessä. Verkkosivuja ei nykyään juurikaan koodata itse alusta alkaen, vaan ne rakennetaan valmiille julkaisualustalle. Maailman suosituin verkkosivualusta on WordPress.

Jos mietit verkkokaupan perustamista, lue myös verkkokaupan ammattilaisten vinkit.

Valitse sivuillesi osoite ja ”koti” eli sivuston ylläpitäjä. Ylläpitäjällä voidaan tarkoittaa henkilöä tai yritystä, joka ylläpitää palvelinta ja sen sisältöjä.

  • Mieti, minkä haluat nettisivujesi osoitteeksi eli domainiksi. Voit tarkistaa Traficomin verkkotunnushausta, mitkä fi-päätteiset verkkotunnukset ovat vapaina.
  • Jotta saat verkkotunnuksen, sinulla on oltava verkkotunnusvälittäjä. Verkkotunnusvälittäjä rekisteröi puolestasi fi-verkkotunnuksen ja hoitaa siihen liittyvät asiat, kuten verkkotunnuksen uusimisen. Verkkotunnusvälittäjä tarjoaa yleensä myös muita oheispalveluja, kuten sähköpostin ja verkkosivutilaa eli paikan, jossa verkkosivusi sijaitsevat. Voit etsiä verkkotunnusvälittäjiä Traficomin palvelusta.
  • Verkkosivut sijaitsevat aina jollakin palvelimella. Voit hankkia palvelintilan myös joltain toiselta toimijalta kuin verkkotunnusvälittäjältäsi. Suomessa on kymmeniä webhotelleja, jotka tarjoavat levytilaa verkkosivuille ja sähköpostille yrityksen omalla verkkotunnuksella. Webhotellien vuosihinnat ovat tyypillisesti paristakymmenestä eurosta ylöspäin. Panosta luotettavaan palveluun, joka tarjoaa asiakaspalvelua 24/7.

Lue ohjeet verkkotunnuksen hankkimiseen.

Varmista verkkosivujesi käyttäjäystävällinen rakenne ja sisältö. Mitä asiakkaat haluavat sinulta? Suunnittele sivujen rakenne vaikkapa Exceliin ja mieti joka sivulle pari avainsanaa, joita käytät sen sisällöissä. Avainsanat parantavat näkyvyyttä hakukoneissa.

Kerro verkkosivuillasi ainakin mitä yrityksesi tarjoaa ja miksi juuri sinulta kannattaa ostaa. Myös yhteystiedot ja mahdolliset aukioloajat täytyy löytyä nopeasti ja helposti. Mieti myös, sopivatko sivuillesi esimerkiksi ajanvarausmahdollisuus, päivittyvä sisältö, kuten uutiset tai blogi, mahdollisuus tilata uutiskirje tai sähköinen asiakaspalvelu, kuten chat.

Puhuttele kuvilla. Verkkosivuille kannattaa valita laadukkaat kuvat. Kuvapankeista voit ostaa valmiita kuvia, mutta yrityksesi näköisiä kuvia saat palkkaamalla ammattikuvaajan. Jos asiakkaasi tai asiakkaillesi tekemäsi työt näkyvät kuvissa, muista kysyä heiltä lupa kuvien käyttöön.

Kehota toimimaan ja palvele asiakkaitasi. Kerro verkkosivuillasi ymmärrettävästi yrityksesi tuotteista ja palveluista. Mieti, miten saat kävijät toimimaan haluamallasi tavalla. Voit esimerkiksi kehottaa jättämään yhteydenottopyynnön, varaamaan ajan tai tilaamaan tuotteen.

Ole löydettävissä. Mitä helpommin yrityksesi löytyy Google-haulla, sitä tehokkaampaa markkinointia se on. Jopa 70–80 prosenttia Google-haun tekijöistä klikkaa ensimmäistä kolmea hakutulosta. Siksi näkyminen liiketoimintasi kannalta tärkeimmillä avainsanoilla on hyvin tärkeää.

Muista evästehallinta ja -ilmoitukset. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan selaimeen käyttäjän vieraillessa verkkosivuilla. Evästeet keräävät tietoa verkkosivuston käytöstä. Käyttäjän selain lähettää tuon tiedon takaisin kyseiselle palvelimelle. Evästeiden avulla voidaan kerätä tietoja esimerkiksi käyttäjän IP-osoitteesta, selaintyypistä ja mistä verkko-osoitteesta käyttäjä on tullut kyseiselle verkkosivulle.

Jotkin evästeistä on välttämättömiä, joita ilman sivut eivät toimi kunnolla. Vain välttämättömät evästeet saavat olla oletuksena päällä. Mikäli asetat verkkosivullesi evästeitä, jotka eivät ole välttämättömiä verkkosivuston toimintojen mahdollistamiseksi, tulee sinun pyytää verkkosivuvierailijan aktiivinen suostumusta näiden evästeiden käyttöön. Pelkkä ilmoitus evästeiden käytöstä ei riitä. Suostumuksen lisäksi sinun tulee antaa käyttäjälle ymmärrettävät ja kattavat tiedot evästeiden tallentamisen tai käytön tarkoituksesta.

Evästeiden ja niitä koskevien suostumusten hallintaa varten on hyvä hankkia evästehallintatyökalu.

Laki sähköisen viestinnän palveluista

Sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivi

Tietosuoja-asetus

Seuraa kehitystä ja analysoi toimivuutta. Kun sivusi on valmis, pyydä siitä palautetta muilta. Voit tarkistaa sivun hakusanaystävällisyyden ilmaisissa työkaluissa, joita löydät Googlesta hakusanoilla ”SEO testi”. Asenna sivuillesi Google Analytics ja tutki, mikä ihmisiä kiinnostaa sivuillasi.

Lataa yrittäjän digiopas ja lue näistä tarkemmin.

Näin perustat verkkokaupan

Mietitkö, kuinka saisit nopeasti aikaan verkkomyyntiä? Oman verkkokaupan perustaminen saattaa tulla silloin ajankohtaiseksi. Voit myös miettiä, voitko hyödyntää olemassa olevia verkkokauppoja tai markkinapaikkoja, joita ihmiset jo käyttävät. Jälkimmäisiä ovat esimerkiksi tori.fi, huuto.net ja Facebookin myyntiryhmät.

Kun alat suunnitella omaa verkkokauppaa, mieti ainakin seuraavia asioita:

  1. Mitä myyt ja kenelle?
  2. Miten erotut? Onko tuotteesi ainutlaatuinen vai erottaudutko asiakaspalvelulla? Millaisen brändin ja tarinan luot verkkokaupallesi?
  3. Tutki markkinaa: tutustu kilpailijoiden verkkokauppoihin – mikä toimii ja mitä voisi parantaa. Tarkastele, onko vastaavia tuotteita myynnissä esimerkiksi Amazonissa tai Ebayssa. Selvitä, olisiko tuotteellesi kysyntää myös kansainvälisesti.
  4. Miten toimitat tuotteen tai palvelun? Miten hoidat maksuliikenteen?
  5. Miten aloitat verkkokauppasi markkinoinnin ja myynnin?

Verkkokauppaa ei tarvitse rakentaa tyhjästä. Voit myös lisätä verkkosivuillesi ostonapit ja -prosessit, kuten maksamisen, valitsemastasi verkkokauppa-alustasta.

Voit ottaa veloituksetta käyttöön lähes minkä tahansa verkkokauppa-alustan. Testaa ainakin paria ja vertaa niiden ominaisuuksia, jotta ymmärrät, mikä sopii juuri sinulle.

Kerää ja hyödynnä asiakaspalautetta valikoimasi ja palvelusi kehittämiseen. Riski on pienempi, jos aloitat pienellä valikoimalla ja varastolla. Muista budjetoida rahaa myös markkinointiin, esimerkiksi hakukonemainontaan tai somemainontaan.

Kaikkea ei välttämättä kannata tehdä itse. Ulkoistaa voi esimerkiksi verkkokaupan rakentamisen sekä logistiikan eli varaston ja tuotteiden toimittamisen. Löydät palveluja tarjoavia yrityksiä verkosta hakemalla. Esimerkiksi Facebookin Verkkokauppiaat-ryhmässä käydään vilkasta keskustelua kaikesta verkkokauppaan liittyvästä.